Bab 9

11.4K 414 4
                                    

Izz Ilham melangkah ke bilik Dhia Aryana.

Pintu bilik Dhia Aryana diketuk. Setelah arahan masuk diberikan , barulah dia masuk.

" ye.. nak apa? " soal Dhia Aryana tanpa mengangkat muka. Fokusnya masih pada kertas kerjanya.

" nak awak. " balasnya.

Dhia Aryana mengangkat muka.

" eh.. " ucap Dhia Aryana malu.

Izz Ilham masuk lalu menarik kerusi dan duduk berhadapan Dhia Aryana.

" kenapa awak datang sini? " soal Dhia Aryana.

" nak ajak Cik Tunang makanlah. " ajak Izz Ilham.

Ye..mereka sudah menjadi tunangan sejak sebulan lalu. Setelah Izz Ilham melamar Dhia Aryana di khalayak ramai. Keluarga Izz Ilham terus masuk meminang Dhia Aryana dan mereka bertunangan tanpa ada apa-apa majlis.

" eh.. kan baru pukul.. " ucap Dhia Aryana lalu memandang jam di tangan kanannya.

" eh! Dah pukul 1.15. " mata Dhia Aryana membulat.

" awak ni kan.. berapa kali saya tegur. Jaga makan tu. Jangan buat tak endah. Awak tu senang sakit. " nasihat Izz Ilham.

" yelah-yelah. Sorry. Dahlah. Jom kita pergi makan. " pujuk Dhia Aryana.

***

Dhia Aryana memandang cermin untuk kali terakhir.

Tak sangka hari ini satutusnya sebagai ' bujang ' bakal berakhir.

Dia bakal menjadi isteri kepada Izz Ilham. Debar jangan katalah. Sudahlah hampir 2 minggu mereka tak berjumpa.

" Aryan.. pengantin lelaki dah sanpai. " ucap kawan kepada ibunya.

Jantung Dhia Aryana semakin kuat berdebar.

Perlahan-lahan dia keluar dari bilik dab menuruni tangga sambil diapit eh kawan dan kakaknya.

Dhia Aryana duduk dibelakang Izz Ilham. Dia hanya dapat lihat belakang badan Izz Ilham.

" Izz Ilham bin Hisyam? "

" ye saya. "

" aku nikahkan dikau dengan Dhia Aryana bt Zahid berwakilkan bapa saudaranya kepadaku dengan mas kahwin RM1200 tunai. "

" aku terima nikahnya Dhia Aryana bt Zahid dengan mas kahwin RM1200 tunai. "

" sah? "

" sah! "

" sah! "

Dan.. hanya dengan sekali lafaz , Dhia Aryana akhirnya menjadi isteri yang sah kepada Izz Ilham.

Semua yang berada di dalam rumah menadah tangan untuk membaca doa. Setelah itu , masing-masing meraup muka untuk mengaminkan doa yang dibaca.

Seterusnya tiba pula acara pembatalan air sembahyang. Izz Ilham bangun dan duduk berhadapan Dhia Aryana. Ditatapnya wanita itu penuh kasih.

Izz Ilham mengambil cincin yanh disuakan ibunya lalu disarungkan ke jari manis Dhia Aryana. Dhia Aryana menyalami Izz Ilham sebagai balasan.

Lalu.. Dhia Aryana mengambil pula jari manis Izz Ilham dan disarungkan cincin. Izz Ilham membalas dengan ciuman di dahi Dhia Aryana.

Perlakuan itu sungguh syahdu hingga membuatkan Dhia Aryana menitiskan airmatanya.

Majlis berjalan lancar seperti yang dirancang. Cuaca pula sedang elok , tak panas dan tak hujan.

Dhia Aryana dan Izz Ilham tidak dibenarkan tidur bersama sehinggalah majlis yang berlangsung di rumah pengantin lelaki selesai.

Dhia Aryana hanya diam tidak bermasalah. Namun hanya Izz Ilham yang merungut.

" ma.. kan dah halal. "

" yelah.. mama tahu. Tapi ikut jelah kata orang-orang tua. Sayang oi! "

Bukan Yang SempurnaWhere stories live. Discover now