Part 20

36 3 0
                                    

"Irina, lepas ni kita tengok shawl dekat kedai atas nak ?" ajak Una.

"Kak Una taknak balik ke ? Bukan bakal suami akak ada dekat rumah akak ke ?"

"Taknaklah. Akak sebenarnya malas nak berkenalan. Sebab akak pun dah kenal, tu pun masa kecik dulu lah."

"Kenapa macam tu pulak ? Selalunya semua orang teringin nak jumpa bakal suami. Macam akak ni, tak teringin pulak. Kalau tak hensem macam mana ?"

"Akak malas nak ambik tahu."

"Kak Una jangan macam ni tau. Irina tahu, apa-apa jadi, Kak Una still letak Abang Ad nombor satu dalam hati akak. Tapi, this is about your future kak. Macam mana akak nak kahwin kalau akak tak kenal dia, tak pupuk rasa cinta tu."

"Irina, let's not talk about this. Dah, makan."

"Emm, okay. Irina cakap je."

---

"Assalamualaikum."

"Waalaikumsalam. Una. Kenapa buat macam ni ?"

"Buat macam mana ma ?"

"Kesian Zukri datang berbuka puasa dengan kita, tapi Una takda."

"La, mama dengan papa kan ada."

"Bukan mama dengan papa yang kahwin dengan Zukri. Kamu ni sebenarnya nak jadikan dia suami ke tak?"

"Ma, Una dah ikut cakap mama dengan papa. Una ikut aturan perkahwinan ni. Please jangan paksa Una."

"Una, macam mana nanti kamu dah kahwin, tapi kamu tak sayang dia, tak cinta dia?"

"Ma, kalau dia sayang Una, sayanglah."

"Una, apa kamu cakap ni. Suka tak suka, kamu kena jugak kahwin dengan dia. Mama dengan papa dah setuju dengan mak ayah Zukri."

"Ma, Una tak cakap pun Una taknak kahwin dengan dia. Una terima Zukri sebab Una taknak lawan pilihan mama dengan papa. Jangan risau, Una akan kahwin jugak dengan Zukri."

"Una."

"Dahla ma, biarkan dia." Ujar Encik Zarul.

Una langsung masuk ke dalam biliknya.

"I'm sorry ma. Una tak bermaksud macam tu. Una terima Zukri sebab Una fikir pasal future. Una taknak lawan cakap mama dengan papa. Tapi, hati Una sayang dekat arwah Ad je."

Una terus baring di atas katil dan melelapkan matanya.

---

Hari ini, seluruh umat Islam akan menyambut Hari Raya Aidilfitri. Pagi itu, Una sudah bersiap-siap dengan mengenakan sepasang baju kurung berwarna peach. Dia melilit selendang berwarna cream itu dengan rapi.

"Okay, nice dah. Selamat Hari Raya kepada diri sendiri." Una tertawa kecil.

"Una jom. Nanti ramai orang." Ujar Puan Rita.

Pagi itu, mereka sekeluarga menziarahi kubur arwah Izhad. Setibanya mereka di sana,

"Nasib baik tak ramai orang sangat." Ujar Encik Zarul.

"Mungkin ada yang dah pergi awal kot bang." Balas Puan Rita.

Una, papa dan mamanya keluar dari kereta. Dia memegang sebungkus plastik yang berisi bunga.

"Assalamualaikum Ad. I datang harini."

Una membaca Al-Fatihah untuk arwah Izhad. Dia kemudiannya menabur bunga dan menyiram air di atas kubur Izhad.

Cinta Di SanaWhere stories live. Discover now