langkah kakinya diteruskan, jika ditilik melalui cara jalan itu pasti orang tidak akan menyangka bahawa dia itu perempuan. ya lah! sudah terang lagi bersuluh, jalan saja tiada ayunya.
Dia jalan diiringi konconya, iait beberapa lelaki berbadan besar. haih dia ingat ini apa? ini sekolah lah!
tiba-tiba dia mendatangi salah sebuah meja dikantin yang sudah diisi oleh bebrapa orang murid.
"aku nak duduk kat sini" ujar gadis itu perlahan.
"hoy! pergi dari sini! kak long nak duduk kat sini!" ucap salah seorang lelaki berbadan tegap itu pula.
gadis itu ialah kak long atau pun Raa, sebenarnya dia bukan kakak or anything else pun cuma untuk buat dia rasa seperti dihormati orang memanggil dia kakak, lelaki berbadan tegap tu pula ialah anak buah ayahnya. bapa borek anak rintik, hm, bapa si kak long ni juga seorang gangster jadi lelaki lelaki tegap itu tadi bapanya yang upah, mereka ke sekolah juga berpakaian sekolah.
"tak nak!" balas salah seorang pelajar perempuan di situ. mungkin dia belum mengenali siapa di hadapannya sekarang.
"weh apa kau buat ni" rakannya cuba menghalang perbuatannya.
"ini tempat aku! kalau kau nak duduk ! kau cari tempat lain!" tambah pelajar perempuan itu lagi.
Raa tersengih. dia menoleh lalu memberi signal kepada salah seorang lelaki tegap itu.
...................................................................
pelajar perempuan itu dibawa keluar dari kolam ikan.
" kau pelajar baru ker?" tanya Raa.
pelajar perempuan itu kelihatan tidak bermaya dengan pakaiannya yang basah lecun.
pelajar itu menggelang.
Raa mengerutkan keningnya.
"so, kau tak kenal aku ker?" tanya Raa.
"kenal. kenal sangat, kau ingat kau tindas orang lain, kau hebat?!"
Raa berang! berani betul dia memperkatakn hal itu kepada Raa!. ini lagi satu, manusia tak sayang nyawa.
Raa tersengih. "yes i am" dia memberi signal kepada lelaki tegap di sebelahnya.
Itulah dia, gadis bernama Nur Fatihah Umairah. ini bukan seperti cerita cliche yang lain. Raa menjadi gengster bukan sebab ibunya meninggal atau apa apa sebab lain contohnya putus cinta dan bla bla bla..
Cikgu saja takut untuk berbuat apa apa kerana bapanya juga gangster.
...................................................
"ayah?" ujar Jamal, iaitu bapa Raa. terkejut beruk melihat atok Raa yang tiba tiba muncul dihadapan rumah banglo mereka.
"kau dah kenapa? tak nak buka kan ayah pintu?" tnya Atok. pakaiannya seperti haji haji, dengan janggut putihnya yang bukan sejemput ditambah serban di bahunya.
kalau Raa dengan bapanya, bapa borek anak rintik tapi bapanya dengan atok ibarat langit dengan bumi.
"Allah, astaghfirullah! apa rantai kat leher kau ni ? kau buka benda tu sekarang" bebel atok dihadapan pintu. Jamal segera menarik ibu bapanya masuk kerumah.
"dah dah lah tu bang, kita rehat lah dulu, ini tak.. baru jer sampai terus bebel si Jamal tu" ujar nenek. yang sudah pun melabuhkan punggung ke sofa kulit buatan Itali itu. duduk diatas sofa itu ibarat duduk beralaskan duit jutaan ringgit.
"sebab dia dah besarlah abang bebel, anak dah besar pun masih perangai macam tu.. eh.. mana umairah?"
saat itu pula Raa baru turun dari biliknya dengan berpakaian ala ghotic.. ini lah namanya mereka cuma menunggu masa untuk pecah gegendang telinga.
"ya Allah, Umairah!" tidak pengsan saja Atok dibuatnya.
Raa membuat muka blank. "kenapa ni?".
................................................................
"Waaa sedapnya lama tak makan masakan nenek.. biasa Raa makan kat luar jer" omel Raa sambil memakan ulam ulaman serta ikan bakar dengan lada air asam itu.
