Henri Marie Coanda a fost un academician si inginer român, pionier al aviatiei, fizician, inventator, inventator al motorului cu reactie si descoperitor al efectului care îi poarta numele. A fost fiul generalului Constantin Coanda, prim-ministru al României în 1918.
La doua editie a Expozitiei Internationale De Aeronautica din anul 1910 au fost expuse cele mai noi piese de aviatie. Cea mai interesanta masinarie a fost a fost un avion rosu, fara elice, pe a carui placuta metalica din scria: COANDA-1910. Multi oameni au fost interesati de acesta nu doar pentru ca nu avea elice , ci pentru ca nu semana cu nici un alt avion din acea vreme. Acesta avea un singur loc pentru pasager si doua aripi duble cu o anvergura de 10,3 m si cu lungimea de 12,5 m, greutatea de 420 kg si o forta a propulsiei de 220 kg. Cel mai interesant lucru al avionului era motorul ( sistemul de propulsie) , el avea sa revolutionize constructia de motoare de avioane, care avea sa constituie solutia viitorului.
Motorul cu Reactie a fost construit intaia oara de Hentri Coada si era compus dintr-un motor-piston cu patru cilindri, racit cu apa si dezvolta 50 de cai-putere la 1000 de rotatii pe minut. Pistonul-Motor era conectat la o tija care rotea multiplicatorul de rotatii; miscarea era transmisa compresorului care castiga o rotatie de 4000 de rotatii pe minut. Forta de propulsie era de 220 kgf, mult mai mare decat daca motorul-piston era conectat la o elice. Vizitatorii expozitiei au fost suspiciosi in legatura cu decolarea avionului pana cand din greseala Henri Coanda a vrut sa verifice motorul iar avionul a inceput sa merga din ce in ce mai repede, pana si-a luat zborul. Fiind impresionat de flacarile produse de motor dar si foarte ingrijorat din cauza ca pana atunci nu a pilotat decat plenoare , Henri a pierdut controlul masinariei, care a pierdut din inaltime si viteza pana cand a aterizat fortat. Aceasta incercare reprezinta primul zbor cu un avion cu reactie. Inventia sa a ajutat si va ajuta industrica constructoare de avioane.
YOU ARE READING
Importanti inventatori romani
RandomInventatorii romani sunt principalul motiv al dezvoltarii lumii