bab3

210 5 2
                                    

Semasa memasuki bilik yang telah menjadi milikkku di hospital ini aku di temani oleh wazini .. tapi awatnya besar sangat bilik ni dah lah cantik pulak tu
"Sya ini bilik awak tak payah nak hairan bilik ni memang besar and khas untuk awak .. btw along yg decorate untuk awak" kata-kata wazini membuat kan aku tersentak ... kenapa pula manusia bernama along tu buat semua ni .... "tapi kenapa along awak buat semua ni"soalku.. "oneday awak akan tau kenapa.. oklah saya nak balik ofis dulu sebab saya ad banyak kerja lagi " dah nak balik ke ?? .. dia tak nak bagi tau aku ofis dia kat mana ke?? .. "okay ..btw thanks tlong saya dah bnyak benda awak tolong saya harini"..."most welcome alahh bende kecik je tak susah mana pun.. btw ofis saya kat hujung sebelah kanan bilik awak .. and ofis along kat atas .. the only one room upstair .. hall kat atas besar tau .. kalau awak nak pegi tengok pegilah .. sebab harini awak tak terima apa-apa fail pesakit and along tak balik lagi ... esok baru ada and lusa baru awak boleh start betugas ke wad and d bawah pimpinan along sebab lusa bru along balik, ok lah bye saya balik Ofis... " .. "Oh ok byee" jawabku ... Hmm nak buat ap erkk... Nak kemas pun.. Takde bnde yg nak di kemas.... Oh ya tadi si wazi kata bilik along dia kat atas kan.. Nak pegi tngok lah....
Untuk naik ke tingkat atas ada dua way satu untuk staff tangga ja satu lagi lif tapi khas untuk bos sebab nak naik lif ni kena bagi tump print dekat tepi pintu lif tu.... naik tangga lha aku jawabnya ..

Sampai saja di tingkat atas aku lantas tersentak ini bilik kerja ke rumah?? ... ini pertama kali aku nmpak bilik kerja macam ni ... aku hanya mmpu memndang dari luar .... tiada keberanian nak masuk .. nasib pintu bilik ni pintu kaca ... hnya separuh dri bilik itu nmpak seperti bilik kerja .. selebihnya hnya seperti arked ... ada pool , xbox player, game kereta yang ad stereng tu ntah lah ap nama dia ... yg lain tu aku tak tau ap .... dua set sofa di sedia kan satu sebelah kanan untuk bilik kerja ... satu set lagi sebelah kiri untuk dia release main game kot ... dah lah baik aku turun ...

  Sampai saja di bilik aq hanya memandang sekeliling ... untuk mencari idea nak decorate balik .. nak ubah kedudukannya sikit .. nak tmbah ap yg ptut. Semasa leka memikirkan hiasan bilik . Ketukan pintu mngejutkan aku . "Assalaamualaikum,hai sya ,wazi ganggu ke ??".. soalnya "walaikumslm, ehh mana ada ganggu, kenapa awak dtg?" Ujarku kembali  .."tak saya nak minta awak temankan saya pegi HQE boleh tak?? " pinta wazini ... hmm dari aq duduk macm tak tentu arah kat sini ada baiknya aku ikut dia ni . Fikirku dlm hati .. "hmm , yelah jam berapa nak gerak?" Soalku . "Now?" "Oh , okay kejap sya nak ambil handbag" lalu aku mencapai beg tangan d bawah meja dan melangkah ke pintu membuntuti wazi yg telah mendahuluiku
  Sesampai saja d HQE(hospital queen elizebeth)... hah kat sini lha sya lahirr alhamdulillah dpt juga syah kembali menjejakkan kaki ke sini.. syah hnya membuntuti wazini tanpa tau arah tuju kami..."syah awak dah sarapan ke pagi tadi?" Soal wazini tiba-tiba.."hah?? Sarapan ... dah kat rumah tadi." Jawab ku selamba ."ou.. selalunya org yg kelam kabut tak sempatnya nak makn" jwabnya lagi.."eeh.. bila masa pulak saya kelam kabut??"soalku kembali.. takdenya aq kelam kabut pagi tadi.."ehh tak kelam kabut?? .. tak gugup or anything annoying feeling in the morning tdi??"soalnya kembali.... hukalohh bdakk ni .. soalan bendee lah dia tnya aku ni.. "adalahh feeling annoying sikit skang ni lagi-lagi depan awak ni hah smpai nak tmuntahh rasanya... hekeleh.. dah saya kata tak adaaa lahh awakk" jawab ku dgn muka bengang.. " ehehe yelahh.." jawabnya ringkass..".. lalu dia membawa aku ke sebuah bilik persendirian kira vip lahh mcmtu .. melihat pesakit yg terlantar di atas katil berselirat wayar-wayar nadi dan alat bantuan pernafasan terasa sebak di dada melihat wanita berumur separuh abad itu
    Melalui fail pesakit milik wanita tua tdi yang aku baca dia mengalami kanser otak,stroke separuh badan,buta sebelah mata dan kesulitan berbicara ... jatuh airmata ku tatkala membacanya dan memandang nenek tua itu ... "syahh??" Sapa wazini bila perasan yg aku menangis.. "ya?" Jawabku ringkas.." asal awak nangis?".."mana keluarga nenek ni?"soalannya ku jawab soalan kembali.."nenek tua ni sebenarnya tinggal kat rumah org tua-tua tempat adik saya selalu dtg lepas habis kerja, dia takde family ,anak- anak dia tak mengaku dia mak dorang, satu haritu masa adik saya datang sana dia dah asyik terlantar , adik saya bawak dia pegi hospital ni lahh dah 3 bulan nenek ni kat sini , takde sorng pn family dia dtang jenguk, walhal pihak rumah org tua-tua tu dah kol anknya dan bagitau keadaan nenek ni , tapi dorang still tak datang." Jawabnya panjang lebar ..jatuh bercucuran air mataku mendengar kisah nenek tua tu.."ya allah .. teruknya..anak  jenis ap macm  tu"kata ku sakit hatii dengan sikap anak-anak zaman sekarang yg tak tahu nak hargai jasa kedua ibu bapa ." Ni lah kita dtg ni nak urus pindah ward nenek ni pegi hospital kita supaya dia lagi tejaga, psal bayaran tu abi dah cakap tak payah, dia just nak kitorang jaga nenek ni and pastikan dia sihat and stabil " ujarnya lagi..
  Setelah beberapa jam membantu wazini untuk perpindahan hospital nenek itu .. akhirnya selesai..

Abg Doktor Is MineWhere stories live. Discover now