Capitoulu 9 Ciuperci

571 2 0
                                    

1. Hericium erinaceus

Hericium erinaceus, cunoscuta si sub numele de "coama leului", este o ciuperca comestibila, folosita, de asemenea, si in medicina. Este originara din America de Nord, unde exista culturi intregi.

Desi are o forma ciudata, cu spini de 1 centimetru lungime, care tind sa creasca fiecare din aceeasi radacina, ciuperca Hericium erinaceus este folosita in medicina pentru proprietatile antioxidante si pentru ca ajuta la scadera glicemiei. In plus, pastilele realizate din aceasta ciuperca trateaza ulcerul si cancerul de esofag.


2. Langermannia gigantea

Langermannia gigantea, cunoscuta sub numele popular de "basica porcului", este o ciuperca mare, globuloasa, care crestere in locuri cu multa iarba, in tufisuri. La inceput, interiorul este alb, apoi devine galben, verzui si, la final, maro.

Diametrul normal al acestei ciuperci este de 15-20 de centimetri, insa poate creste mult mai mare, in cazul in care conditiile meteo sunt favorabile. Desi sunt foarte rare, ciupercile pot ajunge si pana la 20 de kilograme. Datorita vitezei rapide de crestere, Langermannia gigantea poate lua cateva kilograme intr-o singura noapte.

×


3. Lactarius indigo

Lactarius indigo se poate gasi in padurile de conifere si foioase din America de Nord, Estul Asiei si America Centrala. Cand ciuperca este taiata sau sparta, laptele care se revarsa este de un albastru indigo superb. Desi pare a fi otravitoare, ciuperca a fost declarata comestibila si se poate gasi in unele supermarketuri.


4. Hydnellum peckii

Hydnellum peckii, denumita si ciuperca ce sangereaza, se gaseste in America de Nord si Europa, iar in ultimii ani a fost descoperita si in Iran si Coreea.

Aceasta ciuperca "sangereaza" un lichid rosu stralucitor, care are proprietati anticoagulante. Desi nu este otravitoare, ciuperca Hydnellum peckii are un gust amar si nu poate fi mancata.

Ciuperca tibetană - inamicul nr. 1 al cancerului

- Titlul de mai sus nu este un truc jurnalistic menit să dea o tentă de senzaţional textului pe care vi-l propun lecturii. Pur şi simplu, acest remediu natural, studiat de o armată impresionantă de specialişti, este un medicament redutabil în zeci de forme de cancer şi multe alte afecţiuni -

Când l-au descoperit pe înaltele platouri din Podişul Tibetului, savanţii nu ştiau cum să clasifice acest organism, venit parcă de pe altă planetă. Localnicii spuneau despre el că iarna este animal, pentru ca vara să se transforme în iarbă, dar şi faptul că vindecă toate bolile. Au trebuit ani de studii de laborator până să se determine faptul că este vorba de o ciupercă, pe cât de ciudată, pe atât de evo­luată, ca adaptări pentru supravieţuire. Ciuperca tibe­tană, cum mai este ea numită, are capacitatea unică de a trăi pe insecte şi de a deveni, practic, una cu ele, vieţuind în simbioză cu organismele care o găzdu­iesc, de unde şi credinţa populară că această "fiinţă" s-ar pu­tea transforma din iarbă în animal şi invers.

