Perspectief van Marouane.
Ik ben werkelijk tegen een schoonheid aangebotst. Mooie volle lippen, lange bruine golvende haren, donkere ogen gewoon echt een plaatje.
Ik herken haar echt ergens van.
Dit gesprek is in het Marokkaans.
'Gaat het?', vraag ik.
'Ja het gaat dankjewel.' zegt ze
'Mijn naam is Marouane.' zeg ik starend naar haar.
'Mijn naam is Dalila.', zegt ze.
Ik hoor een beetje een Vlaamse uitspraak in haar stem.
'Woon je hier in Marokko?', vraag ik haar.
'Nee, ik woon in België.'
Oh ze is dus geen illie die hier uit de bergen aandacht komt zoeken.
'En jij?', vraagt ze me.
'Ik woon in Nederland. Ik ben hier met mijn beste vriend en zijn broer.'
Algauw begint ze Nederlands met me te praten.
'Oh kom je uit Nederland? Had dat eerder gezegd! Ik heb echt moeite met de Marokkaanse taal.'
Ewa wist ik veel dat ze uit België kwam. Ik kan dat toch niet ruiken? Het enige wat ik ruik is parfum.
Ik raak verdwaald in haar ogen er zitten een soort van glitters in die steeds maar schijnen.
Ik ga deze chick sowieso fixen ze is kapot mooi.
Ik schreef mijn telefoon nummer op een blaadje en geef dat aan haar.
'Mohim ik moet gaan bel me maar hier is mijn nummer.'
En ik laat haar daar met een mond vol tanden achter.
Perspectief van Dalila.
Is dat echt zo net gebeurd?
Ik heb nog geen kwartier met hem gepraat en ik heb nu al zijn nummer. Maar ewa ja ik kan er niets aan doen. Ik stop het briefje in mijn tas en loop terug naar mijn hotel. Ik herinner me dat ik Amani nog niet heb gebeld dus ga ik dat gauw doen.
'Dalila! Waarom bel je nu pas! Ik had gezegd bel me als je die brief hebt gelezen! Weet je wel hoe erg ik me zorgen heb gemaakt!....'
Ik hou mijn telefoon weg van mijn oor. Ja, dat is Amani. De schreeuwlelijk dat ze is.
'Doe rustig, ik had geen bereik. Ik bel je nu toch.'
'Ewa waar ben je?'
'In Tanger, hoezo?'
'Luister goed Lila, je moet daar weg. Fouad en Yusuf zijn je aan het zoeken daar met een vriend van ze ofzo. Als ze je pakken is dit de laatste keer dat je Marokko of überhaupt iets anders ziet. Mama is verdrietig, ze eet niet, ze slaapt niet en ze heeft nergens zin in. Ilias gaat kapot omdat niemand weet waar z'n zus is en papa is woedend. Wees op je hoede en doe geen domme dingen. Vertrouw niemand daar, je weet hoe de mensen in Marokko zijn. En ga niet naar familie want ze gaan je snitchen bij papa. Ga naar hotels en als je iets nodig hebt bel me dan.'
Zijn ze naar me op zoek? Ik ben zo blij dat ik ze nog niet heb gezien en andersom ook niet. Safi, morgen ga ik naar andere stad. Ik ga naar Fes.
'Ze hebben me nog niet gezien. Morgen vertrek ik naar Fes'
'Is goed, ik moet gaan. Let op jezelf, en bel me zo vaak als het kan. Beslama.'
'Beslama.'
Opletten vanaf nu.