Cei mai mari

184 2 6
                                    


Doua specii de serpi detin in paralel titlul de cel mai mare sarpe din lume, fiecare dintre ei putand clama, pe buna dreptate, acest titlu. Pe de o parte cel mai lung sarpe din lume este Pitonul reticulat, pe de alta cel mai greu sarpe din lume este Anaconda. Iata detalii despre acestia dar si despre o specie de mult disparuta dar pe langa care cei doi campioni ar parea niste bieti serpisori.

Pitonul reticulat traieste in sud-estul Asiei (Bangladesh, Myanmar, Tailanda, Laos, Vietnam, Cambogia, Malaesia, Indonezia si Filipine) hranindu-se cu sobolani, porci, maimute dar si cu animale domestice precum gaini, pisici sau caini. Adultii ajung la lungimi de 5-6 metri dar cum este practic imposibil sa intinzi un piton viu ca sa-l masori, singurele variante la indemana sunt masurarea exemplarelor moarte sau anesteziate. Cel mai mare exemplar studiat dupa o astfel de anestezie masura 6,95 metri si 59 de kilograme, fiind si la aceasta ora cel mai lung sarpe din lume, documentat stiintific. De-a lungul timpului au aparut mai multe mentiuni privind intalniri cu pitoni de dimensiuni mai mari insa exemplarele nefiind prinse ori depuse la un muzeu lungimea lor nu a putut fi confirmata. Inca din 1993 exista un premiu de 50.000 de dolari disponibil din partea Societatii Zoologice din New York pentru cel care aduce un exemplar viu si sanatos al unui piton de cel putin 9,1 metri lungime dar pana acum nimeni nu l-a revendicat.

Pe de alta parte Anaconda tine capul de afis in ceea ce priveste masivitatea sa, cel mai greu sarpe Anaconda (sau Boa de apa cum i se mai spune) cantarind 97,5 kilograme(!) la o lungime de 5,21 metri. Serpii Anaconda pot ajunge insa pana la lungimi de 6,6 metri, documentate stiintific. Numele genului din care face parte, Eunectes, inseamna bun inotator iar dintre denumirile date de localnicii din America de Sud unde traieste Anaconda se remarca mata-toro ce inseamna cel care omoara tauri sau yaqumama ce inseamna mama apelor. Habitatul sau cuprinde suprafete intinse din Columbia, Venezuela, Ecuador, Peru, Bolivia, Paraguay si Brazilia.

Anul 2009 a marcat descoperirea in Columbia a unor fosile datand de acum 60 de milioane de ani(!) si apartinand unei specii de sarpe de foarte mari dimensiuni: 13 metri lungime(!) si o greutate estimata de 1.135 kilograme(!) pe care cercetatorii au numit-o Titanoboa cerrejonensis. Mai lung decat un autobuz si mai greu decat o masina, acest sarpe era probabil o masina de ucis in fata careia un om nu ar fi avut nicio sansa. Existenta sarpelui a fost favorizata de clima tropicala mult mai calda atunci decat in zilele noastre, oamenii de stiinta indicand ca exista o legatura directa intre clima, capacitatea serpilor de a produce si de a consuma energie si lungimea lor.

Știați că Unde poveștirile trăiesc. Descoperă acum