Perggg!! kalau cakap pasal sambal air asam dengn pari bakar nenek. takpayah pandang lah hotel Five star
even hundred star pun tetap tak boleh lawan.En.Jamal pula dari tadi diam sambil makan, Raa turut pelik tapi dia tahu kenapa , pasti kerana takut akan atuk nya.
"Jamal" ujar Atok.
"Ye Ayah" seandainya anak - anak buahnya melihat cara Jamal sekrang ini pasti mereka ketawa.
"Ayah dengan mak datang ni berhajat sebenarnya" tambah nenek.
"Berhajat? takkanlah nenek ngn atok nak kahwin kan Raa!!! no! i'm still Youth" ujarnya, haih budak ni kuat berdrama juga, ya lah.. kaki drama, gangster gangster dia ni.. nangis juga nonton drama korea.. yang lagi lucu kalau dia bawa konco-konco ayahnya dan nangis bersama.
Atok ketawa kecil." bukan lah"
"habis tu?" tanya Jamal.
"Ayah nak bawa Umairah balik kampung dan biar dia belajar kat sekolah pondok kat sana, biar dia sambung belajar di sana. semua urusan perpindahan akan ayah uruskan" ujar atok, makanan atok belum lagi disentuh.
"tapi ayah, takkan saya nak berpisah dengan satu satunya anak saya" balas Jamal, dia cuba mengawal nada ayatnya takut kelihatan seperti melawan.
Raa diam, sudah mommy nya pergi, daddy nya pula dilarang berjumpa dengan dia, manakan mungkin dia boleh berjumpa dengan daddy nya selalu jika dia tinggal dia sekolah pondok, and doing all things by her own?? even pinggan yang dia guna , maid yang cucikan.. oh my! this stuff will make her crazy.
Raa melihat daddynya mohon pembelaan , Jamal tunduk, dia faham benar akan maksud pandangan anak kesayangannya itu.
"saya takkan bagi Raa ikut ayah, sampai bila ayah nak kawal hidup saya ayah. Saya dah ada anak dan biar saya yang ajar anak saya." ujar Jamal, buat pertama kalinya dia melawan. And i was like really??
Atok kelihatan seperti ingin marah, tapi dia cuba mengawalnya.
" Kamu nak ajar anak kamu ? nak ajar anak kamu jadi orang jahat macam kamu?! "
"Daddy saya bukan orang jahat!"
"Diam Fatihah Umairah!" marah Atok.
"Sudahlah abang, depan rezeki ni" pujuk nenek sambil menyapu nyapu belakang Raa yang sudah pun mula menangis.
"Jamal, Ayah tahu ni salah ayah, sebab tak didik kamu betul-betul masa kecil, tapi ayah tak nak kamu ulangi kesalahan itu, biar Umairah ikut ayah pergi kampung belajar kat sekolah pondok, sampai bila kamu nak hidup sebagai gangster ni, besar nanti umairah nak jadi gangster juga macam kamu?"
Jamal diam, mungkin ada betulnya ayat Ayahnya.
..........................................................."Cik Muda jaga diri" ujar salah seorang lelaki tegap yang berdir depan rumah banglo Raa, turut menghantar Raa pergi.
konco konco ayahnya yang lain juga menangis, haih... gangster apa la macam ni.
"ya, korang pun sama, yang paling penting jaga daddy aku, if anything happen to my dad, aku pancung kepala korang satu satu" ujar Raa.
" Ya cik Muda"
Raa beralih ke daddynya. dia menangis semahu mahunya, tubuh daddynya di peluk erat. "Daddy"
"ya.. Raa jaga diri, daddy akan selalu datang jenguk Raa nanti, so don't Worry"
bersambung
YOU ARE READING
Saya Suka (Cerpen)
General FictionCerita pendek tapi menarik.. Saya patut cakap lebih lagi kah? Saya rasa lagi suprises kalau.. kamu sendiri yang baca hehe. Hehe.. kidding. Buku ini mempamerkan beberapa cerpen yang saya rasa berlainan tema.. Mungkin?? Kalau berminat.. baca lah.. *s...