Ain Sakinah tidak dapat melelapkan matanya.Masih terngiang ngiang kata kata Najwa dua hari lepas.Kenapa mudah Najwa mempercayai lelaki??huh!!desis hatinya.Ain Sakinah tidak mahu berkata lagi dan mahu berfikir tentang itu lagi.Ain Sakinah melelapkan matanya juga.Dibiarkan mimpi menjenguknya.Krohhh....
"Selamat pagi Ain Sakinah,"kata seorang lelaki yang seperti yang pernah dia lihat dulu.Ain Sakinah menundukkan mukanya.Aduh!!terlupa nak 'call' dia.."selamat pagi.encik Rasyid...errr..saya min.."belum sempat Ain Sakinah menghabiskan ayatnya,Adam Rasyid memintasnya."tak apa..saya pun tak tunggu pun awak nak 'call' saya..its okay..by the way saya nak order teh tarik minum dan nasi lemak telur mata satu ya..meja saya dihujung sana..."katanya sambil menujukkan tempat duduknya yang telah diletakkan beg kerjanya.Ain Sakinah mendengus malu."hishh..apa kau buat ni Ain ..malunya.."sesekali terkeluar ayat itu dari mulutnya setiap kali menatang sepasang mata yang sedang menikmati sarapan di hujung meja sana.Tiba tiba sepasang mata itu,memanggilnya"pelayan cik Ain ..sini jap"sambil menunding jarinya ke arah Ain Sakinah.Ain Sakinah buat tak nampak.Adam Rasyid tetap memanggilnya.Mak Senah yang akhir dapat berehat apabila pengunjung yang datang menikmati sarapan beransur berkurang tidak senang duduk.."pstt..pstt..Ain Ain..tu pelanggan panggil tu..pergilah.."bisik mak Senah pabila melihat Adam Rasyid kurang senang apabila panggilan nya tidak berbalas."hishh..ya lah.."Ain Sakinah akur.Adam Rasyid merenung tajam matanya."kenapa buat buat tak dengar..awak ingat saya ni pelanggan kedai ni tau..kalau bos awakm tahu betapa malasnya pekerjanya yang seorang nih pasti dah kena buang.."sindir Adam Rasyid sambil mengankat angkat keningnya yang tebal persis burung helang."err..maaflah encik Adam Rasyid...saya tak perasan..sedang melayan perasaan tadi rasanya kot..kenapa ya?"sengaja ingin menukar topik.Adam Rasyid memandang nya dengan rasa tidak puas hati."aduhhh kenapa mamat ni..aku tahu lah aku cantik..tak payah nak pandang aku macam itu.."katanya perlahan tapi dapat didengar dengan jelas Adam Rasyid."siapa kata saya kata awak cantik..saya pandang pin tudung awak tecabut.."sengaja mengusik Ain Sakinah.Ain Sakinah terus meraba meraba tudung untuk memastikan hal yang didengar nya tadi.Kurang ajar!!"hihi..pandai encik Rasyid bejenaka ya..lawak nya..haha"sengaja menyindir mamat poyo di depan matanya."biasalah tu"sengaja mengenakan Ain Sakinah.AIn Sakinah senyum sinis.Adam Rasyid mula menyukai peribadi Ain Sakinah yang mampu bersabar dengan sikap loya buruknya..kalau Syabella..entahlah.
