- Lasă-i să fure, dar să-mi dea şi mie, poporului. Fă drumurile, crează condiţii ca lumea să poată lucra, că dacă omului îi ajunge ce are e mulţumit şi nu mai caută altceva. Eu dacă aş avea o leafă normală, adică să-mi ajungă să mănînc, să-mi achit serviciile comunale, să torn motorină în rezervor şi să-mi mai rămînă ceva ca să pun la ciorap, nu mult, aşa un pic că leu cu leu se face mie, ar fi OK.
- Dar ce nu-ţi ajunge 5000 de lei sau cît ai tu acolo? Eu am trei jumate și nu plîng ca tine.
- Da, îmi ajunge, dar din cauza că avem drumurile cum le avem, o dată în 2-3 luni sunt nevoit să bag de la 500 la 1000 de lei şi mai mult, în automobil, şi eu acum vorbesc doar de schimbarea pieselor care se defectează din cauza gropilor de pe drumuri.
- Hai, lasă că nu mai schimbi în fiecare 3 luni suspensia.
- Asta, da, dar tot felul de rîzincuţe şi mărunţişuri sunt nevoit să le schimb, că începe a scîrţîi, că dacă nu le schimbi la timp, bagi de cinci ori deasupra mai tîrziu, ori se defectează cînd ai mai mare nevoie. Asta pe lîngă faptul că trebuie să mai schimbi uleiuri de la motor, de la cutie periodic. Şi mai pui că piesele au un "termen de valabilitate", ca să-i spun aşa, adică ele oricum se uzează şi... Nu mai contează unde... nu mai vorbesc de monopoluri, că la noi nu-i ca în state, la noi încă-şi duc sapa în spate. Asta dacă-i vorba că ţin drumurile în starea asta ca să jupuiască poporul de gologani. Nu, ei au jupuit bugetul de stat şi nu o să mă mir dacă o să-l mai jupoaie şi ăia care vin din urmă, că de la Snegur şi cu Druc ni se trage. Nu-i vorba de regimul comunist că se fura şi atunci...
- Adică, tu eşti cu comuniştii?
- Max, nu-i vorba de comunişti. E vorba de prezent, că dacă s-ar gîndi şi la popor ar fi altceva.
- Lasă politica, că n-ajungi departe...
- Cum? Uite la şeful statului. De unde şi pînă unde a ajuns răţuşca mută să conducă.
- Ce te anini de cuvinte, oricum nu mai schimbi nimic.
- Păi, asta şi e... Eu nu schimb nimic, tu nu schimbi nimic, el, ea, noi, ei... Da cine o să schimbe dacă nu tot noi? A?
- Ăăă...
- Tot fiecare are putere să schimbe ceva, dar nimeni nu o face sau cel puţin aşa mi se pare mie. Vedem valuri de proteste antiguvernare, dar ei scot legi antifumat ca să mai aibă şi poliţiştii oportunitate să-şi facă leafă. Nuu, să nu crezi că am ceva împotriva legii antifumat şi nu cred că ăsta e motivul principal al adoptării acestei legi. Eu spre exemplu, fumez mai într-o parte de staţie cînd aştept trolebuzul. Ei, OK, pot să-mi permit să fumez şezînd pe scaun în staţie, dar doar atunci cînd vin acasă de la servici că e tîrziu şi nu prea este lume la ora aia, dar dacă vine cineva ori mă dau mai la o parte, ori... Nu despre asta vorbeam, vorbeam despre faptul că la noi se fură. La greu se fură, dar poporul e sătul de toate balivernele care se toarnă în mass-media. Şi, cum să-ţi spun, cam are pentru ce. Drumurile se repară cu bucăţica timp de cînd mă ţin minte. Că la vremea cînd finisează un tronson se defectează altul, că ne conduc incompetenţi... Defapt ei sunt destul de compentenţi, dar nu să ocupe funcţia, să fure.
- Apoi că dacă le fac pe toate odată nu mai au ce fur...
- Cum, da' banii poporului??? spuse Emil cu un ton sarcastic, exagerat de interogativ.
- Adică..?
- Bugetul de stat, banii pe care îi adună statul de pe impozite şi pe care, în mod normal, ar trebui să-i împartă tot poporului, doar că sub formă de pensii, alocaţii, să-i folosească pentru a dezvolta infrastructura, anumite sectoare ale economiei naţionale, etc., etc. Că, pentru ce avem organizarea asta statală, adică raioane, primării, tot felul de ministere. Ne umplu minţile cu tot felul de planuri, promisiuni că leafa, că pensia va creşte şi tot aşa... cînd vin alegerile, dar ... unde-s faptele? Că de vorbit pot şi eu vorbi.
CITEȘTI
Din hristovul unui actor începător
Short StoryPovestea unuia, care s-a dezamăgit în lumea înconjurătoare. La fel cum soarele răsare în fiecare dimineaţă, aşa şi Emil caută împrejur, dar ceea ce caută se află defapt în sinea lui, acoperit de sloiuri, sloiuri de minciună, aroganţă, egoism şi sim...