Izz Ilham baring di atas katil sambil bersiap-sedia menunggu masa dia ditolak ke dalam bilik pembedahan.
Kini bilik itu hanya tinggal Dhia Aryana dan Izz Ilham setelah keluarga mereka keluar memberi ruang.
" sayang.. " panggil Izz Ilham lembut. Dhia Aryana bangun dan duduk berhadapan Izz Ilham setelah suaminya itu memberi isyarat tangan.
" sayang.. andai kata abang.. " kata-katanya terhenti apabila jari Dhia Aryana berada di bibirnya.
" please.. jangan cakap macam ni. Abang kena yakin yang abang selamat. Abang kena kuat. Sayang dengan anak kita sentiasa tunggu abang. " balas Dhia Aryana membuatkan airmata Izz Ilham menitis.
" in shaa allah. Sayang.. jangan lupa minum susu ae. Jaga anak kita ni elok-elok. Jangan buat kerja berat-berat. Jaga kesihatan. Jaga makan. Makan mesti on time ae. " nasihat Izz Ilham.
" yelah abang. Abang tak payahlah risaukan kami. " balas Dhia Aryana.
" abang minta maaf sayang sebab tertampar sayang haritu. Abang betul-betul tak sengaja. Abang menyesal sangat. "
" it's okeylah abang. Tapi abang kena janji jangan pukul sayang lagi ae. Sakit tau. Menggigil badan sayang tahan sakit. Kalau jadi apa-apa dekat anak kita macam mana? " soal Dhia Aryana lembut. Tangannya mengusap lembut perutnya.
Izz Ilham meletakkan tangannya di atas tangan isterinya lalu turut mengusap perut Dhia Aryana yang sudah 3 bulan itu.
" sayang.. sayang tunggu daddy tau. " ucap Izz Ilham sebelum mencium perut itu.
" abang janji sayang. Abang takkan sakiti sayang lagi. " ucapnya sambil mencium dahi isterinya syahdu.
Tiba-tiba bilik Izz Ilham diketuk. Seorang jururawat wanita masuk. Kedua-dua pasang mata itu tertumpu pada jururawat tersebut.
" Dr. Ilham. Pembedahan akan dilakukan 30 minit lagi. Doktor kena masuk bilik operation sekarang. " ucap jururawat itu.
" sekejap. Bagi saya lagi 5 minit. " ucap Izz Ilham membuatkan jururawat itu kembali keluar.
Pandangan Izz Ilham kembali ke arah isterinya.
" sayang.. " kedua-dua telapak tangannya memegang pipi gebu Dhia Aryana.
Mata Dhia Aryana menatap mata biru suaminya. Airmatamya kembali menitis.
" hei.. nape nangis ni? Kan abang dah cakap abang tak suka tengok sayang nangis. " ucapnya lalu mengelap airmata Dhia Aryana.
Dhia Aryana tersenyum nipis.
" sayang jaga diri elok-elok ae. Jaga anak kita. " ucapnya lalu mengusap perut isterinya. Tubuh Dhia Aryana dibawa ke dalam dakapan. Umbun-umbun isterinya dicium penuh kasih.
***
Tidak putus-putus Dhia Aryana memohon kepada Allah supaya semuanya selamat. Dia berharap dan berharap. Ahli keluarga mereka turut menunggu di luar bilik bedah.
" Aryan.. apa kata Aryan balik dulu. Aryan tak rehat-rehat lagi dari tadi. " ucap mama Izz Ilham.
" takpelah ma.. Aryan nak tunggu sampai doktor keluar. Kalau mama nak balik. Baliklah dulu. Aryan okey. "
" sure ni sayang? Kesian dekat anak. " ucapnya sambil mengusap perut menantunya.
" takpe ma.. mama rehat je dekat rumah ae. Ni kunci rumah. " ucap Dhia Aryana sambil menghulurkan kunci rumah dari beg tangannya.
" Aryan hati-hati ya. Mama dengan papa balik dulu ae. " belakang Dhia Aryana diusap lembut.
Dhia Aryana mengangguk.
Setelah kepulangan ibu mertuanya pulang , seorang doktor keluar dari bilik pembedahan.
" Aryan.. " panggil Dani seraya doktor yang merawat Izz Ilham.
Dhia Aryana bangun dan menuju ke arah doktor itu.
" Aryan.. aku minta maaf. " ucapnya.
" kenapa? " soal Dhia Aryana panik. Hatinya berdebar-debar menanti keputusan.
" sebab.. "
YOU ARE READING
Bukan Yang Sempurna
RomanceDhia Aryana seorang gadis manja dan cantik. Perwatakannya yang sedikit kasar membuatkannya berbeza dari wanita lain. Walaupun luarannya tampak kasar namun hatinya tetap seorang wanita. Yang mampu menangis dan kecewa. Izz Ilham pula lelaki yang suka...