Sembunyi

178 5 0
                                    

-Jimmy Malek-

Itu hari aku sempat berjumpa dengan kawan baik aku. Boleh kira lama jugak aku tak jumpa dengan dia ni. Kalau nak diikutkan, aku tak pernah lagi berjumpa dia sejak dia melangkah masuk ke alam pekerjaan ni.

Hmm.. 2 bulan? 3 bulan? Aku sendiri pon dah tak berapa nak ingat.

Jadi lelaki ni senang. Kalau nak jumpa atau lepak, tempat biasa mesti dekat mamak.

Pukul 10 tepat aku sampai di kedai mamak seperti yang telah dijanjikan. Awal jugak aku ni. Biasalah, jenis menepati masa. Kalau nak dibandingkan aku dengan Awal Ashaari pon, mungkin aku yang lebih awal.

K hambar.

Kawan aku sampai tak berapa lama kemudian. Untuk lebih mudah, nama kawan aku ni Jay.

Dia tersenyum bila kami bertukar sapaan. Walaupun baru 10 saat bersama, aku dah dapat merasakan sesuatu yang pelik.

Jay tersenyum tapi seolah-olah senyumannya hilang serinya. Aku beranggapan mungkin dia terlalu sibuk dengan kerjayanya. Mungkin sebab itu dia kelihatan penat.

Seperti biasa, Jay akan memesan menu yang sama tiap kali berada di mana-mana kedai mamak sekali pun. Roti sardin dengan kuah sambal serta dilengkapi dengan teh o ais. Jay memang pelik sikit. Dia tak makan roti dengan kuah kari. Dia makan dengan sambal. Gaya yang sama dan masih tak berubah.

Kalau dari segi rupa, Jay boleh dikategorikan dalam golongan yang agak kacak. Agak. Sebab dia takdelah terlalu kacak. Seingat aku, dia dah lama hidup single. Nak kata takde siapa yang nak, mustahil. Sejak aku kenal dia, dah berapa ramai dah yang pernah confess dekat dia.

Dari segi kerjaya dan pendidikan, dia memang top. Fikirannya yang sedikit lain memang unik. Kadang-kadang, dia boleh keluarkan idea yang kau tak pernah terfikir pon. Aku tak tipu. Kadang-kadang aku pon ada rasa sedikit cemburu dengan segala bakat yang Tuhan kurniakan kepada Jay.

Pada pendapat aku, kalau Tuhan kurniakan bakat yang sedemikian rupa kepada aku, mungkin aku dah jadi salah seorang daripada mereka yang dah tengah menguasai dunia sekarang ni. Kalau aku Jay, aku dah tak tulis dah cerita ni. Aku mungkin sedang habiskan masa lepak dengan makwe-makwe. Tapi mungkin sebab aku jenis tamak, sebab tu Tuhan tak bagi anugerah macam Jay tu dekat aku.

"Kau ni apahal nampak penat semacam je. Ke kau tengah stress ni?" aku bertanya dengan nada yang penuh ingin tahu.

"Aku sebenar banyak masalah sekarang ni." balas Jay ringkas.

"Biasa lah tu bro. Dah nama pon kerja kan, mestilah banyak masalah. Aku tahu kerja kau ni kerja susah. Kerja yang stress tapi nanti semua benda ni berguna jugak untuk diri kau" jawab aku dengan penuh unsur nasihat.

Padu betul jawapan aku tu. Tak sia-sia pentadbiran sekolah dulu pilih aku jadi Timbalan Presiden Pembimbing Rakan Sebaya. Kalau dorang tahu aku ni jenis pemberi motivasi macam ni, mesti dorang akan menangis terharu dan bangga.

"Sebenarnya kerja aku okay je. Biasalah ada stress sikit-sikit. Bagi aku, aku okey je kalau ada tempat mengadu."

Jay yang aku kenal ni bukan jenis suka susahkan orang sekeliling dia. Kadang-kadang, dia cerita tu bukan sebab nak orang lain selesaikan masalah yang dia hadapi. Cuma, dia nak ada tempat meluah je.

"Kau cerita tak hal-hal kerja dengan family kau Jay?"

"Kadang-kadang je aku cerita. Aku sebenarnya kalau boleh malas nak cerita masalah kerja dengan family. Aku malas nak susahkan dorang ke apa."

"Cakap pasal family ni, family kau sihat tak Jay? Aku pon dah lama tak pergi melawat rumah kau ni. Apa khabar mak bapak kau?"

"Hmm.. Cakap pasal mak bapak ni susah sikit lah bro. Benda ni lah yang buat aku tension sekali."

JumpaWhere stories live. Discover now