Gerek avukatlarin,gerek sanık yakınlarının bu islemlere karsi cirpinislarinin sonuç vermemesi bir yana,avukatlara da sanik gozuyle bakilmis ve hatta savunmalarinda gecen bir sözcüğün suç olduğu gerekcesiyle davanin on bir avukati hakkinda T.C.K 266.maddesi geregince dava açılıp,Ankara 3 Nolu Sıkıyönetim Mahkemesince üçer ay hapse mahkum edilmislerdi.
16 Temmuz 1971 de baslayan 1.THKO davasinin mahkeme baskanliginda Tuggeneral Ali Elverdi,durusma hakimliginde Yarbay Ahmet Tetik,üye hakimliginde Binbasi Mehmet Turan,iddia makaminda ise Binbasi Keramettin Celebi ve Yüzbaşı Baki Tug bulunuyordu.
1.THKO Davasinin avukatlarından Zeki Oruc Erel,o gunle ilgili anılarını soyle anlatiyor;
16 Temmuz 1971 gunu Askeri Veteriner Okulunun cevresinde,avlusunda elleri makinali tufekli pek çok komando askeri,verilecek komutla her an ates etmeye hazir bir durumda bekliyorlar.
Topçu yedek subay olarak bulunduğum askerlikten yeni döndüğümden,askerin ve basindakilerin ruh halini ezbere biliyorum. Binanin icindeki önlemler dışarıya kiyaslanmayacak ölçüde. Kesinlikle soyleyebilirim ki,hicbir askeri birlikte birinci derecede alarm verilmeden bir bina bu denli korunmaya kalkilmaz.
Üstümüz,başımız,cantamiz,kisacasi her yerimiz aranarak,dis kapidan gidiyoruz.Sanki sanık mudafileri degil,tutuklanip cezaevine yeni konulan saniklariz.Suphesiz o zaman,bu islemin "dogal bir önlem"oldugunu düşünüyoruz. En kotumserimiz,bunu olsa olsa isguzarlik olarak degerlendiriyor.Sikiyonetim mahkemelerinin avukatlar icin bile bir cezaevi,oradaki tum gorevlilerin ise birer gardiyan oldugu konusunda,hicbirimizin bir bilgisi,gorgusu ve deneyi yok daha.
18 Temmuz 1971 günü saat 9.00 da binbir güçlükle dinleyicilik olanagina kavuşmuş yargilananlarin yakinlari,18 kisinin idam istemiyle gorulecek bir davayi izlemek uzere gelmiş yerli ve yabanci basin mensublari,başkanlığını,bugun artik kim olduğu bilinen Ali Elverdi,durusma yargicligini Alb.Ahmet Tetik,uye yargicligini Yb.Mehmet Turanin yaptigi mahkeme heyeti,yargilanacak kisileri savunacak coksayida avukat;durusma salonunda,sessiz,yerlerini almis bekliyorlar,henuz salona getirilmemis yargilanacak olanlar.
Bekleyis on dakika sürdü,yirmi dakika sürdü,yarim saat sürdü;gelen yok.
Durusma usulunu bilenler icin belki garip olacak.Fakat gercekten;savci hazir,basin hazir,mahkeme heyeti hazir,avukatlar ve dinleyiciler hazir.Ama yargilanacaklar,tum bu hazirliklara karşın,tam 45 dakikadan beri salonda yoklar.Kisacasi,herkes yerini almis,kirk bes dakikadir onlari beklemekte.
Nihayet