Merkür; Adını tanrıların habercisi Roma tanrısı Merkür'den alır. Güneşe en yakın gezegendir. Onun için çok şansız ve yalnız gezegendir teleskopla bakıldığında güneşin önünde nokta gibi durur.
Merkür Yaklaşık 88 dünya gününe eşit ile Güneş Sistemi'ndeki diğer gezegenlerden daha hızlıdır. Yani Merkürün 1 yılı 88 dünya günüdür. Ancak kendi yörüngesi etrafında 1 günü tam 116 dünya gününde döner.Güneşe uzaklığı 57,909,176 kmdir. Merkürün hiçbir uydusu yoktur ve atmosferide yoktur. Atmosferi olmadığından güneşten gelen radyasyonları ve ısıyı tam anlamıyla yüzeyinde hisseder. Güneşe yakınlığından dolayıysa yüzey sıcaklığı yaklaşık 430 °C ve karanlık bölgelerdede -173°C dir yani bir taradı cehennem sıcağı diğer tarafıysa derin dondurucu soğukluğu bunun sebebiyse atmosfersiz oluşudur.Merkür'ün yüzeyi aşırı derecede kraterlidir ve görünüm olarak uydumuz ay'a benzer. Bu milyarlarca yıldır jeolojik olarak etkin olmadığını gösterir.
İç Yapısı
Merkürün çekirdek yapısı çok büyüktür ve Sülfürle karıştırılmış erimiş demir çekirdekten olduğu varsayılıyor. Güneş sisteminin en küçük gezegenidir Merkür, Merkür'ü oluşturan maddeler Dünya'nın 4.4 g/cm3 lük yoğunluğuna karşılık 5.3 g/cm3 lük sıkıştırılmamış yoğunluk ile daha yoğun olurdu. Merkür katı bir yapıya sahiptir.
Yüzey Şekli
Merkür krater cennetidir ve zayıf ve hatta yok denecek kadar manyetik bir alanı vardır. Merkür güneşin etrafında hızla dolanan bir gezegen olmasına karşılık sayısız şekilde krater, dağ, ova ve vadilerin bulunduğu gezegendir. Atmosferi olmadığından asteroitler ve meteorlar tarafında yüzeyi adeta dövülmüştür. Çok büyük krater yapısı vardır. Güneş Sistemi içinde büyük çarpışmaların sürdüğü 4,5 ile 3,8 milyar yıl öncesini kapsayan dönemde meydana geldiği düşünülür. 3,8 milyar yıl öncesinden günümüze kadar, Güneş Sistemi büyük çarpışmaların sıklığının azaldığı, nispeten sakin bir döneme girmiştir. Merkür üzerindeki en büyük çarpışma izi, 1300 km çapındaki Caloris Havzasıdır. Bu dev lav denizi 100 km çapında bir gökcisminin çarpması ile gezegenin manto tabakasından yüzeye çıkan sıvılaşmış materyel ile oluşmuş, bu arada şok dalgalarının gezegen boyunca yayılarak diğer yüzünde odaklanması sonucunda Caloris Havzasının tam karşı kutbunda 500.000 km²lik bir alan son derece engebeli bir hal almıştır.
Merküre 2 tane uzay sondası göndermiştir;
Mariner Uzay Sondası ; Bugüne dek Merkür'e gönderilen ilk uzay aracı 1973 yılında fırlatılan uzay sondasıdır. Güneş çevresinde Merkür yörüngesi ile kesişen ve yörünge dönemi Merkür'ün periyodunun tam iki katı olan eliptik bir yörüngeye girerek bu çizgi üzerinde her 176 günde bir Merkür'le karşılaşmaya başladı ve çok değerli bilgiler elde edildi:
- Merkür'ün kütlesi, çapı, dönüş süresini ölçtü.
- Atmosfer yapısını ölçtü
- Ayrıntılı yüzey fotoğraflarını çekti.
Messenger Uzay Sondası ; 1980'lerin sonlarına doğru NASA bilim adamlarından Chen-Wan Yen, bir uzay sondasını Merkür çevresinde yörüngeye sokmaya olanak tanıyabilecek ekonomik uçuş yolları tasarladı. MESSENGER bu plan üzerine kurulmuş karmaşık ve uzun bir rota izleyerek Mart 2011'de Merkür etrafında yörüngeye girmek üzere, 3 Ağustos 2004'te fırlatıldı. 1 yıl sürmesi planlanan yörünge etkinlikleri şu konular üzerinde yoğunlaştı ;
- Merkürün yüksek çözünürlüklü yüzey fotoğrafları
-Topografik haritası çıkarıldı.
-Yüzey bileşenlerinin yeryüzündeki dağılımını ve çekim alanının ayrıntılı haritası
-Manyetik alanı ve çeşitli elementlerin yüksekliğe göre dağılımı
-Kutuplarda güneş almayan kraterlerin uçucu bileşenlerin araştırılmasını yapmıştır.
Merkürle ilgili araştırdığım bilgileri vermeye çalıştım teşekkür ederim :)
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Uzay ve Evrenin Sırları
Science-FictionUzay ve Evren ile ilgili bilgiler vermeye çalışacağım...