Ștefan Odobleja (n. 13 octombrie 1902, Valea Izvorului, Mehedinti - d. 4 septembrie 1978) a fost un autor, filozof, medic military si scriitor român, precursor mondial al ciberneticii generalizate pe care el însusi a denumit-o „psihologia consonantista". Datorita contributiilor sale remarcabile, îndelung ignorate si nerecunoscute, Stefan Odobleja a fost ales post-mortem, dups 1989, membru al Academiei Române.
Cibernetica reprezinta teoria controlului prin retroactiune. Acest termen s-a raspandit mai ales in legatura cu sistemele digitale. Domeniul ei este fosrte larg . Ea se ocupa de modul in care un sistem (digital, mecanic, biologic) prelucreaza informatiile si reactioneaza la acestea, si tot ea se intereseaza de modul in care sistemele se modifica sau permit modificari pentru a-si optimiza actiunile.
Stefan Odobleja este creatorul psihociberneticii si parintele ciberneticii generalizate. El publica in anul 1929 studiul "Metoda de transonanta toracica" in care enunta pentru prima oara legea reversibilitatii. In acelasi timp cu participarea sa Congresul International de Medicina Militara din Bucuresti sin anul 1939 , el anunta aparitia operei sale capitale "Psihologia consonatista", lucrare prin care face publica prima varianta a conceptiei cibernetice generalizate si demonstreaza caracterul multi si interdisciplinar al acesteia.
Odobeja a creat modelul sau cibenetic in anii 1938 - 1939 , si zece mai tarziu a fost mentionat in America apoi in Europa .Inventia sa a fost folosita intr-o varietate de domenii. In anul 1972 a inceput sa publice studiile sale conform teoriei care spune ca cibernetica isi are originea in psihologie.Principalele opera publicate sunt:
1929: studiul professional Metoda de transonanta toracica , Bucuresti
1932: La phonoscopie, editura G. Dion, Paris
1938: Psychologie consonantiste I, volumul I, editura Maloine, Paris
1939: Psychologie consonantiste II, volumul II, editura Maloine, Paris
1978: Psihologia consonantista si cibernetica , Bucuresti
YOU ARE READING
Importanti inventatori romani
RandomInventatorii romani sunt principalul motiv al dezvoltarii lumii