6

44 2 0
                                    

Het is donderdag. Vandaag ga ik leren schoonmaken. Saai. Wat moet je daar leren. Misschien hoe moet ik een kamer schoonmaken. Ik laat me achterover vallen. Ik heb geen zin om uit bed te komen. Schoonmaken, dat vind ik zo saai. Met moeite sta ik uiteindelijk maar op. Het moet maar. Zuchtend kleed ik mij aan. Claudia is al wakker. Druk pratend zoeken we al onze spullen bij elkaar.

We zijn in de paardenstallen. Blijkbaar moeten we leren hoe we paarden moeten verzorgen. Ze zei dat het verkeerd op het papiertje stond en dat we het beter verzorgen konden noemen. Dat klinkt al een stuk beter. We krijgen ieder elke woensdag een eigen paard en daar moeten we op rijden en verzorgen. Gelukkig reed ik in vroeger ( eigenlijk de toekomst vanaf hier gezien) op een paard. Soms dan, bij Zoë thuis. Maar dit zijn ander paarden. Meer een soort gevechts paarden ofzo denk ik. In ieder geval deze woensdag mag ik op een stralend wit paard rijden. De paarden hier hebben geen naam, verwarrend lijkt mij. Het paard lijkt een beetje op het paard uit het verhaal van Castor en Pollux. Daar hadden we het een keer over met Latijn.

Vandaag zijn we met meer mensen. 5 om precies te zijn. Claudia, amalia, ik en nog 2 jongens. Met ze'n 3e maakte we een buitenrit.

'Het feest van Vestea komt er bijna weer aan' riep Amalia toen we reden. Ik vroeg me af wat dat precies in houd. Ik vroeg het dus ook maar. Amalia keek als of ik super dom was. Maar Claudia legde snel uit dat ik uit Nederland kwam. Gelukkig. In geuren en kleuren vertelden Amalia en Claudia wat het in hield terwijl we in een gras veld zaten. De paarden stonden te grazen. Ze steken het vuur dan opnieuw aan. Vestea is namelijk de godin van het vuur.

We reden terug naar de stallen. Daar stond de vrouw al op ons te wachten. 'Jullie moeten de stallen uitmesten en daarna de paarden borstelen, daarna voeren en ze veel liefde geven. Om 4 uur is jullie werk dag afgelopen. Het is nu'.. Ze kijkt in de richting van de zon. '12 uur' maakt ze haar zin af. We zetten de paarden in de wei en we halen een bezem uit het hok.

Na dik een uur hard werken zien de stallen er weer super mooi uit. Met doekjes en water moesten we alle deuren en muren van de stal schoonmaken. Alles is nog van hout. We moesten al het hooi eruit halen en met de hand naar een mest hoop brengen. Wat een aparte school is dit. Het is ook geen echte school maar een cursus, waar kan ik het beste voor dienen in het Romeinse rijk. Best leuk eigenlijk.

We beginnen met het borselen van de paarden. Mijn paard heeft bruine vlekken op zijn vacht. Ze hebben maar 1 heel raar soort borstel. Terwijl ze in de toekomst allemaal verschillende soorten hebben; roskammen en noem maar op. 'Hebben jullie paarden thuis? Vraag ik. Allebei knikken ze nee. 'Ik kom uit een arm gezin en doe dit ok geld te verdienen, elke dag verzorg ik de paarden, hef zijn er ongeveer 200. Daarom vind ik het leuk als jullie komen. Komen jullie elke week'? Vraagt Amalia. 'Denk het' zeg ik. Ik pak wat water en gooi het over het paard heen. De lerares zei dat ik het zo moest doen. Het paard zet van schrik een paar passen opzij. 'Sorry' zeg ik zacht en ik aai het paard over zijn neus.

Het is al avond. Het was een drukke dag. Maar wel een leuke dag. De lessen zijn veel leuker dan die saaie natuurkunde lessen of grieks dat is nog saaier. Gelukkig had ik dat allebei niet meer. Ik verheug me op zondag. Amalia vond het ook super dat hij me uitnodigte en ze snapt dat ik verliefd op hem ben. Ze vond hem ook super knap net zoals Claudia. Ik leer ze best wel veel uit de toekomst, woorden en dingen. Ze vragen vaak waar ik het over heb. Meestal zeg ik, oh dat is normaal in nederland. Dat is het ook. Maar dan pas in de toekomst.

Lief dagboek,
Vandaag mocht paarden verzorgen. Een groot wit paard. Ik heb Amalia ontmoet. Ook een vriendin van mij. En ik weet dat het bijna 1 maart is. Wanneer niet precies maar wel bijna.

Morgen is er een nieuwe dag. Wat er gaat gebeuren weet ik niet. Maar leuk is het altijd. Want een Romein zijn is gewoon bijna leuk. Dus ja, wat wil je anders zijn. De toekomst is niet perfect en het verleden ook niet. Niks is perfect.

Xx julia

Ego Sum ServusWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu