"Deniz Gezmis davasi"diye anilan 1.THKO durusmalarina 16 Temmuz 1971 de Altindag Veteriner okulu binasinda baslanmis; 9ekim 1971 de yani iki ay on gün sonra karara bağlanmıştı.Mahkemenin vardigi sonuç,yirmi beş saniktan on sekizinin ölümle cezalandirilislariydi.
Askeri Yargitay 2.Dairesince üçü "asli fail"sayilmis ve haklarindaki hüküm onanmis,digerleri hakkindaki karar bozulmustu.
1 nolu sikiyonetim askeri mahkemesi Yargitayin kararina uymadi ve ilk hükmünü tekrarladı. Daha sonra dava dosyasi,Askeri Yargitay Daireler Kurulunda incelendi.Ve 2.dairenin karari onandi.Yasalar geregi bu kez mahkeme zorunlu olarak Yargıtay daireler kurulunun kararina uydu.Saniklarin avukatları bunu temyiz etti.Sonucta karar Askeri Yargitay 2.Dairesince onandi
Is meclise kalmisti.Meclis,Yargitayin dolayisiyla mahkemenin son kararini onayladi.Ayni günler Ismet inonu gorusmelerde usule aykirilik oldugu gerekcesiyle Anayasa Mahkemesinde "karari iptal"davasi acti.Anayasa Mahkemesi karari usul yonunden bozdu.
TBMM de ikinci kez yapilan görüşmelerde "infaz"karari onandi.Ve cumhurbaskani Cevdet Sunay da onaylayinca karar hemen Resmi Gazete de yayinlandi.
Denizgilin hakkinda görülen davanin kronolojik siralamasi kisaca boyle.
Davanin gerek kendi icinde,gerek dışında,dönemin yapısına bağlı olarak bir başka görünüşü daha vardı. Denizler yakalanip ilkin Kayseriye getirilmisler,daha sonra Ankaraya goturulup ayrı ayrı hücrelere kapatilmislardi.Gerek bu duruma,gerekse uygulamalara ilişkin olarak avukatları(Şakir Keçeli ve Halit Çelenk) 3 Nisan 1971 de bir dilekceyle itirazda bulundular.
Ne bu itiraz,ne de uygulamalara ilişkin diger itiraz ve girisimler sonuç verdi.Hatta öyle durumlar oldu ki,adeta mahkemeye resmen "ölüm hükmü","telkin ve tavsiye"ediliyordu.
27 Eylül 1971 de Ankara sikiyonetim komutanliginin yayinladigi 49 nolu bildiri bunun bir kanitiydi.Yine avukatlar 29 eylül 1971 de Nihat Erim e uyari telgrafi cektiler.Bir tutuklu olan Yusuf Aslanin yarali yataginda zincire vurulmasi,saniklarin mahkeme salonunda dovulmeleri gibi olaylar karsisinda da gerekli merciler,avukatlarin ve sanik yakinlarinin basvurmalari karsisinda her zamanki gibi suskunlugu seçtiler.
21 ve 22 Ekim 1971 gunlerinde Turk radyolari Izmir Sikiyonetim Komutanliginin 26 sayili bildirisini tekrarliyordu.Davanin surmekte oldugu bir sirada yayinlanan bu bildiride "verilmis kararlarin infaz islemine baslanacagi su gunler"deniliyordu.Mahkeme haberlerine sansur uygulaniyordu.Oysa davayi ters yonde etki altinda birakacak her turlu haber ve yayin sag basinda yer aliyordu.