VIII

292 14 0
                                    

"Lo?" Jawab aku sejurus sahaja mengangkat panggilan dari siapa entah itu. Nombornya aku tak kenal.

"Hello, Demi?" Tanya orang disebelah sana.

"Ye saya. Siapa ni?" Endah tak endah saja aku jawab panggilnya. Orang tengak syiok layan drama Lara Aisyah, dan dan ni jugak dia nak call.

"Saya Luth. Remember?" Luth? Siapa Luth? Lutut ke? Pandai pulak lutut main call call. Berkerut kening aku dok mikior kan siapa lah Luth ni.

"Awak lupa ke?" Tanya dia lagi.

"Sorry, Luth yang mana eh?"

"Remember the day kita terperangkap dalam lift and..."

"OHHH YES YES YES! SAYA INGAT!" Aku separa menjerit. Tak sampat dia nak habiskan ayatnya. "Sorry lah tadi saya tak perasan." Sambung ku lagi.

"Its okay. Malam ni awak free?", tanyanya lambat lambat, "saya ingat nak ajak dinner, boleh?" Sambungnya lagi.

Sejujurnya, malam ni memang aku free. Tapi sebagai wanita jual mahal yang acah acah laku sangat, haruskan aku buat buat berfikir dulu.

"Emm malam ni ye? Malam ni...emmm" sengaja aku jawab lambat lambat. Biasa lah, acah acah busy padahal takde life.

"Kalau awak busy then takpe lah..." dia bersuara lagi.

"Malam ni saya free kot." laju laju aku jawab, sebelum dia batalkan niat nak ajak aku dinner.

"Ok! Give me your location, i'll pick you up at 8. Is it ok?" Excited sahaja suaranya.

"I think just tell me kita nak meet up kat mana then I akan datang sendiri?" Aku memberikan soalan yang lebih kepada bentuk penyataan sebelum menyambung, "because i got to get something to sattlekan dulu."

Ye, sekali lagi aku menipu. Sebenarnya aku tidak mahu dia tahu dimana aku tinggal. Entahnya dia tu pembunuh bersiri ke atau perogol bersiri atau perogol yang akan membunuh mangsanya secara bersiri siri ke? Kita tak tahu, segala kemungkinan boleh berlaku.

"Oh? Ok." Dia berjeda seketika, "what about ioi mall, putrajaya? Well, situ banyak restoran."

"Great! Ok see you at 8?"

"Yah see you."

Dan talian pun dimatikan.

∆∆∆∆∆∆∆∆∆∆∆∆∆∆∆∆∆∆∆∆∆∆∆∆∆

Aku mengenakan sehelai dress hitam kosong yang panjang hingga ke bawah lutut. Tegak sahaja potongan dress kait ini, tiada cutting cutting. Rambut paras bahu aku hanya dilepaskan sahaja.
Jam didinding aku kerli, dah pukul 7.40. Dari tempat aku ke alamanda mall itu agak jauh juga. Eloklah kalau aku gerak awal sikit.
Sekali lagi aku merapikan diri dihadapan cermin, jam tangan aku capai dan aku pakaikan, handfon dan dompet aku masukkan kedalam beg sebelum aku menuju ke pintu dan menyarung kasut.

Dari satu floor ke floor yang lain, dah puas aku ronda satu basement ini untuk dari hanya sebuah parking. Tapi malangnya seketul parking pun tidak dijumpai. Walaupun sebenarnya penulis tak tahu apakah penjodoh bilangan untuk parking. Mungkin sekeping atau setangkai.

Puas mencari akhirnya jumpa pun parking. Setelah setelah meletakkan kereta dengan sebegitu cun, handbreak pun aku tarik dan handphone aku keluarkan dari dalam handbag apabila ada bunyi deringan menandakan ada panggillan yang masuk.

"Hello Demi, awak dah sampai ke?" Tanya Luth.

"Dah. Awak kat mana?"

"Saya kat mph. Awak kat mana? Biar saga datang situ."

Demi Aleena Where stories live. Discover now