Aku memasuk ke dalam butik itu. Jangan pelik kenapa aku berada disini walhal aku tidak suka dengan pilihan daddynya.Ini semua kerana ugutan daddy yang agak menjengkelkan. pandai daddy menggunakan kelemahan aku untuk ke sini!
" good morning miss. May i help you ?" sapa wanita yang berada di kaunter.
wajah yang ketat diberikan oleh aku kepada pekerja yang memakai nametag julia.
" yes. I nak try baju pengantin yang I tempah haritu. " ujar aku. "atas nama tuan sri zainal abidin ye " sambung lagi.
" tunggu sebentar ye " kata julia sambil check nama di dalam komputer. " okey, cik boleh ikut saya sebentar. "
aku hanya mengikut langkahnya sampai ke destinasi yang dituju. aku melihat wanita tersebut menghilang sebentar dan beberapa minit kemundian dia kembali bersama sepasang gaun yang cantik.
"hmm not bad citarasa daddy" getus kayla.
"cik boleh try di dalam bilik ni ye " tunjuk wanita tersebut. "
aku mengambil gaun itu dan memakainya di dalam bilik persalinan. .
aku membelek diri di cermin untuk melihat gaun yang sudah tersarung di tubuh badan aku. Cantik tapi malangnya besar.
" hmm paras pinggang ni nampak besar sikit lah " adu aku.
"cik jangan risau, saya akan kecikkan bahagian tu." jawab wanita 30-an itu.julia mengambil jarum peniti lalu letak di tempat yang mahu kecikkan. hal ini supaya memudahkan kerjanya nanti dan tidak membuat silap kelak.
" okey. satu je kan gaun yang daddy I tempah ?" tanya aku untuk kepastian.
" yes. Nanti gaun ini akan dipakai time akad nikah." jelas julia.
Nampaknya daddy tak bohong. sebabnya aku telah dimaklumkan oleh daddy sebelum ini yang kedua-dua pihak telah bersetuju untuk mengadakan majlis akad nikah sahaja. lega aku mendengarnya kalau tak memang aku orang pertama akan membantah.
Selepas ini aku kena pergi ke gombak untuk hadir ke kursus kahwin. pada mulanya dia malas mahu pergi tapi daddy menegaskan benda alah tu adalah wajib kalau nak kahwin. takpela kayla nanti kalau aku kahwin lain tak payah lah nak pergi dah kursus kahwin tu tapi kalau mamat tu ceraikan aku ! getus aku.
-------
Firash menyedut minuman dengan menggunakan straw. hari ini terlalu penat kerana dari pagi sampai petang dia berada di padang golf.
Dulu tempat ini lah dia sering menghabiskan masa lapangnya dengan bermain golf bersama clientnya tapi sejak dia meletak jawatan sebagai CEO syarikat abahnya, dia sudah jarang sekali dia kesini.
" sorry bro, aku lambat sebab jalan jam "kata pemuda itu
" no problem. "
"so, asal kau nak jumpa aku dekat sini? "
firash menghulurkan sekeping kad yang berwarna coklat " nahh"
kad tadi disambut oleh rakannya yang bernama farid. "kad apa ni?" tanya farid.
"alah kau buka lah baru tahu"ujar firash.
dengan suspen farid pun buka. mata terbeliak sebaik melihat nama rakan karibnya yang menjadi pengantin dan bukan dengan...... biar betul mamat ni ! takde angin , takde hujan tup tup dah nak kahwin ! pelik bin ajaib betul.
" aku harap kau dapat datang lah time wedding aku , tapi just buat akad nikah je. " kata firash setelah dapat membaca fikiran farid. ya mesti farid akan terkejut beruk sebab tahu bakal isteri dia siapa.
" macam mana kau boleh kahwin dengan perempuan lain ?" soal farid.
" pilihan keluarga." kek moist choklat di suap ke mulutnya dengan muka yang selamba.
" macam mana dengan aisyah ? dia tahu tak ? " soal farid lagi seperti detektif menyoal pesalah.
firash mengeleng kepala. Aisyah. sebut sahaja nama itu telah membuatkan hatinya berdegup kencang. Bagaimana dengan aisyah ? wanita yang pertama berjaya menambat hatinya.
" kenapa kau tak bagitau dia ? "
" aku tak sanggup tengok dia sedih. aku sayangkan dia sangat-sangat " firash menyerabutkan rambutnya.
" habistu asal kau terima pilihan kelurga kau ? dan kenapa kau tak tolak je ?" tanya farid.
" seriouslly memang aku nak tolak. tapi aku kena jaga maruah keluarga aku. wedding tu tinggal sehari je so aku tak rasa sempat untuk tarik diri." kata firash sambil memgingat raut wajah umminya. ya dia taknak hampakan ummi.
farid mengiyakan kata-kata firash. ada betul ye cakap firash. dia turut simpati terhadap rakannya.
" baguslah kalau macam tu. tapi lambat laun aisyah akan tahu juga perkara ni. so, kau kena berterus-terang dekat dia sebelum dia dapat tahu dari orang lain dan time tu hatinya lagi bertambah sakit." nasihat farid. dia taknak aisyah sakit hati sebab aisyah juga kawannya.
firash mengangukkan kepala. ya dia kena bagitaw aisyah tentang perkara ni. Tapi sanggupkah dia bagitahu aisyah ? Dan relakah dia bila kehilangan orang yang amat dia sayang ? ya allah bantulah aku. !
------
remote control aku capai dan mengalih channel 393. Running man ! yes tepat pada waktunya. nasib baik lah ada cerita favourite. boleh lah hilang penat. Aku tergelak terbahak-bahak bila kwang soo menari seperti tarian robot. lucu sekali ! dan sampai je turn jae suk pula lagi terburai ketawa aku sebaik sahaja dia menari menayangkan punggungnya. amat kelakar sekali!
" bila kamu balik kayla ? " tanya tuan sri zainal.
" ehh daddy. baru je balik. kenapa rindu ea ?" tanya kayla balik.
" kamu nak rindu mana ? rindu manja kasih ataupun beuty kasih ?"
kayla gelak sehabis mungkin apabila daddynya yang muka seperti singa pandai membuat lawak. Ni mesti terpengaruh dengan iklan kecantikan yang menjadi penaja utama dalam akulah balqish." wahh daddy ! ada kemajuan nampak. sejak bila pandai melawak ni?" usik aku. saja nak tengok reaksi daddynya. okey kayla,kau memang jahat. habis muka daddy merah! haha
" sejak anak kesayangan daddy ni nak kahwin." kali ni giliran daddy pulak yang usik kayla.
cis sedas kena dekat batang hidung sendiri. daddy ni memang power kalau bab nak kenakan balik. sekarang ni muka aku pula yang kemerahan. malu beb ! malu !
" dah lah daddy. kayla nak naik atas. " pinta aku. bubye running man ! hari ni aku tak dapat nak tengok kau sampai habis sebab malu plus geram equal bad mood. !
------
sorry sbb lama tak update. hope you guys enjoy. please crop your commet about this story.
follow || read || vote
YOU ARE READING
Kahwin Kontrak ^^
RomanceCinta itu HADIR dalam benci, Cinta itu TERUCAP dalam Kontrak, Cinta itu MEKAR dalam senyuman, Cinta itu akan terus BERSINAR. Kerana itulah aku memilih untuk bersama.... Cover poster by : @cikdrimkacer