BAB 6

72 0 0
                                    

             "Abang Rasyid..ini Najwa kawan Ain  masa sekolah dulu..masa dirumah anak yatim dahulu.."katanya.Adaam Rasyid tergamam apabila mendengar 'anak yatim'.
        "Ya .hai saya Najwa "sambil menghulurkan tangan berjabat tangan.Namun jabatan tangannya tidak disambut.Najwa berasa agak bengang .Adam Rasyid hanya tersenyum."btw Naj kau ada tak nampak ibu aku dikawasan ini?sebab tiga hari lepas aku rasa macam ada nampak ibu aku di sekitar kawasan ini.."Ain Sakinah sambil memandang Adam Rasyid.Adam Rasyid juga turut serta.Najwa mengeleng."aku rasa aku tak nampak sangat sebab foto ibu kau yang kau bagi tu agak kabur hanya jelas yang perempuan sebelah ibu kau tu?siapa dia?"tanya Najwa minta kepastian.Ain Sakinah tersengih."mak ngah aku.."jawab nya dengan mata yang berair akibat menahan gelak.Adam Rasyid hanya memerhati saja.Suasana di restoran itu mula menjadi bingar.Riuh rendah kanak kanak menjerit.

       Ain Sakinah melirik sebuah foto yang lusuh dan tak jelas itu."_mari ..Ain..kita cari ibu awak.."kata Adam Rasyid sambil menghulurkan wang RM50 pada seorang pelayan."keep the change"katanya selambar."huish..kaya mamat poyo ni..siap suruh baki lagi..kalau aku..jangan haraplah.."kata Najwa perlahan namun tidak jelas tuturnya.

       "Okay Naj..aku pergi dulu ya.."kata Ain Sakinah sambil merangkul bahu Najwa.Najwa hanya mengaguk,sesekali matanya  yang galak dengan solekan mata yang tebal memandang sebujur tubuh tegap di belakangnya.Ain Sakinah  dan Adam Rasyid berlalu pergi."untung kau Ain..dapat lelaki yang kacak lagi kaya tak macam aku dapat lelaki keparat yang suka menghabiskan duit aku"sumpahnya pada Farid.Adam Rasyid tekun berjalan dan bertanya pada orang ramai mengenai wanita yang bernama Ayimah.Namun hampa,setelah magrib ingin berlabuh,mereka berdua pun memberhentikan pencarian mereka.

     "Abang Rasyid..kita singgah solat dulu ya..magrib dan nak habis dah nih.."pinta Ain Sakinah.Adam Rasyid menganguk mengerti.Mereka singgah di sebuah masjid yang terkenal di kota kuala lumpur.Mereka pun menunaikan solat fardu magrib."Ain..nanti dah habis solat tunggu saya di sini..kalau saya lambat ya"Adam Rasyid bersuara mengarah."ya.."jawab Ain Sakinah ringkas meninggalkan Adam Rasyid.Lelaki kalau bagi arahan memang tegas.

              Selesai menunaikan solat,Ain Sakinah bergegas keluar.Ain Sakinah sempat melirik jam."aduh..dah pukul 7.55 malam..dah?cepatnya"Ain Sakinah merungut walha dia tahu dia yang lambat nak salahkan masa pulak.Ain Sakinah terus melabuhkan punggungnya di tempat duduk sebelah penumpang."sorry"katanya ringkas.Adam Rasyid mengeleng ."tak apa"jawabnya."jom makan nak?saya laparlah pulak!"Adam Rasyid mula merengek manja.Malas nak balik awal awal pasti mama dan papa akan bising macam ni"angah..kenapa balik lambat?lama Syabella tunggu?sian dia!"Adam Rasyid merungus ..Syabella! Syabella!sikit sikit Syabella.

              Adam Rasyid tidak tahu mengapa hatinya begitu benci akan nama Syabella.Namun hatinya tenang bila terdengar nama Ain Sakinah."sampai!"jeritnya tetiba memmeranjatkan sang bidadari yang asyik mengalamun."ehh..mahal ni restoran ni?saya tak ada duit nak bayar kalau macam ni!"begetar dada Ain Sakinah apabila melihat restoran yang bertaraf 5 bintang."kenapa awak pula yang kena bayar saya yang ajak awak makan so sayalah yang kena bayar!"terang Adam Rasyid."tapi..kan saya dah tumpang kereta awak cari ibu saya so saya lah yang kena belanja awak.."balasnya tidak puas hati dengan jasa baik lelaki macho itu."tak apa"jawabnya ringkas.Ain Sakinah akur.Adam Rasyid memang lelaki yang baik.

Engkau Yang Sudi Menerimaku..Where stories live. Discover now