"Ain...saya nak tanya awak mengenai perbincangan kita yang hari itu?"sengaja memulakan ayatnya.Ain Sakinah memandangnya dengan rasa yang hairan "kenapa encik Rasyid nakm tahu sangat ni..saya bukan siapa siapa pun pada encik kan?".Adam Rasyid ketawa"siapa kata awak bukan siapa siapa pada saya..kalau tetiba awak jadi isteri saya macam mana.."sengaja menyakat Ain Sakinah.Ain Sakinah terlopong mendengar kata kata Adam Rasyid tapi sengaja bersikap selambar."haha lawaknya pandai encik Rasyid buat lawak ..kalau masuk maharajalawak mega ..memamng menang.."sengaja mengacau Adam Rasyid yang kuat loyar buruk ini.Adam Rasyid terasa hatinya mula diketuk seseorang."erm..berbalik macam tadi..apa maksud awak tak habis belajar takat tinkatan empat?"teruja menunggu jawapan dari gadis yang hitam manis ini.Ain Sakinah ketawa di hujung pengakhiran ayat Adam Rasyid."saya habis belajar di tingkatan empat sebab saya nak jaga kedai makan mak ngah saya ini..mak ngah saya kerap sakit dan dia tidak dapat menjaga kedai ni..kesian kat mak Senah dan mak Yati melihat saja saya tahu mereka dia tahu untuk mengurus kedai makan Khuwalid 's Family..sebab itu saya ambil keputusan berhenti sekolah.."sambil tersenyum.Ain Sakinah sengaja mengolah cerita agar lelalki kacak itu tidak mahu tahu lebih lanjut lagi."ohh kasihanya awak..walaupun saya tahu awak mengolah cerita hidup awak tapi tak mengapa itu hak awak..saya faham"Adam Rasyid seperti dapat membaca fikiran gadis semanis gula itu.Merah padam muka Ain Sakinah mendengar apabila mendengar ayat yang terluncur dari mulut lelaki kacak itu.Amazing!!
Hampir dua jam mereka mencerita itu dan ini.Sesekali para pelanggan cemburu melihat mereka yang dilihat seperti sepasang kekasih yang hangat bercinta.Adam Rasyid tanpa sengaja membuka cerita tentang Syabella."Syabella??siapa Syabella??"Ain Sakinah juga terlepas cakap.Cepat cepat Ain Sakinah menutup mulutnya yang celupar.Sibuk hal orang saja kau ni Ain.!!Ain Sakinah menyumpah dirinya sendiri.Adam Rasyid ketawa kecil."hihi..comel juga perempuan ini>"katanya dalam hati."soorryyyy..encik Rasyid"kata Ain Sakinah sambil memandang ke bawah melirik kasutnya yang sudah haus dek berjalan banyak ."tidak mengapa..sebenarnya..Syabella adalah calon isteri yang dijodohkan papa dan mama untuk saya..gadis yang comel ,cantik,berpelajaran tetapi bodoh hati"katanya memandang tepat pada anak mata berwarna coklat itu dengan wajah kurang senang."erm..kenapa cakap macam itu dia kan bakal isteri encik Rasyid.."Ain seperti memujuk .Adam Rasyid memandangnya dengan wajah sedih."dia tak cintakkan saya..kami hanya dijodohkan papa dan mama masing masing..dan sekarang dia memaksa saya agar memujuk papa dan mama kami agar tidak menunangkan kami berdua.."Adam Rasyid menunduk memandang lantai.Ain Sakinah merenung dua anak mata yang semakin bundar."Syabella dah ada yang berpunya ke?"rasa simpati cinta terbalas.Ain Sakinah cuba menangkan hati lelaki kacak itu."saya tak tahu..dan saya tak nak ambil tahu pun.."katanya sambil memandang tepat pada Ain Sakinah."ermm..tak apalah encik Rasyid..kalau dah jodoh tu tak kemana kan?"sengaja ingin memujuk hati lelaki kacak itu.Adam Rasyid ketawa kecil."entahlah!"katanya pelan sahaja.
YOU ARE READING
Engkau Yang Sudi Menerimaku..
RomanceAin Sakinah tidak mempunyai harta,tidak juga rupa paras yang menawan,tidak mempunyai pelajaran namun mengapa Adam Rasyid memilihnya sebagai isteri?Apa yang disembunyikan Adam Rasyid apabila Ain Sakinah menyatakan hasrat ingin memilik anak bersamanya...