Kapitel 10

121 7 2
                                    

Vi käkade upp och Justin följde mig hem.

- Japp, hemma. Vi ses imorgon. Muttrade han och vände sig om för att gå. Jag mumlade ett hejdå tillbaka och låste upp dörren.

Justin är en bra vän, just nu min ända vän. Jag låser dörren bakom mig och sparkar av min skorna. Men får genast dåligt samvete och ställer upp dem på skohyllan. Jag skiter i att äta något ordentligt utan traskar upp på mitt rum. Jag byter snabbt om till en stor T-shirt och bäddar ner mig själv under täcket.

Jag har aldrig känt mig mer ensam som nu. Jag kramar om den nästan döda mobilen och torkar en tår som rullar ner för min kind.

Jag tar trycker igång mobilen går in på Snapchat. Jag tar en svart bild.
"Heej ska du sova nu eller?"

Efter mindre än en minut får jag svar från Justin.
"Eh nej? Du ska väl inte heller va?"

Jag svarar lite surt.
"Jo? Det är skola imorgon. God Natt!"

Jag lägger ifrån mig mobilen och vänder mig om för att sova.

Jag sluter ögonen men då plingar min mobil. Jag suckar, vänder mig om och tittar vad Justin vill.

"Okey, jag ska inte störa. Puss natti!"

Jag läser det om och om igen? Puss? Är han full igen eller?

"Eller jo, jag kommer störa dig!!" Skickar han men jag iggar honom.

Jag skiter i honom nu, men fattar att han kommer börja spamma mig snart. Så jag stänger av ljudet på min mobil, svårt, men jag gör det. Eftersom jag har spelat handboll hemma i Sverige så har jag ett perfekt sikte. Jag siktar och kastar mobilen till fåtöljen som står vid fönstret. Sen går det typ tio minuter innan jag somnar, för att jag är helt övertrött.

Jag vaknar av mig själv 4.30 och går frivilligt upp vid denna tiden. Det är skönt att vara uppe tidigt. Jag smyger ner för trappan för att jag vet att pappa är hemma och han sover antagligen. Jag tar ett glas apelsinjuice och häller upp yoghurt i en skål.

Jag smyger upp på mitt rum igen och sätter mig vid sminkbordet. Jag börjar äta medans jag klickar igång youtube på IPaden och drar på lite smink. Jag bestämmer mig även för att locka håret, för jag har ju tid.

Jag tittar på klockan igen. Halv sju, jag segade verkligen med frukosten idag. Jag går och hämtar min mobil och kollar alla snaps jag fått under nattimmarna.

"Hallå, sover du på riktigt?!
Är du vaken?!
Sover du nu?! Klockan är ju bara halv tre!!
Du sover väl inte?!"

Jag suckar bara och slänger mobilen på sängen. Jag drar på mig dagens kläder. Vilket består av ett blått linne och svarta jeans. Jag piffar upp outfiten med ett silver halsband. Eftersom jag har tid kvar innan skolan börjar så kollar jag igenom mina sociala medier. En ganska lång stund. Klockan kvart i nio går jag ner, tar på mig skor och tar min väska.

- Jo, Amy? Pappa kommer gåendes.
- Ja? Svarar jag.
- Jag tänkte att vi kunde gå ut och äta ikväll? Mitt jobb har bokat en restaurang och får gärna ta med familjen. Ska vi gå?
- Ja, visst. Det blir kul Säger jag och öppnar dörren. Pappa nickar till svar och går ut i köket igen.

När jag gått ut och stängt dörren ser jag Justin stå lutad mot staketet till huset.

- Tjena iggaren! Säger han och flinar sitt Justin flin.
- Hejsan. Svarar jag med ett leende och går till honom.

Justin ställer sig upp och går fram till bilen som står parkerad på gatan. Han öppnar bildörren för mig och jag kliver in och sätter mig på pasagerarsätet. Justin går runt bilen och sätter sig i förarsätet. Han startar bilen och vi rullar iväg mot skolan.

När vi kommer dit parkerar Justin och jag går till mitt skåp. Jag låser upp, tar böckerna och går till Justins skåp. Han står och stirrar rakt ut i luften. Ser ut som han tänker.

- Ska du inte ta dina böcker? Frågar jag honom och vinkar lätt med handen framför hans ögon. Han reagerar och vänder blicken mot mig.
- Jo. Säger han och tar fram sin nyckel.

Innan nyckeln når nyckelhålet stannar Justin plötsligt. Han böjer sig fram och kikar in i nyckelhålet. Jag gör likadant och ser det rosa kletiga tuggummit som kilats in i hålet.

- Fan. Muttrar Justin och slänger nyckeln i marken. Han spottar även bredvid nyckeln innan han vänder sig om för att gå.

Jag tar upp nycklarna och följer efter honom.
- Kom igen nu Justin! Låt inte henne vinna! Försöker jag.

Men han skiter i mig utan forsätter gå mot sin bil.
Jag kollar på klockan. 8.58

- Justin, vi börjar lektionen nu. Försöker jag ingen men fortfarande ingen respons.

Jag ger upp. Jag vänder på klacken och går in i skolan. Jag går upp i klassrummet och tittar runt efter en ledig plats. Jag sätter mig längst bak på ensam ledig plats.

Några vänder sig om och tittar bak mot mig. Jag tittar surt tillbaka och som på komando vänder dem sig mekanisk framåt igen.

- Välkommna elever. Saknar vi någon? Säger Mr Wood med skarp röst och tittar sig omkring.
Hans blick far över klassrummet.
- Bråkstaken själv förstås, Justin. Är det någon som sett Mr Stone idag? Frågar han och alla skakar på huvudet.

Jag får dåligt samvete.
- Mr Wood? Frågar jag.

- Ja, miss Roberts? Svarar han och jag reser mig ut från stolen.
- Jag har glömt mina nyklar vid skåpen, kan jag hämta de?
- Ja, låt det gå fort. Och säg till Justin att komma hit omedelbart om ni stöter ihop med herrn.

Mr Wood är den läraren som man ska ha respekt för. Han är lite gammalmodig och säger aldrig du utan ni istället. Men han är ganska okej ändå. Han är en av e schysta lärarna.

Jag går ut ur klassrummet och ner mot skåpen.
Då ser jag honom. Han står vid sitt skåp och håller, oturligt nog, en glödande cigarett mellan fingrarna.

- Justin, där är du ju! Flåsar jag efter min jogging tur fram till skåpet.

När han ser mig tycks han vakna ur en dröm för han släpper genast cigaretten och vänder sig om för att gå.
- Inte nu, Amy. Mumlar han och går med snabba steg bort från skåpen.

Tunnare än luftWhere stories live. Discover now