Birkenau je asi dva kilometry na západ od Osvětimi a je totožný s táborem, který Němci označovali jako „Arbeitslager" "Pracovní tábor". Když jste přijeli do Osvětimi, oholili vám hlavu a vytetovali číslo, v tu dobu jste se stali tím číslem. Mé číslo bylo 78 056, to jsme se museli naučit německy a když se nás zeptaly „Wie heißt du?" museli jsme odpovědět číslem.
V Osvětimi I se připisovalo k číslu A (Auschwitz). V Osvětimi II a III písmeno B (Birkenau). Vždy jsem si kladla otázku „Proč se to vše děje". Odpověď byla jasná až po delší době v Osvětimi.
Hlavním úkolem koncentračního tábora Birkenau bylo záměrné a hromadné ničení národů a lidí, zejména židů. Počet všech zavražděných v Birkenau se odhaduje na přibližně 3 500 000 lidí, z toho asi 90% Židů. Strašné číslo.
Hlavní vchod do tábora byl z východu(mezi úseky BI a BII ). Úsek BI měl dva tábor: BIa a BIb, které byly postaveny roku 1941. Jejich zděné bloky stavěli vězni v Osvětimi I.
Úsek BII byl oddělen od úseku BI, silnicí, příkopem a rampou „nádražím smrti" byl dostavěn roku 1942. Měl sedm táborů. Tři: (BIIa, BIIb, BIIc) na východě. A čtyři: (BIId, BIIe, BIIf, BIIg) na západě.
BIa - Ženský tábor karanténní a nemocniční
b - ženský pracovní tábor
BIIa - mužský tábor karanténní
b -rodinný tábor českých židů
c - maďarský ženský tábor
d - mužský kmenový tábor (Stammlager)
e - cikánský rodinný tábor
f - mužský nemocniční tábor
g - skladiště oblečení a zavazadel vězňů
Krematoria byly v Birkenau nejdůležitějšími budovami tábora, byla 4 s 36 spalovacími pecemi .
Dezinfekční stanice: Tady jsme se odvšivovali a šli tam všichni, kteří byli poslání do tábora na práci, do nichž jsme vcházeli jako lidi, ale z nich jsme odcházeli s oholenou hlavou a novým „jménem" (číslem). Ve dne SS-Manni tvořili velký řetěz stráží (Große Postenkette), který byl po celém dvoře a pracovali tam vnější pracovní oddíly (Aussenkommanda).
ČTEŠ
V rukou smrti
Non-FictionPříběh pojednává o době druhé světové války ( v letech 1939 - 1945). Z pohledu dívky, která netuší, jaký strašný osud čeká ji a celou její rodinu, o kterou v koncentračním táboře přijde.