Carte de vizită

Numele său în tibetană este yart­sa gunbu, ceea ce tradus în­seamnă: ceea ce este iarna insectă şi vara iar­bă, făcând referire la faptul că iarna ciuperca trăieşte invizibilă, pe in­secta-gazdă, sub pământ, pentru ca vara să dezvolte un organ de fruc­tificaţie, care se înal­ţă deasu­pra pământului, precum iar­ba. Se dezvol­tă doar la alti­tudini foarte mari, nefiind ni­ciodată întâlnită la sub 4000 de metri, şi numai în golurile alpine, deasupra limitei la ca­re creşte vegetaţia fores­tieră. Savanţii europeni care au în­tâlnit-o pri­ma oară în Tibet i-au dat de­numirea ştiinţifică de Cordy­ceps, ceea ce s-ar traduce prin băţul în­sufleţit sau iarba vie. În Asia (Tibet, Nepal, Bhutan, zona mun­toasă a Indiei) au fost des­coperite până în pre­zent aproximativ 300 de specii de ciuperci din genul Cor­dyceps, care mai toate trăiesc pe insecte şi foarte rar pe plante, însă versiunea tibetană are - se pare - cali­tăţile cele mai puternice. Într-o scriere chine­zească antică, din timpul dinastiei Tang, ciuperca tibe­tană este pentru prima oară descrisă drept un am­pli­ficator al energiei Yang (masculine), dar şi un pu­ternic stimulent al meridianelor rinichilor şi al plă­mânilor. Era adusă cu mari sacrificii de la poalele mun­ţilor Himalaya şi era remediul administrat aristo­craţilor, pentru a le prelungi viaţa şi pentru a-i vin­deca de bolile grave. Ştiinţa modernă a început să cunoască abia în ultimele decenii virtuţile terapeutice ale acestei ciuperci. Iar principalul merit pentru aces­te descoperiri îl au zecile de echipe de oameni de ştiin­ţă chinezi care au studiat în spitale şi labo­ra­toare, ani întregi, pentru a descifra misterele ciu­percii aduse din Tibet.

Preparate din Cordyceps. Mod de administrare

Cordyceps este o ciupercă cu o acţiune terapeu­tică extrem de eficientă. Nu există un singur principiu activ care să explice acţiunile ei antitumorale, imu­no­stimulatoare şi imunomodu­latoare şi, ca atare, obţi­ne­rea medicamentelor de semisinteză din ciuperca tibetană nu este de dorit, extractul integral fiind mult mai eficient. Substanţele vindecătoare acţionează prin cumul, efectele lor terapeutice apărând ceva mai lent, dar apoi menţinân­du-se şi după încetarea trata­mentului.

Pulberea de ciupercă tibetană

Se obţine prin măcinarea organu­lui de fructifi­caţie al plantei, pulberea fiind apoi ambalată sub for­mă de capsu­­le. De regulă, se iau 3-4 grame de pul­bere zilnic, în cure de minimum două luni. Problema este că această pulbere - foarte bogată în bacterii şi alte microorganisme - trebuie sterili­zată, iar steri­lizarea se face fie la tem­peraturi mari, fie prin expu­nere la raze ultraviolete, ambele metode dis­tru­gând masiv principiile active ale ciupercii. Apoi, dozele folosite pentru obţinerea efectelor tera­peutice sunt destul de mari, de ordinul gramelor, ceea ce ar în­semna administrarea de pumni de capsule. Cum pot fi re­zol­vate aceste probleme? So­luţia este extractul de ciupercă tibe­tană, despre care vom vorbi în conti­nuare.

Extractul de ciupercă tibetană

Se obţine prin punerea în alcool a corpului de fructifica­ţie al ciupercii, ceea ce pe de o par­te va distruge microor­ga­nis­mele dăunătoare, iar pe de altă parte va extrage masiv sub­stanţele active valoroase. Apoi, prin eva­porarea com­pletă a alcoolului, se obţine o pulbere fină, extrem de bogată în principii active complexe şi perfect asimi­labile de către orga­nismul uman: Extractul de ciuper­că tibetană. Con­form unor reţete străvechi, acest ex­tract se amestecă în pro­porţii egale cu şofranul de India (Curcuma lon­ga), obţi­nându-se un produs cu o eficienţă remarca­bilă. La noi în ţară, acestea sunt pro­duse şi comercia­lizate de către firma "DVR Farm" şi se găsesc la farmaciile şi magazinele naturiste.

Cordyceps fungi sunt ciuperci parazite subterane si paraziti de insecte si paianjeni. Sunt distribuite atat in Europa de Vest cat si in regiunile tropicale asiatice. Sporii sunt dispersati in aer, intra in organismul gazda si afecteaza atat corpul cat si creierul acesteia. In cateva zile insecta infectata moare, organismul privit din exterior pare intact dar mumificat perfect. In el sporii germineaza si incep sa creasca noi ciuperci Cordyceps si astfel procesul se repeta. Aceste ciuperci paraziteaza si pe fluturi si paianjeni si astfel ajung in diferite locuri unde fructifica si sporii sunt tot mai mult raspanditi.

Știați că Unde poveștirile trăiesc. Descoperă acum