Hoofdstuk 1

188 10 0
                                    

Ik bevreid me uit de menigte en zoek Neth weer op. Ik geef hem een kusje. “We zijn thuis,” zeg ik. “Veilig,” antwoord hij. “Zo, ik neem aan dat dat nu je vriendje is?” lachen mijn ouders en mijn broer. Ik had niet gezien dat ze erbij waren komen staan, maar ik knik stralend. “Hallo, meneer en mevrouw Fairbain, ik ben Neth,” stottert Neth. Ik lach, en geef hem nog een kusje, op zijn wang dit keer. “Niet verlegen zijn,” fluister ik in zijn oor. Hij knikt. “En ik ben Terra’s vriendje,” zegt hij iets zelfverzekerder. Mijn broer kijkt hem bedenkelijk aan. “Als dat goed is…” voegt Neth er weer stotterend aan toe. Mijn broer lacht, en geeft hem een klap op zijn schouder. “Welkom in de familie, knul,” lacht mijn broer. Neth lacht nu ook weer. Dan gaat hij ineens op zijn knieën voor me zitten. “Lieve Terra, wil je verkering met mij? Officieel?” vraagt hij. Ik begin te blozen als een gek. “JAAAAAAAA!” gil ik. Hij kust me, ik kus hem. Een luide ‘aaaaah” klinkt over het plein. Neth begint te blozen en ik geef hem een kusje op zijn wang. Ik pak zijn hand en langzaam lopen we naar huis. Naar ons nieuwe huis, in de winnaarswijk. Ik woon tussen Delphi en Roses in. Roses heeft haar eigen huis gekregen, ondanks dat haar ouders ook al een huis in de winnaarswijk hebben. Ik kijk mijn ogen uit. Het is zo groot, zo mooi… Iedereen heeft een eigen slaapkamer en badkamer. Met een bad, zo groot dat je er bijna in kunt zwemmen. Een open haard in elke kamer, en een kelder vol met eten. Genoeg om heel District 12 minstens drie jaar te voeden. Er zijn zelfs nog kamer over, ondanks dat wij zo’n grote familie zijn. Moet je nagaan bij Roses, zij heeft dit mega-huis helemaal voor zich alleen! We staan in de woonkamer als ze net binnen komt lopen, samen met Raff. “We willen jullie iets laten zien!” zegt ze stralend. Raff knikt glimlachend. Ik, Neth, Roses en Raff lopen naar Delphi en Jothy. Met z’n zessen lopen we naar de rand. De rand van het district. Ik ben nog nooit buiten het district geweest. “Moeten we dit wel doen? Ik bedoel, het is strafbaar, en er zijn wilde dieren, en en…” begin ik. Neth geeft me een kusje, oftewel ik moet mijn kop houden. Maar dit is voor zover ik weet wel de liefste manier om dat duidelijk te maken. We lopen een stuk door het bos, en dan komen we op een open vlakte. Er zijn bloemen, de bomen zijn groen en tussen het frisse gras piepen overal bedjes van mos door. De zonnestralen zijn zelfs zichtbaar, en ik zie een grot. De grot van Roses en Raff. Dat ze dit met ons wilde delen! “Dankje Rose!” lach ik, en ik geef haar een dikke knuffel. Delphi staat met open mond rond te kijken. “Hee je vangt vliegen,” lacht Roses. Delphi klapt haar mond dicht, en draait zich om. “Wauw… Rose! Dit is… Dit is… Onbeschrijfelijk! Dit is geweldig! Wat lief dat je dat met ons wil delen!” Roses knikt. “Graag gedaan. Ik had dit niet zonder jullie willen meemaken.” Ze pakt Raff bij de hand en gaat in haar grot liggen. “Kies een plek en ga zitten of liggen.” Ik pak Neth’s hand en we lopen samen naar een boom. De boom heeft brede takken, en hoog bovenin, waar de takken samenkomen, vormt zich een kommetje. Ik klim snel en lenig omhoog, en Neth volgt. Mijn bewegingen zijn soepel, de zijne stralen kracht uit. Samen gaan we liggen, op onze rug, armen om elkaar heen. Delphi en Jothy hebben een matras van mos uitgezocht, en de zonnestralen die door de takken van onze boom heen vallen, vallen op hun gezichten. Roses kijkt toe. Dan gaat Delphi overeind zitten, en begint te zingen.

 

Deep in the meadow, under the willow
A bed of grass, a soft green pillow
Lay down your head, and close your eyes
And when they open, the sun will rise

Here it’s safe, and here it’s warm
Here the daisies guard you from every harm
Here your dreams are sweet–
–and tomorrow brings them true
Here is the place where I love you.

Deep in the meadow, hidden far away
A cloak of leaves, a moonbeam ray
Forget your woes and let your troubles lay
And when again it’s morning, they’ll wash away

Here it’s safe, and here it’s warm
Here the daisies guard you from every harm
Here your dreams are sweet–
– and tomorrow brings them true
Here is the place where I love you.

The Way To My Old SelfWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu