1

291 4 2
                                    


H O O F D S T U K 1


'Bijles?' Vieve schoof de zwarte bril van haar neus en keek haar moeder verbaasd aan. 'Je maakt een grapje, toch?'

'Nee, natuurlijk niet', haar moeder zakte naast haar op de bank. 'Ik heb gister je cijferlijst bekeken, en daaruit blijkt echt dat je bijles nodig hebt als je over wilt gaan. Bovendien heb je toch genoeg vrije tijd, dus wat maakt het uit?'

'Pardon?' ze keek op naar haar moeder. 'Denk maar niet dat ik naar bijles ga, kom op zeg. Dat is echt niks voor mij! En mijn vrije tijd besteedt ik liever aan mijn vriendinnen, dat hoor je te begrijpen mam. Ik beloof echt dat ik mijn best zal gaan doen, alsjeblieft'.

Haar moeder schudde haar hoofd. 'Je hebt me al zo vaak beloofd beter je best te gaan doen, maar je hebt je er nog nooit aangehouden. Waarom zou ik het deze keer dan wel geloven? Kom op, Vieve'.

Vieve stond op van de bank en keek haar moeder aan. 'Je hoort me toch te geloven? Ik ben er echt zeker van dat ik dit keer mijn best ga doen. Ik wil je gewoon laten zien dat ik ook iets kan', zuchtte Vieve terwijl ze haar moeder aankeek.

Haar moeder rolde haar ogen. 'Alsof je daar iets van meent, Vieve. Vorig jaar heb je het ook bijna verpest en moest ik er weer alles aan gaan doen om je over te laten gaan. Ik wil niet meer overal achter aan gaan terwijl jij op je luie reet zit. Het wordt tijd dat je eens gaat nadenken over je toekomst en je de aandacht richt op school. Dat is belangrijk'.

Verontwaardig keek Vieve op. 'Ik weet allang wat ik wil gaan doen'.

'O?' haar moeder fronste haar wenkbrauwen. 'Wat wil je doen dan?'

Vieve opende haar mond maar sloot 'm meteen weer. 'Ik.. eh', mompelde ze. 'Dierenarts! Ja, ja, dat lijkt me echt fantastisch'.

'Dierenarts?' proestte haar moeder waarna ze opstond. 'Leuk geprobeerd, lieverd. Morgenmiddag om half vier sta je ingeschreven. Slaaplekker'.

Haar moeder beende de kamer uit zonder nog iets te zeggen en liet Vieve achter.


A/N: Oké, ik heb zojuist besloten het eerste hoofdstukje online te plaatsen. Helaas zal het nog wel even duren voordat de rest volgt aangezien ik eerst ga genieten van mijn vakantie in Frankrijk. De volgende hoofdstukjes zullen dus hoogstwaarschijnlijk na mijn vakantie volgen, maar dit kan ik niet beloven. Ajuus.

Bijles | kort verhaalWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu