Negativní symptomy, diagnóza

226 22 0
                                    


Negativní symptomy

Mezi nejčastější projevy patří otupení emocí, neschopnost radovat se, úbytek vůle, ztráta zájmů, chudost řeči a sociální izolace. Příznaky jsou paralelně přítomny s příznaky pozitivními. Objevují se zpravidla po návratu z nemocnice, pacient si připadá zpomalený, neschopný, bez nápadů a motivace, nedokáže si vymyslet denní program, nedokáže se radovat ani plakat, nestojí o kontakt s přáteli, spíše se mu vyhýbá, je značně apatický a bez zájmu.

Nemocný a často i jeho blízcí se domnívají, že jde o lenost a při troše dobré vůle by se přece dotyčný měl vzchopit. Jenže právě vůle nemocnému chybí. Jde o projev nemoci známý jako abulie.


Afektivní oploštění nebo otupění

Neměnný výraz v obličeji

Chudost pohybů

Nedostatek expresivních gest

Absence očního kontaktu

Afektivní netečnost

Neadekvátní afekt

Nedostatečná modulace hlasu


Alogie (neschopnost hovořit)

Chudost řeči

Chudost obsahu řeči

Zárazy

Latence při odpovědi


Apatie

Nedostatečná péče o zevnějšek

Nedostatek energie


Anhedonie a sociální stažení

Neschopnost prožívat radost

Nezájem o sociální aktivity


Diagnóza

Určit schizofrenie není lehká záležitost. Důležité je pozorování pacienta a pečlivé naslouchání tomu, co říká. Další podstatnou částí je přímé pátrání po symptomech, kterému pomáhají základní otázky, například- Když přemýšlíte, ozvučují se myšlenky? Máte pocit, že je okolí zaměřeno proti vám? Sleduje vás někdo? Slyšíte hlasy? A další.

Zjištěné příznaky je nutno roztřídit podle příslušných kategorií psychiatrických klasifikací. Používají se dvě „kuchařky" k určení nemoci a to DSM-IV (Diagnostic and statistical manual) a MKN-10 (Mezinárodní klasifikace nemocí).


SchizofrenieKde žijí příběhy. Začni objevovat