Bab 12

2.8K 80 0
                                    

DAHLIA berselisih dengan kereta milik Datuk Azmi yang dipandu oleh pemandu peribadinya. Dia hanya mampu melambai ketika dihon secara tiba-tiba. Hatinya berkali-kali berdoa agar kereta Datuk Azmi tidak berhenti. Apatah lagi menanyakan soal Nasri Haikal. Belum hilang lagi rasa terkejut terhadap perubahan Nasri yang berlaku semalam. Takut berbual dengan Datuk Azmi, terlepas cakap pula mengenai Nasri. Dah naya! Habis janji yang diminta agar berita ini tidak dihebohkan. Silap-silap Nasri menoreh tangannya pula. Bukan boleh percaya sangat dengan perangai Nasri. Nasri masih belum berada dalam keadaan stabil pada pandangan Dahlia. Kelihatan masih lagi sewel.

Doa Dahlia tidak termakbul saat kereta milik Datuk Azmi serta-merta berhenti. Rasa seperti mahu memulas sahaja handle motosikalnya dan meninggalkan Datuk Azmi di tepi jalan. Tetapi, nampak kurang ajar pula. Sudah namanya majikan, takkan dia mahu berkelakuan begitu?

"Dahlia... On the way nak pergi rumah saya ke?" Sudah terang lagikan bersuluh... Takkan Datuk Azmi meminta pemandunya menghentikan kereta semata-mata menanyakan Dahlia soalan begini? Macam tak logik aje...

"Ya. Saya on the way nak pergilah ni. Datuk nak pergi ofis ke?" Dalam hati, Dahlia memarahi diri sendiri. Apa bezanya soalan Datuk Azmi kepada dirinya? Dua kali lima sahaja.

"Yes. Saya nak pergi ofis. Bulan ni saya dengan Datin mungkin sibuk sikit. Jadi, kalau ada apa-apa call kami," pesan Datuk Azmi. Dahlia mengangguk laju. Sekali lagi hatinya berdoa meminta Datuk Azmi beredar dengan segera. Dia mahu mengelak untuk berbual lama dengan Datuk Azmi.

"So far, Nasri okey?" Berderau darah Dahlia mendengar soalan Datuk Azmi. Dugaan betul bercakap dengan Datuk Azmi. Dugaan menahan sabar daripada menjelaskan apa yang berlaku mengenai Nasri Haikal.

Dahlia tersengih. "Okey. Dia okey aje."

"Dia tak behave bukan-bukan, kan?"

Dahlia mencubit paha sendiri supaya dirinya sentiasa berada dalam keadaan sedar.

"Tak. Tak okey." Senyum Dahlia. Senyuman yang dipaksa terukir.

"Dia tak okey?"

Dahlia tergamam. Dia ada cakap Nasri tak okey ke? Terlepas cakap tanpa dia sendiri sedar ke? Terbaik, Dahlia!

"Tak, Datuk. Dia okey. Tak behave bukan-bukan pun. Hesy, tengok jam ni... cepat betul masa berlalu. Nasri nak kena sarapan ni." Sengaja Dahlia mencari alasan.

Datuk Azmi turut melihat jam di tangan. "Saya pergi dulu, Dahlia. Ada apa-apa call saya, ya?"

Dahlia mengeluh lega. Dia menarik nafas sedalam mungkin saat kereta milik Datuk Azmi mula meluncur pergi. Kemudian Dahlia menghidupkan kembali enjin motornya yang terhenti. Dia menunggang motosikal sambil berharap agar tidak terserempak dengan Datin Sarah pula. Jika tidak, sekali lagi dia perlu berdrama.

Dahlia meletakkan sarapan di meja kopi. Semalam, sebelum pulang ke rumah, Dahlia sudah memeriksa keadaan Nasri. Suhu badannya sudah turun. Cuma masih lagi belum berada pada tahap suhu badan normal. Menu sarapan pagi ini Dahlia terpaksa masak sendiri. Dia menyediakan bubur untuk Nasri. Semalam Nasri meminta Dahlia buatkan bubur. Mentang-mentanglah lelaki itu sudah bercakap, ada sahaja kerenahnya. Tak pernah-pernah minta menu, sekarang sudah pandai nak demand bagai. Entah-entah, Nasri sengaja melakukan begitu kerana dia mahu melihat reaksinya? Ujian ketahanan buat dirinya ke?

"Nasri... Saya ada bawakan bubur. Awak tak nak sarapan?" Dahlia memandang Nasri yang duduk di lantai sambil bersandar di katil. Tiada jawapan daripada lelaki itu.

"Nasri... Awak dengar tak apa yang saya cakap? Awak tengok cermin tu macam nak tembus dah." Perlahan Dahlia berjalan mendekati Nasri Haikal. Melihatkan Nasri tidak menjawab pertanyaannya, Dahlia menyentuh lembut bahu Nasri. Dia ingin mengejutkan Nasri yang jauh mengelamun melihat dinding cermin yang berada di hadapannya.

My Sewel GuyWhere stories live. Discover now