Azam menutup pintu bilik tidurnya perlahan-lahan, khuatir Zara akan terjaga dari lenanya. Namun, bilik yang dingin dan gelap itu tiba-tiba cerah. Zara yang disangkakan tidur membuka lampu di tepi katil tidurnya.
"Ai lewat balik. Lepak ngan minah blonde tu lagi ke? Nak buat anak lagi ke? Yang ni pun tak terjaga nak tambah lagi sorang ke?" Sembur Zara menjeling.
Azam yang kepenatan tersentak dituduh sebegitu oleh Zara. "Zara, abang kerja sayang. Shoot kat Kuala Selangor dengan Mr Lim tadi. Kan abang dah janji nak jaga Zara dengan anak kita. Sayang jangan pikir bukan-bukanlah." Pujuk Azam sambil tersenyum.
Zara menjegilkan matanya. "Mr Lim ke Ms Blondie? You ni cakap je depan baik. Sayang la my love la kan. Nampak yang elok bontot mantap dada besar sikit terus stim terangsang. Perempuan tu raba ke naik kote ke tak kisah. Bodoh!!!" Pekik Zara menghembus nada kemarahan yang tidak surut sejak sekian lama.
"Sayang, please! Jangan tuduh abang macam tu. I knew I'm screwed. Abang nak tebus balik salah abang ni. Abang dah janji nak ikot syarat Zara tu. Please, jangan hukum abang macam ni Zara. Please mind you words and tones. I am still your husband." Tegas Azam, terus keluar dari bilik mereka. Azam tahu, jika dilayan situasi tadi pasti lebih banyak kata-kata pedih akan terhambur keluar dari mulut Zara.
*****
"Hi Zara. You apa khabar?"
"Eh, you buat apa sini? Bila you keluar?"
"I okay je, you I macam sakit ke? Sihat je ni kan? Tengok badan I, sado lagi."
"Eh you ada sixpacks?"
"I workout sebab you. Sebab I sayang you lagi."
"I dah kawin. I dah ada Azam."
"Tapi dia curang dengan you kan. You nak percaya dia lagi ke?"
"Hmm...dia masih suami I. Dia takkan ceraikan I."
"Takpe, let me show something Zara. Come and look at this."
"Arghhh!!!! Azam!!!!!"
"Hahahahahha!!!!!!!!! Sekarang you boleh balik kat I lagi ye sayang."
*****
Azam terjaga dari tidurnya. Dia menggeleng, mimpi yang sama sejak 2 hari lalu. Petanda apakah ini hatinya tertanya-tanya. Dia bimbang akan keselamatan Zara. Siapa lelaki dalam mimpi dia tadi?. Azam mengeluh lalu ke kamar mandi untuk membersihkan badan. Selesai mandi, dia ke bilik tidur untuk mengejutkan Zara untuk sama-sama solat subuh.
"Sayang, wake up. Subuh jom?!."
Zara membatukan dirinya. Dia sudah pun terjaga dari tadi tatkala terdengar bunyi air dari kamar mandi. Dia rindu untuk mandi bersama Azam, perkara sunat sebagai suami isteri yang dibenarkan dalam agama.
"Zara, bangun subuh sayang. Abang tunggu ye." Pinta Azam lembut.
"Haaa yela yela yela." Jawab Zara acuh tak acuh.
*****
Zara ke ruang tamu untuk menonton TV. Hari masih awal, sekejap nanti Azam akan membawanya ke klinik untuk check up kandungannya yang kini mencecah 2 bulan. Kelihatan Azam terbaring di sofa tanpa berbaju, hanya berjogger pant. Dia tahu, Azam keluar berjogging awal pagi tak selepas solat subuh. Zara merenung ke arah suaminya yang lena kepenatan. Jelas kelihatan wajah penat Azam. Matanya sedikit bengkak dan lebam. Zara mengeluh, sudah lama benar dia tidak membelai muka suaminya yang bermata kuyu itu. Rindu untuk melakukan semua itu. Zara merenung lagi ke badan suaminya yang tidaklah sesado mana. Namun cukup untuk menaikkan nafsu jika bersama-sama di ranjang. Hatinya tertawa sendiri. Mata Zara tertancap pada parut dirusuk kiri badan Azam. Hmm...ini parut baru, desis hatinya.
"Hello abang. Zara ada something nak tanya ni."
"Ermm...kenapa Zara call abang awal pagi ni? Azam ada buat hal lagi ke?"
"Kenapa abang pukul dia lagi? Biarlah Zara settlekan masalah kami. Abang jangan masuk campur lagi. Tak perlu berkasar dengan Azam lagi. Dia dah janji dengan Zara nak betulkan keadaan, please abang."
Jeda. Tiada suara mahupun jawapan dari Zahid.
"Abang taknak dia sia-siakan Zara, sakitkan hati Zara macam dulu. Abang geram je hari tu. Tak boleh nak tahan. So abang lepaslah terus. At least dia tak matikan."
"Its stupid!!!. Please stay away abang, jangan pukul dia lagi. Or else Zara bagitau papa."
Zara mematikan telefon. Hatinya kesal. Dia tahu Azam bersalah, tapi Azam tak patut dikasari. Zara kesal dengan apa yang Zahid telah lakukan. Zara tiba-tiba terfikirkan sesuatu. Mungkin ini dapat menyelesaikan kemelut yang berlaku sekarang.
"Azam bangun. ALmodt 9 am already." Zara mengejutkan Azam.
"Ermm...alright sayang." Jawab Azam perlahan.
"Take me to that blonde woman today!" Tegas Zara.
Azam segera bangun. Refleksnya laju, terkejut dengan permintaan Zara. "What...??!"
****hye guys sorry update lambat gile. skrg bz kerja haha. enjoy reading. do vote and comment utk tingkatkan mutu penulusa
YOU ARE READING
Suami
RomanceTak semua yang kita nak kita dapat. Tak semua pasangan suami isteri merasa cinta di awal perkahwinan. Tak semua suami dapat habuan di malam pertama. Tak tahu nak describe macam mana, just read it. Thanks, enjoy reading :)