Bab 6

12.1K 202 3
                                    

"Ahh..sampai pun rumah..penatnya!"Kata Encik Ridzuan sambil menutup pintu kereta.

"Assalamualaikum,"Kata Encik Ridzuan sambil membuka pintu rumahnya.'emm..gelapnya rumah'Kata encik Ridzuan di dalam hatinya.

Encik Ridzuan pantas bergerak ke bilik tidur anaknya.Dia terlihat Lisa dan anaknya Nina sedang tidur sambil berpelukan.

'Haih..nak kejut tak sampai hati pulak..takpelah'Kata Encik Ridzuan.

Dia pantas bergerak menuju ke biliknya untuk mandi.

#Pagi itu#

6:47 pagi

"Aduh..dah pukul brape ni"Kata Lisa sambil melihat ke arah jam tangannya."YA ALLAH..BLOM SUBUH!"

Selesai Lisa menunaikan solat Subuh,dia cuba mengimbas kembali apa yang berlaku malam tadi... 'ooh..aku tertidur sampai tak sedar ke..omg malunya'kata Lisa sambil melipat kain telekungnya.

Dia pantas turun ke bawah dan menuju ke dapur untuk memasak sarapan pagi.

"Ish..nasib baik la mak balik kampung seminggu sebab nak jumpa Mak ngah..kalau tak mesti mak marah ni aku tak balik."Kata Lisa sambil tanganya masih memasak nasi goreng.

"Emm..Lisa..maaflah saya balik lambat semalam dan awak terpaksa tidur kat sini..saya ada benda nak cakap dengan awak ni."Kata Encik Ridzuan.

"Oh..emm..takpe"

"Sebenarnya kalau boleh saya nak awak jadi maid sepenuh masa..maksud saya awak tidur kat rumah saya la..jangan risau sata dah sediakan bilik awak sendiri"

"Erm..saya rasa saya tak ada masalah..tapi nanti saya tanya mak saya"

"Jangan risau saya akan naikkan gaji awak sebanyak 2 kali ganda..lagipon sekarang ni saya agak kerap balik lambat..saya risaukan keselamatan Nina...kalau ada awak tak ada lah saya risau sangat."

"Erm..baiklah..nanti saya tanya mak saya dulu"

#Malam itu#

Lisa mula menelefon mak nya yang berada di kampung.

"Helo..assalamualaikum..mak..
Lisa nak tanya boleh tak Lisa jadi maid sepenuh masa "

"Ish..biar betul ni..Lisa dah fikir masak2 ke nak.."

"Ye mak..Lisa yakin..lagipun Encik Ridzuan tu dah ada Girl friend..Dia takkan pandangla dekat Lisa ni..so dont worry about me"

"Hmm..baiklah..mak izinkan..cuma jaga keselamatan ye..ah..mak ada lagi satu benda nak cakap..mungkin mak akan duduk dengan mak ngah..dia tak berapa sihat la"

"Baik mak..assalamualaikum"

Panggilan tamat

"Fiuh..nasib mak bagi"

Lisa keluar dari dapur lalu bergegas berjumpa dengan Encik Ridzuan yang sedang duduk di buaian di taman rumahnya.

"Err..Encik Ridzuan.."Kata Lisa

"Ouh..Lisa duduklah dulu."Kata Encik Ridzuan

Lisa pantas duduk di sebelah Encik Ridzuan .Dia berasa agak kekok dengan kelakuan Encik Ridzuan yang tiba2 berubah itu.

"Em..Encik Ridzuan..mak saya bagi..jadi petang ni saya nak pergi rumah saya untuk kemas barang2 untuk dibawa kesini boleh?"Kata Lisa

"Ouh..boleh je.."kata Encik Ridzuan sambil tersenyum.

#Petang itu#

"Erm...baju siap,hanger siap,bedak siap,lain2 siap"Kata Lisa setelah dia siap mengemas barang barangnya.

Dia lantas mengikat rambutnya lalu bergerak menuju ke rumah majikannya menggunakan motor sikal arwah ayahnya.

Isteriku Maid kuWhere stories live. Discover now