Bu Sıralarda Selçuklu Sultanı Sultan 3. Alaaddin Keykubad,Eskişehir ve İnönü taraflarını Osman Gazi'ye verdi.Osman Gazi,1291 yılında İnegöl Tekfuru ile savaşıp Karacahisar'ı aldı.Sakarya taraflarına akınlar düzenledi.Amcası Dündar Bey,Bizans tekfurlarıyla ilişki kurduğu için 1298 yılında öldürüldü.Osman Gazi'nin yoğun siyasi ve sosyal faliyetlerinin devam ettiği bu yıllarda İlhanlılar,Anadolu Selçuklu Sultanı 3. Alaaddin Keykubat'ı sürgüne göndermişlerdi ve Selçuklu Devleti başsız kalmıştı.Osmanlı başkentinin Bilecik'e taşındığı,Selçuklu tahtının boş kaldığı 1299 yılında Osmanlı Devleti'nin kurulduğu kabul edilmektedir(Bazı kaynaklarda Osmanlı Devleti'nin kuruluş tarihi 27 temmuz 1302 olarak geçmektedir.Bu tarihteOsmanlı kuvvetleri Bizans ordusunu Bafeus Savaşı'nda-Koyunhisar Savaşı-yenilgiye uğramıştır).1300 'de fethedilen Yenişehir Kalesi,bir yıl sonra Osmanlı Devleti'nin başkenti yapılacaktır.
Osman Gazi, eski Türk geleneklerine bağlı kalarak,elde edilmiş olan yerleri kardeşine,oğluna ve silah arkadşlarına dirlik olarak bölüştürdü.Kardeşi Gündüz Bey'e Eskişehir'i,oğlu Orhan Gazi'ye Karacahisar'ı,Hasan Alp'e yarhisar'ı,Turgut Alp'e İnegöl bölgesini verdi.Buralar Osmanlı'nın uç bölgeleriydi.Osman Gazi'nin silah arkadaşlarından Abdurrahman Gazi,Akçakoca,Samsa Çavuş,Konuralp,Aykutalp gibi komutanların yeni yerlerini fethedilmesinde çok büyük hizmetleri oldu.
Bizans ordusu ile yaptığı Koyunhisar(Bafeus) Savaşı'nı kazandı.Koyunhisar Savaşı,Bizanslılar ile Osmanlılar arasındaki ilk savaştır.Bazı tarihçiler,Osmanlı'nın kuruluş tarhi olarak Koyunhisar savaşı'nın kazanıldığı 27 Temmuz 1302 tarihini gösterirler.Bu savaşla birlikte Osman Bey'in adı ve Osmanlı Beyliği,Anadolu çapında tanınmıştır.Bu zafer dolayısıyla Anadolu'dan gönüllüler Osman Bey'in safında savaşmak üzere Batı Anadolu'ya akın ettiler.Bu zaferle İznik ve İzmit'in fethi kolaylaştı.
Osmanlıların irili ufaklı fetihleri devam ediyordu.1306'da yapılanDinboz Savaşı sonunda Kestel,Kete ve Ulubat kaleleri fethedildi ve Osmanlı Tarihi'nin ilk askeri antlaşması imzalandı.1308 yılındaysa Karahisar fethedilip,bölgenin önemli ticari ve sosyal merkezlerinden olan iznik sıkıştırılmaya başlandı.Osman Gazi'nin siyasi dehasını gösteren önemli bir olay da Bizans'ın ticari yollarına hakim olarak Bizans'ı zor durumda bırakmasıydı.Zaman zaman Bizans halkından ve tekfurlarından Müsliman olanlar vardı.Harmankaya Tekfuru Köse Mihal de bunlardan biriydi.Müslüman olup kalesiyle Osmanlılara katıldı.Lefke,Mekece ve Akhisar dolayları onun gayretiyle ele geçirildi.Osman Gazi,padişahlığı döneminde Bursa'yı da kuşattı(1315),Karatekin,Ebeşuyu,Tuzpazarı,Kapucuk ve Keresteci kalelerini fethedip,Akçakoca ve koceli diyarını Osmanlı toraklarına kattı(1317).