Bab 5

17 3 0
                                    


" Kau gaduh sebab benda kecik je weyh . Bukannya benda besar pun . Takkan lah sampai sekarang kau still merajuk dengan Abang Syahmi ? "

Hana membebel . Dah sebulan aku tak bertegur dengan Abang Syahmi . Dan sebulan tulah , aku jadi kawan baik Syafiq memandangkan rumah kitaorang dekat .

" Alah kau ni , aku terasa tau dengan sikap Abang Syahmi tu . Dia je betul , aku je salah " Kata aku sambil makan PizzaHut di dalam bilik aku .

" Dahtu sekarang ? Aku risaulah . Step , kau , Neq'mah dengan Natsya je hafal . Milia tu , tak hafal langsung tau ! Takkanlah 3 orang je ? Cikgu Ashraf dah marah² tau ! "

Membebel lagi . Ayoyoyo .

" Kau datang rumah aku ni sebab nak study kan ? Dah nak PT3 ni , aku risau . Competition bulan 9 , PT3 bulan 9 . Semua bulan 9 ! "

" Aku pun , PT3 , exam naik tali pinggang taekwando , exam kelas piano . Hadoi " Keluh Hana sambil mengunyah ayam KFC .

' Banyak sangat makan makanan tak berkhasiat harini , PizzaHut pastu KFC lagi . ' Kata hati Intan .

" Dah , jom study Sejarah ! " Ajak aku sambil buka buku nota Sejarah . Nak buang semua masalah . Favourite subject tu !

Esoknya ,

" Intan , Syafiq nak cakap sikit ni " Harini Sabtu , tapi Syafiq ajak study kat rumah dia . Hana ikut sekali , tapi tak datang lagi .

" Nak cakap apa , Syafiq ? Cakap je , Intan dengar "

" Carikan Syafiq girlfriend boleh ? Please . Bosanlah single ni "

" Eh , pelik . Sebelum ni tak ada cakap pun nak girlfriend apa bagai . Kenapa tetiba je ni ? What's wrong ? "

" Nothing . Teringin nak ada girlfriend . "

" But , you have an exam in September . PT3 . How can you focus in your exam ? "

" Memang lah . Tapi ... "

" Assalamualaikum ! " Hana . Ok aku buat keputusan nak balik .

" Waalaikumussalam . Hana , jom . Aku nak balik "

" Intan , takkanlah marahkan Syafiq ? "

" Just kecewa dengan sikap Syafiq . Takkanlah Syafiq boleh suruh Fiqa carikan awek untuk Syafiq sedangkan Syafiq nak exam nanti ? Syafiq dah besar . Fikir sendiri . Jodoh di tangan Tuhan , Syafiq . Kalau ada jodoh , tak kemana pun "

Kata aku sambil ambil beg yang terletak di atas sofa ruang tamu banglo mewah dua tingkat itu . "Assalamualaikum " Kata aku lalu meninggalkan rumah Ahmad Syafiq Raiqullah .

Kecewa . Mungkin ada yang beranggapan aku ni kaki penyibuk sebab halang dari Syafiq cari girlfriend . Tapi , ayah dia pernah bagi aku satu amanah . Yang aku tak pernah lupakan .

FLASHBACK ,

Rupanya , ayah Syafiq ialah kawan baik kepada Papa . Diaorang bekerjasama untuk buat projek dekat China . I'm just calling him 'Ayah' .

Hidup Where stories live. Discover now