Bab 4

18 2 1
                                    

Pagi² je , jam loceng milik Intan Ariana dah berjoget untuk membangunkan Intan dari tidur . Susahnya dia ni nak bangun tidur !

" Haih , sekolah lagi ke ? Malasnya " Ha mengeluh , elok sangat lah tu .

Sekolah , Kelas 3 Ilmu

"Stand up , guys . Good morning , Sir Adam " Bergemalah kelas 3 Ilmu bila ketua kelas mengetuai ucapan hormat itu .

Disebelah Sir Adam , ada seorang pelajar lelaki .

" Macam pernah jumpa , kat mana ek ? " Bisik aku .

" Ha ? Kau kenal dia ke ? " Hana menunjuk dengan muncungnya ke arah pelajar tu .

"Maybe . Entah , aku tak ingat lah " Hana mengangguk .

"Ok now , let's start . This is Ahmad Syafiq Raiqullah . New student for SMK PADUKA TUAN and 3 Ilmu . He is our classmate , ok ? "

" Ok , sir ! " Sekali lagi , bergema 3 Ilmu bila pelajar seramai 34 orang ith menjawab .

" Ahmad Syafiq Raiqullah , can you explain about yourself to 3 Ilmu ? "

Ha ! Syafiq ! Budak yang aku langgar tu !

"Hye , my name ia Ahmad Syafiq Raiqullah Bin Ahmad Hasanan . You can call me Syafiq . I'm from Pulau Pinang . And now , I stay in Jalan Dato Keramat , Kuala Lumpur "

" Agak dia suruh beraya rumah dia ke , siap bagitau alamat rumah ? " Hana membebel .

" Syafiq , can you take your sit ? Sebelah Intan . Hana ke belakang , duduk sebelah Imran . Bising aje kerja kamu kan . " Hana buat muka sambil angkat beg ke belakang . Dia memang anti dengan Imran . Macam kucing dengan anjing . Muncung sedepa dia boleh buat sangkut beg aku je . HAHAHA .

" I have something to do right now . Ok , 3 Ilmu . Thank you . Bye ! " Sir Adam memang sporting !

" Hai , Intan . Happy to see you again . Tak sangka jumpa lagi , kan ? Sekelas pula tu " kata Syafiq sambil menayangkan senyuman manisnya .

" Hai . Welcome to 3 Ilmu ! Hahaha . Kan , saya tak sangka awak ada kat sebelah saya ni . " Eh aku yang terperamah sangat ni , kenapa ?

" Intan , nanti kita balik sama² nak ? " Syafiq , awak kenapa sebenarnya ?

" Sorry lah , saya dah janji dengan Pak Man . Selalunya naik kereta je "

" Ouh , it's okay . Maybe next time , right ? " Aku angguk dan cepat² kemas barang bila loceng waktu rehat dah mula berbunyi . Lagipun , Abang Syahmi dah tunggu depan kelas . Nak suruh berlatih lah tu .

" Hai , Abang Syahmi . Kenapa datang ni ? Tak nak masuk makan kuih raya ke ? Maaflah duit raya dah habis " Aku cuba buat lawak hambar bila muka Abang Syahmi dah macam cekodok basi .

" Abang Syahmi nak tanya Intan ni . Intan  .. "

" Kejap² , kita pergi kantin dulu eh ? Intan lapar . Hana ikut tau ! " Hakikatnya memang aku tengah tahan lapar . Dari pagi tak makan , tau !

Kantin

" Ha , Abang Syahmi nak cakap apa ? " Tanya aku sebelum menggigit roti coklat yang dibeli tadi . Aku endahkan Abang Syahmi yang tercongok tunggu aku dari tadi . Lapar tau , tak ?!

" Bila nak mula berlatih ? Dah nak dekat tarikh pertandingan tau . Jangan main² , Intan . Kita bawa nama sekolah ni ! "

" Uhuk ! " Aku tercekik roti . Aku rampas air Hana yang baru saja dibeli oleh nya . Kesian , Hana .

" Woi ! Apa ni amik air aku ?! "

Abang Syahmi jerit² , memanglah aku boleh tercekik ! Aish !

" Abang ni , tarikh competition lama lagi kan ? Bulan 9 kan ? Sekarang baru 23 Jun , Abang Syahmi ! "

" Yelah , bagi Intan lambat lagi . Tapi , sekejap aje tau . Pejam celik , pejam celik dah bulan 9 ! Abang buat mesyuarat , Intan datang . Ahli group Intan tak datang ! Mana pernah bergerak kerjanya kalau macam tu ! "

" Abang Syahmi , yang tak datangnya Milia sorang je ! Natsya dengan Intan datang kan ? Dahtu kenapa marah Intan ? Dah banyak kali Intan suruh Milia datang . Tapi dia tak datang ! "

Kecoh sudah kantin dengar aku dengan Abang Syahmi bergaduh . Fikir drama ke ?

" Sekarang korang boleh rilek² . Cikgu Ashraf tu marah abang , bukan korang ! Sekarang ni , Abang nak Intan pergi jumpa Milia , suruh dia datang latihan petang esok ! "

" Abang nak dia datang , abang suruhlah ! Buat apa suruh Intan ? Fikir Intan ni hamba Abang ke , nak kena dengar semua arahan abang ? "

Naik sudah nada suara aku , aku paling tak suka orang tengking² aku walaupun dia lagi tua dari aku !

" Intan melawan ? Intan jangan kurang ajar . Abang ni abang angkat Intan tau ! "

" Abang angkat je , kan ? Tapi abang tak pernah faham Intan ! Yang salah , mesti Intan . Yang betul , mesti Abang ! Menyampahlah macam ni ! "

Aku bangun dan pergi dari kantin . Panasnya hati ni ! Benci !


Hidup Where stories live. Discover now