Bab 9

10 2 1
                                    

" Puan Sri cuma kurang rehat dan terlalu stress . Dia ada makan apa² tak sejak semalam ? " Tanya Doktor Ihsan .

Papa geleng . Serius , tak makan ? Ya Allah , memanglah Mama pengsan !

" Intan , awak kena pergi bilik awak . Awak tu tak cukup rehat . Kalau awak dah sembuh , baru boleh datang sini . " Nasihat Doktor . Ya , tapi macam arahan pula .

" Tapi ... "

"Kesian dekat Mama awak , kan ? Awak nak tengok Puan Sri pengsan lagi , ke ? Tak nak , kan ? Jadi sekarang , baik awak pergi berehat " Aku mengalah . Lalu aku terus angkat kaki dan chau dari bilik Mama , yang terletak bersebelahan dengan bilik aku .

Sekarang baru aku rasakan kesakitan di anggota badan aku . Tulang belakang , tangan dan kaki aku . Mungkin kesan daripada kemalangan yang doktor katakan sebentar tadi ?

" Nurse , saya nak kerusi roda . Dah tak larat nak berjalan ni . " Kata aku , apabila melihat ada jururawat yang berhampiran . Aku nak pengsan je ni , ayoyo .

" Sekejap ya , Cik Intan "

Bilik Intan ,

" Beb , kau kenal aku tak ni ? " Siapa pula datang bilik aku tetiba pastu tanya siapa dia ni ? Detik hati aku .

" Awak siapa ? " Tanya aku . Ya , dia perempuan . Jadi aku tak pakai tudung . Kalau dia lelaki , aku dah lama capai selimut dan selubung di bawahnya . AURAT !

" Oh my god , wait² . Serious , you don't know who are me ? " Aku angguk .

" Ok ok , aku Tengku Farhana Balqish . Panggil Hana . Kita kawan baik since tadika lagi . Kepala otak sama² gila , perangai memang sebijik , sekelas dan kau duduk sebelah Syafiq . Aku belakang kau . "

Syafiq ?

" Siapa Syafiq ? "

' Tok ! Tok ! ' Kedengaran ketukan di pintu bilik wad Intan . Cepat² Intan capai tudung shawl instant nya . Wah , dia pakai tudung senget .

" Hai , semua ! " Jerit lelaki tersebut yang baru memasuki wad Intan . Haih , siapa pula dia ni ?

" Hah , Syafiq . Panjang umur . Baru tadi aku sebut nama kau . Tiba² kau dah terpacak kat depan aku ni " Kata Hana . Syafiq ? Ni Syafiq yang Hana maksud kan ?

" Eleh kau , ngumpatlah tu . "

" Eh eh kau , dah dah "

" Cakap jelah kau umpat aku , kan ? "

" Mana ada ! "

" Ya "

" Tak ! "

" Ya !

" Tak ! "

" Tak ! "

" Ya ! "

Aku tergelak kecil melihat Hana yang dah mula tarik muncung . Entah apa² lah diaorang ni .

" Hai , Intan ! "

Aku senyum . Siapa dia pun , aku tak kenal .

" Dia tak kenal kita semua lah , weyh " Kata Hana . Aku angguk . Betul , kan ?

" Tahu dah . Uncle dah story "

" Erm , aku Ahmad Syafiq Raiqullah bin Ahmad Hasanan . Kenal kau since kita jumpa kat kedai runcit dekat dengan rumah kita tu . Sama kawasan perumahan dengan kau . Aku kawan baik kau . Aku pakcik kau . Aku boyfriend kau . HAHAHAH "

" Euw , aku dengar pun dah nak muntah berbaldi ! Takdelah Intan , dia ni kawan baik kau . Aku pun sama "

" Ouh . So , we are bestfriends right ? "

" Yes ! " Serentak Syafiq dan Hana berkata .

" Eh kejap² . Imran mana ? " Tanya Hana .

" Entah dia . Tadi aku tinggalkan dia dekat depan . "

' Tok ! Tok ! '

" Masuk ! "

" Woi asal kau tak tunggu aku ? Gila ah , dah macam orang tak betul aku cari bilik si Intan ni ha . Kau ni Syafiq , terajang kang " Mana datang pula dia ni ?

" Ha , ni Imran . Kawan Hana dan kau since tadika . Musuh Hana . Duduk kat sebelah Hana . Syok kat Hana " Jelas Syafiq sebelum aku bertanya .

' Pak ! '

" Aduh ! Yang kau gi pukul tangan aku yang cun melecun ni kenapa ? Sakitlah , gila . Dahlah tangan macam besi . Nasib baik tangan tu kecik je , kalau beso memang mati tak hidup semula aku "

' Pak ! Pak ! '

Hana dan Imran serentak memukul tangan Syafiq . Hamikau , mulut tak reti jaga langsung !

" Kau ni kang , aku lempang guna kuali Mak Cik kantin kat sekolah tu , baru tahu . Mulut jaga sikit . " Marah Hana .

" Hehe , tapi kan .. "

" Tapi , apa ? " Sejak tadi aku berdiam diri . Nak juga mencelah . Ye ke idok ?

" Tapi Mak Cik kantin tu bagi ke kau pinjam kuali dia ? "

' Pak ! Pak ! Pak ! '

" Enam kali pukulan kau kena harini . Tulah , loya buruk sangat . Ke nak kuali betul² ? Aku boleh je pinjam kat kantin hospital ni . " Kata aku sambik tergelak kecil .

Entahlah . Aku tak kenal pun diaorang . Tapi , dah boleh gelak² macam ni . Betul ke , aku ni Intan Ariana Bin Tan Sri Khairuddin ? Betul ke , Tan Sri dan Puan Sri ialah ibu bapa aku ? Betul ke , mereka yang berada di depan aku ni kawan baik aku ? Aku Amnesia . Macam mana aku nak ingat ?

' Ya Allah , kau bantulah hamba - Mu yang kerdil ini , Ya Allah . ' Doaku di dalam hati .

Hidup Where stories live. Discover now