Keesokan harinya, Shafiq datang dengan membawa 1 beg sahaja. Mama menyuruh Shafiq masuk. " Shafiq masuk dulu , kite sarapan dulu ye . Takut nanti Shafiq lapar pulak. " Shafiq mengikut sahaja arahan Mama , Shafiq tanya pada Mama " Auntie mane Mai? " Aku yang baru sahaja turun dari tangge terus menjawab soalan Shafiq " Mai ade je kat sini , kenapa rindu ke? " Aku gelak dan menurun tangge dengan cepat.
Selepas sahaja , Kami sarapan. Aku cuci pinggan dan cawan dahulu . Semasa tengah cuci , aku merasakan ada orang yang sedang memerhatikan ku. Aku pusing dan melihat Shafiq yang sedang berdiri melihat ke arah aku. Aku pun " Eee.. awak ni , Mai ingat sape lah tadi. " Aku meneruskan cucian tadi , Shafiq bisik ke arah telinga ku " Tk sabar nk gi honeymoon dengan awk. " Aku hanya senyum sahaja.
Selepas aku cuci , kami pun berangkat . Shafiq yang memandu , aku hanya menepati janji semalam untuk duduk di sebelah nya. Kami bertolak ke Taman Molek dahulu , untuk mengambil Auntie ku.
Perjalanan pun bermule , Mama dan auntie ku tido di belakang. Aku hanya duduk sambil bermain handphone , mata ku ternampak yang Shafiq asyik memandang ke arah ku. Aku pun bertanya " Awk kenapa asyik pandang sye? " Shafiq senyum dan menjawab " Sye happy dpt pergi honeymoon dengan awk . Harapan sye tercapai jugak. " Aku hanya senyum sahaja.
Beberapa jam perjalanan , aku tertido. Ketika sedang tido , tangan ku rasa ada yang memegang lama - kelamaan aku tido sehingga aku memeluk lengan Shafiq . Aku rasa selesa sangat di sisi nya rasa tenang dan selamat. Sesampai sahaja di perhentian Yong Peng , Mama dan Auntie turun untuk membeli makanan manakala aku dan Shafiq di dalam kereta dengan aku yang sedang tido. Semasa tido tu , aku tak tahu yang mama dengan auntie turun dari kereta . Tengah tido tu , aku dapat rasa tangan Shafiq cubit pipi aku dengan lembut. Ketika tu, aku terus bangun. Shafiq hanya memegang erat tangan ku . Aku yang sedang mamai baru bngon , mengosok mata dan melihat ke belakang. Dan aku tanya pada Shafiq " Mane mama? " Shafiq " Mama dengan auntie turun beli makanan , dierang tk nk panggil awk sebab awk tido dengan lena sangat. Aku " Ye ke? Ouh.. Jp yg awk pegang tangan sye ni kenape? " Shafiq " Tadi awk tido lena sangat lengan sye , sebab tu sye pegang tangan awk mane lah tahu lagi tenang. " Aku " Hihihihi.. Mengantuk sangat lah awak. "
Tiba-tiba Shafiq memusingkan badannya , dan melihat ke mata ku dan kata " Awak nak tk hidup dengan sye macam dulu? " sambil memegang kedua-dua tangan ku. Aku menundukkan kepala dan berkata " Ye sye nak " Shafiq gembira dan memeluk ku " Thanks sebab terima sye balik " Aku membalas pelukan itu.
30 minit lepas itu , Mama dan auntie naik kereta dan membawa makanan. ( Upss lupe tk bagi tahu bawak kereta ape , kiterang naik keta Shafiq keta Alza ) Shafiq meneruskan perjalanan , Mama dan auntie rehat sampai tertido. Aku hanya memegang erat lengan Shafiq dan meletakkan kepala di bahu nya. Shafiq memberi ciuman hangat di kepala ku.
Sampai sahaja di melaka , aku menunjukkan laluan untuk ke rumah Pakcik ku . Sampai dirumah , Mama dan auntie turun dari kereta . Aku dan Shafiq pun turun tetapi kami mengangkat beg . Masuk sahaja di rumah itu , aku menunjukkan bilik Shafiq . Bilik nya di sebelah bilik aku dan mama je . Sampai di bilik Shafiq , aku ingin turun ke ruang tamu tetapi ade tangan yang memeluk ku dari belakang dan berbisik " Sayang , saye happy sangat hari ni dapat dengan awk " Aku pusing dan berkata " Harap hubungan kite boleh tahan sampai anak cucu lah ye ." Aku lari kerana terasa sangat malu dengan kata-kata tu.
Lepas Isyak , Shafiq meminta izin Mama untuk membawa aku berjalan. " Auntie boleh tk Shafiq nk bawak Mai jalan-jalan? " Mak cik ku menyampuk " Boleh tapi kena bawak anak-anak makcik ni. " Shafiq pun teruja dan memanggil ku " Sayang , jum kuar saye dah tanya Mama awak tadi. " Aku pun memakai tudung dan turun.
Di dalam kereta ada 2 orang anak makcik ku ( sebenarnya 3 , tapi lagi sorng tu malas so duk umah jela ) Shafiq membawa ku ke Dataran , kami turun dari kereta . Aku memimpin adik sedara ku yg perempuan dan Shafiq adik sedare ku yang lelaki. Shafiq memegang pinggang ku dan berbisik " Kite ni dah macam suami isteri yang bawak anak dah. " Aku hanya gelak sahaja. Aku membawa adik-adik sedara ku ke gerai untuk membeli minuman untuk mereka.
Jam sudah pukul 10:40 , aku mengajak Shafiq pulang " Awak jum balik , dah lewat ni budak-budak ni nak tido dah mengantuk dah . Esok kene bangun awal nak pegi KL. " Shafiq " Ishh, Kalau sye tahu sye tk bawak budak-budak ni. Kan dah kene balik awal.. " Aku cubit lengan Shafiq " Awk ni mengada-ngada lah " Shafiq gelakkan ku. Sampai sahaja di rumah , aku dan Shafiq mengangkat kedua-dua adik sedara ku kerna kedua-duanya dah pun tido.
Hari sudah malam , aku menukar baju dan berehat . Handphone ku berbunyi
Good night sayang.
Good night awak.
Esok dating lagi ye 😘
Hahaahahaha .. Yela awak. Dah sye nak tido. Bye Assalamualaikum.
Bye , Walaikumsalam Sayang 💕
Pagi nye pukul 6 kami..........
Nanti lah buat bab 9 , Hihihihi.. Penat.. 😘
YOU ARE READING
Cinta Lama .
RomanceOkey.. Cerita Ni Memang Betul.. Tapi Mama Cakap Tu Untuk Nanti Dah Besar.. So, Sekarang Kite Buat Sikit2 Dlu..