Duygusal aktivite ve nefes alma hızı arasında sıkı bir ilişki vardır. Heyecanlanma anında nefes alma hızımız belli bir şekilde artar. Bunun tersi de aynen doğrudur. Nefesimiz yavaşladığında heyecanlarımızın da yavaşladığını ve hemen sakinleştiğini görmekteyiz.
Nefes, tüm gevşeme tekniklerinde çok önemli bir yer tutar. Eski yogiler, müritlerine gevşemeyi tüm dikkatlerini ritmik nefes üstünde odaklama talimatlarıyla öğretirlerdi. Bir çok Hıristiyan mistiği de duaya yardımcı olmak üzere zihni ve bedeni sükunet haline sokmak için nefes üzerine odaklanırdı.
Derin gevşemeye geçmek için bir diğer yöntem, düzenli nefes eşliğinde belli "mantra" (anahtar kelime ya da zikirleri) tekrarlamaktan ibârettir. Bunlar, bedenden çok, zihne yönelik metotlarmış gibi düşünülebilir. Fakat zihin ve bedenin birbirleriyle dinamik bir etkileşim içinde oldukları unutulmamalıdır. Bunlardan birini gevşetirseniz, diğeri de otomatikman gevşemektedir.
Deneyimlere başlamadan önce doğru nefes almayı öğrenmek gerekir. Doğru nefes almak uygulamalarla alışkanlık haline geldiği zaman deneyim için yatağınıza uzandığınızda aynı şekilde nefes alıp vermeye devam edersiniz. Doğru nefes, göğüsten değil, diyaframdan kaynaklanır. Daha sonraki pratiklere geçmeden önce öğrencinin bu nefes metodunu iyice öğrenmesi zorunludur.
Aşağıdaki sıralama, doğru nefesin nasıl olması gerektiğini göstermektedir.
✓ Ayakta ya da oturarak, sırtınızın dik olduğu bir pozisyon alın. Elleriniz yanlarda, bel kemiğinizin dikeyliğine özen göstererek sırtüstü de yatabilirsiniz (buna yogada "ceset duruşu" denir). Kimileri ise yarı lotus ya da tam lotusu yani bağdaş ve ayaklar kucakta oturmayı tercih ederler.
✓ Burun deliklerinizden yavaşça ve ara vermeden nefes alın. Bu sırada nefesiniz karın bölgenizi şişirsin. Nefesinizi göğsünüzden almayın.
✓ Diyaframdan nefes alırken, yavaşça göğsünüzün alt bölümünü şişirmeye başlayın; bu sırada alt kaburgalarınızı öne doğru ittiriyor olacaksınız.
✓ İçinizi nefesle doldurmaya devam edin ve üst göğsünüzü şişirmeye başlayın; bu sırada üst kaburgalarınız da öne doğru itiliyor olacaktır.
✓ Nefesinizi içinizde birkaç saniye tutun.
✓ Ciğerleriniz iyice boşalana kadar yavaş yavaş soluk verin. Nefesinizi ya sadece burun deliklerinizden ya da burun deliklerinizden ve ağzınızdan birlikte verin.Bu temel tekniği öğrendikten sonra, az sayıdaki diğer temel egzersizlerde mükemmellik sağlayana kadar devam edin. Bunlardan birisi, tüm bedeni canlandırmak için kullanılan "yükselerek nefes"tir.✓ Topuklarınızı birleştirerek ayakta dik durun.
✓ Düzgün bir tempoda nefes alın. Aynı anda, ciğerleriniz havayla dolarken parmak uçlarınızın üstünde yükselin.
✓ Nefesinizi ve bacaklarınızın pozisyonunu birkaç saniye süreyle tutun.
✓ Nefes alma temponuza eşit bir oranda burun deliklerinizden yavaşça nefes verin. Buna uygun olarak, yavaşça parmak uçlarınız üstünde alçalın.
✓ Nefes alıp verirken, aynı zamanda kollarınızı da indirip. kaldırabilirsiniz.Bir diğer hazırlık nefes tekniği de yogada "uzamış nefes" olarak bilinen tekniktir.
✓ Sırtınız dik olarak, ayakta durun ya da oturun.
✓ Yavaş ve düzgün bir solukla havayı içinize çekin.
✓ Rahatsızlık duymamak şartıyla nefesinizi mümkün olabildiğince çok tutun.
✓ Kısa ve sert soluklarla bedeninizdeki tüm havayı dışa çıkartın.Nefes ile "Beden Dışı Deneyim" arasındaki ilişkinin ne olduğu tam bir açıklık kazanmamıştır. Yogik öğreti, nefes biçiminin insanı doğadaki prana güçlerine bağladığı fikrine dayanan, çözümlenmesi güç bir açıklama sunar. Büyük bir olasılıkla aynı kapsamda daha basit faktörler de vardır.
San Francisco'daki "Langley Porter Nöropsikiyatri Enstitüsü"nde yürütülen son araştırmalar derin nefesin zihin ve beden üstünde birçok etkileri olduğunu göstermiştir. Sistemi gevşetmektedir, beyin aktivitesini yatıştırmaktadır ve alfa dalgalarının üretimine yol açarken tansiyonu düşürmektedir. Bu zihinsel ve fiziksel sükunet durumu da olasılıkla bedeni iradî olarak terk etmek için gerekli duruma gelmeyi sağlamaktadır.
Bu başlangıç egzersizleri, sizi beden dışı yolculuk pratiği için gevşeme uygulamalarına hazırlayacaktır.[1]