0.5 Harry Styles

30 4 0
                                    

Snel prop ik mijn mond vol met een boterham. Ieuwl, pindakaas, mam weet dat ik er niet van houdt. Maarja, ik ben al te laat en heb geen zin om na te blijven. Dus snel pak ik mijn fiets met de boterham nog half in mijn mond en begin te trappen als een gek. Al snel ben ik op het schoolplein als ik de eerste bel hoor gaan. ''Shit'' mompel ik en pleur mijn fiets ergens tussen als ik een sprintje trek naar mijn kluisje waar ik mijn jas in prop. Terwijl ik naar de trappen loop kijk ik in welk lokaal moet zijn en ren er naartoe.

Net wanneer de deur opentrek hoor ik de bel gaan. ''Je hebt geluk meneer Styles, net op tijd. En nu snel gaan zitten want we beginnen de les. Ohja, en doe me een plezier en gooi even je kauwgom weg.'' zegt meneer Koenen. ''Is goed.'' zeg ik met tegenzin en spuug mijn kauwgom in de prullenbak. Ik kijk rond waar nog plaats is en de enige plek is nog naar Sarah of Louis. Nou die keuze is makkelijk gemaakt. Het wordt mijn dood als ik naast Louis ga zitten. Dat gezeur in mijn oren van dat ik een keer zou op moeten letten en dat soort gezeik. Als ik richting Sarah loop zie ik haar gezicht betrekken en hoopvol naar Nienke kijken, die alleen maar een klein onschuldig lachje loslaat. Zo erg ben ik toch niet? Of wel? Wat ik gister deed was nou ook niet bepaald aardig. Het was als grapje, maar volgens mij vatte ze het niet zo op. Hopelijk is ze niet boos, want ik heb geen zin dat ze alleen maar bot doet.

''Heb je misschien een pen voor me?'' vraag ik aan Sarah, die me met een emotieloze blik aankijkt. Ze knikt en zoekt een pen uit haar pinguin-etui. Ze werpt me een blauwe pen toe zonder dan ook maar een woord te zeggen.

''Oké, vanaf vandaag zullen jullie in tweetallen gaan werken, en samen gaan jullie het eindwerkstuk maken voor dit jaar. Jullie zullen daarom ook geen toetsen meer krijgen en deze lessen die vallen uit. Het is de bedoeling dat jullie het werkstuk gaan maken, verdere uitleg staat op het blad wat ik zo ga uitdelen. Jullie hoeven geen groepjes te maken want je partner is gewoon simpelweg diegene die op dit moment naast je zit. Ik wil geen tegenspraak want anders zal het je alleen maar meer werk opleveren. Het werkstuk zal aan het einde van dit jaar moeten worden ingeleverd en dat was het. Ik wens jullie een hoop succes. Voor vragen mag je nog altijd naar me toe komen.'' zegt Koenen. Dit meen je niet, een werkstuk over weetikveelwat. Als het nou economie was was het makkelijk, maar biologie, urgh. Terwijl Koenen de blaadjes uitdeel kijkt Liam mij lachend aan. En Micheal weer heel jaloers, Ha, pech voor hem.

Terwijl ik na denk over waar we het over kunnen gaan hebben krijg ik het blad en lees wat de bedoeling is. O, jeej, over de ecologie en de werking van het bloedvatenstelsel van dieren, en alsof dat nog niet genoeg was ook nog over de werking van planten. Lekker, daar gaat mijn vrije tijd. En net nu ik zoveel wedstrijden op de planning heb. Nou die gaan dus niks worden.

''Wanneer zullen we eraan beginnen? En bij wie? Of doen we het hier op school?'' hoor ik Sarah naast me vragen. Ik draai me hoofd en zeg dat het vanmiddag wel kan. ''En bij wie? Als het geen probleem is dan kan het liever niet bij mij, we zitten nog midden in de verhuizing.'' zegt ze met een klein glimlachje. ''Het kan wel bij mij. Snap je hier iets van? Of snap je er net zoals mij helemaal geen bal van?'' ''Oh, ik snap het wel, het is niet het moeilijkste wat er is.'' zegt ze, en ik ben blij dat ze het snapt. Anders ging het helemaal niks worden.



''Zozo, jij mag dat project maken met die nieuwe. Haha, succes jongen.'' zegt Liam terwijl hij giert van het brullen. ''Iets rustiger mag ook wel hoor, en ze valt wel mee. Ik zorg gewoon dat zij het maakt en ik, ik schrijf me naam er wel onder.'' grijns ik, terwijl ik er eigenlijk geen ene letter van meen. Maar ik wil mijn vrienden houden, en ik wil dat ze denk dat ik straks een van die nerds ben ofzo. Dat zou mijn ondergang zijn. Verder zijn ze helemaal niet zo erg als ze lijken, als ze je mogen tenminste. Anders ben je de klos. Niet zo erg als bij dat groepje van Zack, als hun je niet mogen dan kun je beter immigreren naar Canada.

Soms voel ik me wel schuldig om Nina, dat wij ervoor hebben gezorgd dat haar leven kapot is. Nou ja, ik ervoor heb gezorgd. Sindsdien doen we geen weddenschappen meer. Of we doen ze voor de grap zeg maar. We zeggen het maar doen er niks mee. Net zoals laatst bij Sarah, we zeiden het wel, maar niemand meende het, op Liam na. Hij zat hier nog niet op school toen we het drama met Nina hadden. Dus het boeit hem ook niks. Ook al denk ik dat Liam er niks van meent, want soms is het echt een watje. Maar dat neemt niet weg dat het mijn beste vriend is en dat ik hem alles kan vertellen. Ik lijk nu echt een meid, waar the Hell gaan mijn gedachtes heen. ''Wat hebben we zo?'' vraag ik aan de jongens. ''Uh, eco volgens mij.'' zegt Liam met een zucht. Hij heeft echt een hekel aan Economie, ik vind het wel best, het is gemakkelijk dus ja.


Ik vraag me af hoe het straks zal zijn als Sarah er is. Zal mam thuis zijn? Shit, moest ze nou werken of niet. Ach ja, ik zie wel, als ze maar niet irritant gaan doen want anders ben ik de rest van de dag op mijn kamer.

Let's Fly AwayWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu