Kisah 3(part 2)

98 13 21
                                    

langit kelihatan cerah, angin sepoi-sepoi bahasa melanggar tudung Raa yang labuh itu. Ups bukan Raa tapi Fatihah.

sejak 9 bulan yang lalu dia masuk kesekolah pondok ini, ini lah tempat dia menghayati perjalanan hidupnya. Di belakang bangunan, tempat itu bersih, port yang cantik dibawah  pokok. Dia duduk beralas kan tikar kecil yang dibawanya.

Rindu terhadap daddynya dipendam saja, dia percaya ada hikmah mengapa sejak 2 bln yg lalu ayahnya tidak pernah menjenguknya, dia brharap daddynya sihat.

Fatihah sering mnyendiri sejak masuk, dia belajar banyak perkara semasa di sini.

Berjujuran airmatanya jatuh tatkala Al-Quran dibuka namun lidahnya kelu, tidak tahu langsung bagaimana hendak membacanya, Ya Allah jahilnya aku.

Allah saja yang tahu bagaimana kesedihannya, namun sekarang dia sudah menghafal banyak surah inikan pula tajwidnya yang ibarat meminum air. Kacang saja!.

Alhamdulillah.  Allah yang Maha Bijaksana membantunya.

Kalau dulu dia sering tidak bersyukur tapi sekarang , Dia amat bersyukur dengan nikmat yang Allah bagi.

Tapi tinggal di sini tetap satu cabaran baginya.

Arggggg " Fatihah membangunkan orang lain.

"kenapa?" tnya Rakannya.

"lipas!!" teriaknya lagi.

Bukan itu saja.

"Fatihah" ujar ustazahnya. Namun fatihah tetap leka mendengar lagu sedangkan orang lain sibuk menghafal al quran.

"Fatihah!"

Fatihah segera membuka headphonenya

akhir kata, telefon dan headphonenya diambil.

Tapi dia tetap bersyukur kerana Hidayah yang Allah bagi mengubah hidupnya.

"bestkan duduk kat sini" Ujar Hanum. Rakan sebilik Fatihah , Dia sudah lama disini, Hanum menggunakan purdah tapi Fatihah tidak seberapa rapat dengan Hanum, malu kononnya.

Fatihah menoleh lalu memberikan senyuman. itu saja.

" Ini sebenarnya port ana, dulu tapi ana tengok anti selalu datang sini, so ana biarlah dulu, tapi sekarang.."

Fatihah menyampuk" Kau nak larang aku datang sini ker?"

Hanum ketawa kecil " bukanlah, Ana nak cakap, tapi sekarang boleh lah kita sama-sama datang kat sini"

"ouh"

"Anti ni pendiam lah" ujar Hanum lagi, entah Fatihah pendiam kah atau Hanum yang banyak cakap sebenarnya.

"hehe" bls Fatihah tersengih.

"tengok tu, ahahah"

"Aku malu" akhirnya terluah juga oleh Fatihah.

"ouh, apa kata kita buat taaruf nak? so boleh lah ana kenal anti dengan lebih dekat"

"taaruf? ok" Fatihah berat hati sedikit, dia malu, malu dgn kisah silamnya, gangster.

"so, kita start dengan ana lah okay? nama penuh ana, Nurul Hanum Mardihah, tahun ni umur ana 17, walid ana kerja sbg ustaz kat sekolah,tapi dululah sekarang dah pencen, Abang ana yang sara hidup ana sekarang , Sejak 2 minggu yang lalu anti masuk dan jadi roomate ana, ana tringin sangat nak berkongsi cerita dengan anti.. hehe sekarang anti cerita lah pula ttg khidupan anti" terang Hanum.

Saya Suka (Cerpen)Where stories live. Discover now