Part 18 (Last 5 Parts)

44 3 0
                                    

"Iya, aku tolak. Tapi aku tipu dia."

"Kau tipu apa ?" tanya Irfan pula.

"Aku cakap parents aku dah carikan jodoh and aku akan kahwin dengan dia."

"Syara ! Gila lah." Terkejut Layla.

"Aku tak tahu nak buat apa sekarang. Aku taknak kahwin pun dengan pilihan mak ayah aku tu. But at the same time, aku taknak suka mana-mana lelaki."

"Syara.. Aduh, macam mana ek aku nak tolong kau." Ujar Irfan.

Mereka berdua berfikir bagaimana caranya untuk membantu Una.

"Dahlah, baik aku mati je. Settle masalah."

"Takda iman ke kau ni ? Main cakap je." Marah Layla.

"Aku stress Layla. Aku tak tahu nak buat apa. Kau tahu kan, aku sayang sangat arwah tunang aku tu."

"Iya, aku faham. Tapi, kau kena cari jalan jugak untuk settlekan masalah ini."

"Ada dua cara je." Ujar Irfan.

"What is it?" tanya Una.

"Sama ada kau kahwin jugak dengan pilihan parents kau atau kau minta maaf dengan Shahril and cakap kau tipu, then kau kena lah terima dia sebab dia akan cari peluang lagi nak dekatkan diri dengan kau."

"Hmm... dua-dua aku taknak buat."

"Yang lain aku tak tahulah. Dua tu je aku rasa yang terbaik untuk kau. Sekarang ni, pasal future kau. Kau kena buat decision sendiri."

"Hmm, nanti aku fikirlah. By the way, thanks a lot korang tolong aku. Tak tahu lah esok aku nak pergi office macam mana. Aku tak sanggup nak berhadapan dengan Shahril."

"Relaks je. Buat macam takda apa yang berlaku."

"Okay korang. Aku balik dulu. Thanks again."

---

Una tiba di rumahnya. Kelihatan kedua orang tuanya sudah pulang.

"Una bukan naik kereta ke dengan Shahril tadi ?" tanya Puan Rita.

"Panjang cerita ma. Nanti Una cerita. Una nak rehat dulu."

"Suka hati kamulah."

Una masuk ke dalam biliknya. Jam di jarum menunjukkan pukul 6.00 petang. Dia masih belum menunaikan solat Asar. Dia masuk ke dalam bilik air dan mengambil wudhu'.

Selesai solat Asar, dia duduk di atas katil.

"Apa aku nak buat sekarang ni?" Una menangis.

"Sama ada kau kahwin jugak dengan pilihan parents kau atau kau minta maaf dengan Shahril and cakap kau tipu, then kau kena lah terima dia sebab dia akan cari peluang lagi nak dekatkan diri dengan kau". Una teringat kata-kata Irfan.

Pintu biliknya diketuk. Puan Rita masuk ke dalam biliknya.

"Kenapa nangis ni Una ? Cuba cerita dekat mama."

"Una dah buat silap."

"Silap apa ?"

Una menangis dan memeluk mamanya.

"Cuba cerita."

"Sebenarnya, tadi Shahril melamar Una. Dia nak Una jadi girlfriend dia or maybe, one day jadi wife dia. Tapi Una tak suka dia. Una tipu dia. Una cakap, mama dengan papa dah ada pilihan untuk Una. Una akan kahwin."

"Sebab tu ?" Puan Rita menggosok-gosok belakang badan Una.

"Dah jangan menangis. Ikut hati Una. Una nak pilih siapa. Sebenarnya, antara Shahril dengan Zukri, Una kena pilih salah seorang. Mama tahu Una sayang dekat arwah Ad. Tapi, Una kena fikir future Una. Una taknak ke ada family sendiri, ada anak sendiri."

Cinta Di SanaWhere stories live. Discover now