Schizofrenie
Název dal této jedné z nejzávažnějších duševních poruch švýcarský psychiatr Eugen Bleuder v roce 1911. Název vychází ze spojená dvou řeckých slov schizein- rozštěp a phren- mysl.
Obecně můžeme říci, že schizofrenie ničí intelektový, osobnostní, emoční i sociální život, vede ke ztrátě kontaktu s realitou, k narušení vztahů k sobě samému a k vnějšímu světu.
Symptomy
Schizofrenie se projevuje celou řadou příznaků a jejich správné rozpoznání a popis jsou pro diagnostiku klíčové. Rozhoduje pozorování a naslouchání pacienta. Každý pacient musí projít řadou vyšetření mozku a EKG, i když jde jen o pomocné metody k vyloučení jiné patologie. Žádná laboratorní metoda, která by určila schizofrenii, neexistuje.
Symptomy můžeme rozdělit do 4 skupin: pozitivní symptomy (psychotické symptomy), negativní symptomy (poruchy iniciativy a motivace), kognitivní symptomy (poruchy poznávacích funkcí) a afektivní symptomy (symptomy depresivní).
Pozitivní symptomy
Typickým příznakem je ozvučování myšlenek, vkládání nebo odmítání a vysílání myšlenek, bludy kontrolování a ovlivňování, zvláštní pohyby končetin, podivné myšlenky a halucinace, které komentují chování pacienta a komunikují mezi sebou.
Myšlenky
Pacient trpící schizofrenií se nemůže zbavit pocitu, že mu někdo myšlenky ovlivňuje, vkládá mu do hlavy myšlenky cizí, nebo naopak něco uvnitř jeho myšlenky odmítá. Díky tomu si pacient o sobě myslí, že je jako kniha, kde si všichni mohou přečíst, na co myslí a jeho myšlenky krást. To vede k pocitům ztráty soukromí.
Bludy
Bludy, nebo-li mylná přesvědčení, jsou poruchou vnímání. Jsou časté během vývoje schizofrenie a vyskytují se u drtivé většiny nemocných. Bludy bývají pro pacienta natolik silné, že i když existují důkazy o tom, že to není pravda, pacient si za svým stojí a nelze mu nic vymluvit. Vznikají postupně, nejprve vztahovačností, kdy je pacient přesvědčený, že je na něj zaměřená veškerá pozornost ostatních, lidé na ulici i v dopravních prostředcích se na něj dívají a povídají si o něm, telefon je odposloucháván, kamery pozorují každý jeho krok, dopravní značky pro něj mají vlastní význam se vzkazy, dokonce i barvy oblečení mají pro pacienta význam, například lidé v červeném oblečení jsou pro něj varováním. Pacient se pak řídí mottem „Všechno souvisí se vším a náhoda prostě neexistuje."
Pacient si vysvětluje divné chování lidí okolo tím, že je vyvolený a všichni okolo to vědí, pak se cítí výjimečně. Nebo naopak si to vysvětluje negativně, že po něm jde policie nebo mimozemšťané, cítí strach.
Někdy nemocný hovoří o tom, že mu někdo na dálku pohybuje končetinami, jako by nad ním stál nějaký loutkař a tahal za nitky.
Bludy zevní kontroly
Pacient si je jist, že mu někdo na dálku přemístil orgány z dutiny břišní do hrudníku a obráceně, aniž by to zanechalo jizvy.
Pacient telepaticky na dálku přemisťuje hudební dílo, jehož adresátem je slavná zpěvák pop-music.
„Tajný" udělali pacientovi 300 mrtvic a 200 infarktů, rušili mu spaní.
Bludy vztahovačnosti
Pacient je přesvědčen, že lidé v metru o něm všechno vědí a povídají si o něm, písničky v rádiu jsou pro něj.
ČTEŠ
Schizofrenie
Non-FictionNejedná se o žádnou povídku, ale o mou seminární práci na téma schizofrenie. Z práce můžete čerpat informace, ale nezapomeňte ocitovat zdroj. Doufám, že to pomůže ujasnit si lidem rozdíl mezi schizofrenií a rozdvojenou osobností. Také bych tím...