Venüs; İsmi yunan mitolojisinde güzellik ve aşkın tanrıçasından gelir çünkü venüs yıllarca ilgi duyulmuş ve bazı insanlığın hep hayallerini süslemiştir. İlk keşfeden Galileo Galileidir. Venüs gezegeni filmlerde ve algılarda hep tropikal bir yüzeyi olan ve hatta dinazor gibi büyük hayvanların yaşadığı bir gezegen zannedilmişti ta ki 1967 S.S.C.B. yapımı Venera 4 uzay aracının keşfine kadar.
Venüsün yüzeyini ilk keşfeden 12 Haziran 1967 de S.S.C.B. tarafından fırlatılan Venera 4 uzay aracıdır ve Venüsün ilk yüzey fotoğrafını çeken bir uzay aracıdır. Venüsün fotoğraflarında görüldüki o akıllardaki tropikal bir iklim olmadığı ve öldürücü bir şekilde sıcaklığın olduğu ve bir insanı presleyip parçalayak şekilde olan bir atmosferin olduğu ve binlerce volkanik dağların olduğu ve öldürücü sülfirik yağmurların olduğu ve çok yoğun bir sera etkisi bir gezegendir. Peki Venüs nasıl bu hale geldi bu büyük bir soru işareti ?
(Venera 4 uzay sonrasından Venüs yüzeyinin gerçek görüntüleri ve bir süre sonra sondanın fotoğraf makinesi yanmıştır ve sonda hala Venüsün yüzeyindedir.)
Yüzey Şekilleri Ve yapısı
Venüs, Güneş Sisteminde, Güneşe uzaklık bakımından ikinci sıradaki, sıcaklık bakımından da birinci sıradaki gezegendir. Güneşe uzaklık bakımından ikinci sırada olmasına rağmen en sıcak gezegen olmasının nedeni de atmosferinin içindeki sıcaklığı dışarı çıkmasına izin vermemesidir. Hatta eskiden Dünya gibi üzerinde canlıların yaşadığı yeşil bir gezegen olduğunu da söylerlerdi. Ayrıca Zühre, Çolpan veya Çoban Yıldızı olarak da bilinir. Venüs kendi ekseni etrafında dönüşünü dünyanın tersi istikametinde ve güneş etrafında ise 224.7 günde döner. Ayrıca Venüs gezegeni Dünyanın ikizidir. Gökyüzünde güneş'e yakın konumda bulunduğundan ve yörüngesi Dünya'nınkine göre Güneş'e daha yakın olduğundan yeryüzünden sadece Güneş doğmadan önce veya battıktan sonra görülebilir. Gökyüzündeki en parlak cisim olarak dikkat çeker. Venüs yüzeyinin sıcaklığını, 127 ºC den 447 ºC ye çıkarmaktadır. Bu ise, kurşunu eritecek sıcaklıktır. Venüs atmosferinin yüzeydeki basıncı, 90 kat atmosferi vardır. Bu basınç, Dünya'da ki bir okyanusun, 1 km derinliğindeki basınçla hemen hemen aynıdır. Venüs'ün atmosferi, daha çok Karbondioksitten(CO2) oluşmuştur. Burada, birkaç km. kalınlığındaki, çeşitli bulut katmanları, Sülfürik asitten(H2SO4) meydana gelmiştir. Bu bulutlar, gezegenin yüzeyini tamamen görmemizi engellemektedir. Bu yoğun atmosfer, bir sera etkisi oluşturuyor.
Dünya ve Venüs, jeolojik ve atmosferik süreçlerin dinamik etkileşimleriyle yönetilen iklimlere sahipler. Dünya'dakine benzer kuvvetlerin, Venüs'te böylesine farklı sonuçlara yol açması, şaşırtıcıdır. Bu gezegen üzerinde yürütülen araştırmalar, iklim konusunda, bilim adamlarına, bazı önemli soruları yanıtlamak için yeni olanaklar sağladı. Örneğin, Dünya'nın iklimi çok mu özel? Gezegenimizin ikliminin, kararlığını bozmak için, insanoğlu ne kadarda çok çabalamaktadır.
Klor gazı, Venüs'ün bulutlarının üstündeki serbest oksijen düzeyini azaltmaktadır. Venüs'teki bu sürecin aydınlatılması, Dünya'da da benzer bir sürece ışık tutmuştur. İnsanoğlunun üretim anlayışı ve kazanma hırsıyla ortaya çıkan klor fazlalığı, stratosferdeki ozon tabakasını yok etmektedir.
Atmosferi
Venüse bir sürü uzay aracı gönderilmiş ve bazıları başarısız olmuş bazılarıysa venüsün yoğun bulutlardan dolayı keşfedememişlerdi ta ki Venera 4 uzay aracına kadar, bu uzay aracı 12 Haziran 1967'de fırlatıldı. Venüs atmosferinden veri gönderen ilk uzay aracı. 1106 kg ağırlığında. 18 Ekim 1967'de Venüs atmosferine girdi, bir paraşüt sistemi ile yavaşlarken yanında taşımakta olduğu 2 termometre, bir barometre, bir radyo altimetre, bir atmosfer yoğunluğu ölçme cihazı, 11 gaz analiz cihazını düşüşe bıraktı ve bu cihazlardan gelen verileri yeryüzüne aktardı. Sondanın kendisi ise hidrojen ve oksijen algılayıcıları, kozmik ışın algılayıcısı yüklü parçacık algılayıcısı ve bir manyetometre taşımaktaydı. 25 km yükseklikte atmosferin yüksek sıcaklık ve basıncına dayanamayarak tahrip oldu. Atmosferin bileşimi ve ulaştığı yükseltiye kadar olan kısmına ait fizik verileri gönderdi. Bu şekilde ilk gezegenler arası yayını gerçekleştirmiş oldu.
Gezegenin bu yoğun ve kalın atmosferi Güneş'ten gelen ısıyı da yüzeyde hapseder ve bunun sonucu olarak gezegende çok yoğun bir hakimdir. Venüs, yaklaşık 110 milyon km uzaklığı ile Güneş'e en yakın gezegen olmamasına rağmen yüzey sıcaklığı bu sera etkisi sebebi ile yaklaşık 480 santigrat dereceye ulaşabilmektedir. Ayrıca gezegenin atmosferi yüzeye korkunç bir basınç uygulamaktadır. O kadar ki, basınç Dünya'da atmosferin uyguladığı basıncın 92 katıdır. Bu da Dünya'daki okyanusların 1 Kilometre derinliğinde maruz kalınabilecek basınca eşdeğerdir diyebiliriz.
Eğer Önlem Alınmazsa Dünyamızın sonu Venüs gibi olabilir Okuduğunuz için teşekkürler :)
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Uzay ve Evrenin Sırları
Science FictionUzay ve Evren ile ilgili bilgiler vermeye çalışacağım...