Bab 3

13 2 0
                                    

Kedai runcit ,

Gedebuk !! Ada yang terjatuh ? Ya , Intan dan seorang budak lelaki .

" I'm so sorry . Tak sengaja "

Ewah , kau speaking pula dengan akuu . Nasib baik dia tolong aku bangun , kalau tak aku dah silat dia . HAHAHA .

" It's okay . Takpe , saya pun salah juga " Ye la , aku pun salah juga . Terlalu gopoh .

Flashback ,

Ya allah , mana Mak Imah ni ? Aku cari tak jumpa pun ? Kedai ni takde lah besar mana pun .

Aku pun carilah Mak Imah dalam satu kedai tu . Dekat luar kedai ,aku nampak ada roti favourite aku , roti cheese . Jadi aku teringin nak makan . Aku pun berlari ke luar kedai . Tiba² , gedebuk !

" I'm so sorry , tak sengaja "

End of flashback .

" Eh tak tak , saya yang salah . Sorry again eh ? Saya betul² tak nampak "

Eh mamat ni , aku yang salah terlanggar dia . Tetiba dia yang minta maaf pula ?

" Eh tak , saya yang salah gopoh sangat tadi . Awak tak salah pun "

Kata aku sambil tolong dia kutip barang² dia yang jatuh .

" Jadi , nama awak sape ? "

Dia nak berkenalan eh ? Eh jap jap .

" Intan Ariana . You can call me Intan . Just Intan , ok ? "

" Okk , saya Syafiq . And you just call me Syafiq "

" Oraitt , baru pindah ke ? Macam tak pernah nampak pun ? "

Kenapa aku terlebih peramah harini ? Huhuhu .

Syafiq : Yup , baru semalam bawa masuk barang dalam rumah . Rumah saya dekat dengan masjid tu . Depan masjid je .

Aikk ?

Aku : Eh , rumah kosong tu eh ?

Syafiq angguk .

Aku : Sama blok dengan saya je ! Kita jadi jiran lah ni , kan ?

" Intan , buat apa kat sini ? Mama dengan papa Intan dah nak balik ni . Jom . "

Ouh , Mak Imah . Terkejut aku .

Aku : Erm , ok . Bye , nanti ada rezeki kita jumpa lagi . Assalamualaikum .

Syafiq : Waalaikumussalam .

RUMAHKU SYURGAKU . Aciaa , HAHAHAHA .

Tengah best² menonton drama Korea ,

"Siapa tadi tu Intan? Boyfriend ? " Aku tahu yang dimaksudkan oleh Mak Imah ialah Syafiq .

" Eh bukanlah , jiran baru kitalah . Intan tak suka ada boyfriend . Serabut . "

Apa ni tetiba boyfriend ? Eee , tak suka lah . Gumam hati aku .

" Rumah mana ? " Mak Imah ni , kenapa tetiba tanya pasal Syafiq tu ? Aih .

" Depan masjid , dekat rumah banglo kosong tu " Kawasan rumah aku ialah kawasan perumahan elit . Jadi majoriti rumah² di sini adalah rumah banglo .

Mak Imah mengiyakan saja . " Jom , Intan . Solat Asar . Dah masuk waktu ni " Aku mengikut Mak Imah dari belakang untuk pergi mengambil air sembahyang . Selalunya , kami memang solat berjemaah bersama pemandu kereta kami , Pak Man . Pak Man imamnya .

Selepas waktu maghrib , kedengaran kereta Vios memasuki garaj rumah . Pasti Mama dan Papa , detik hati aku . Aku menuruni tangga dan mendapatkan Mama dan Papa yang baru sahaja tiba di pintu rumah .

" Ma , Intan nak .. "

" Mama penat ni , kan baru balik . Esok² je kita cakap , ya ? Bye " Kata Mama lalu melangkah ke arah biliknya . Esok ? Aku tahu , itu cuma alasan . Pagi aku gi sekolah , petang baru balik . Mama dan papa pula , selepas maghrib baru balik . Selalunya dorang balik pukul 1 atau 2 pagi .

Hidup Where stories live. Discover now