EP5

7.6K 194 8
                                    

" Bip BIP bip" - penggera jam berbunyi di sebelah katilnya . Dalam gelap insyirah mengoyoh goyohkan matanya Dan mengambil jam di sebelahnya .
" Jam berapa nihh. ? "- insyirah bersuara Dan terus duduk di bahagian kepala katil . Melihat jam loncengnya menunjukkan pada pukul 6:00 pagi . Hendak sahaja melelapkan mata semua terdengar ketukan pintu biliknya .
" Insyirah bangun ! Subuhhh ! "- abahnya yang diluar pintu , alang ii hendak pergi ke surau , mengejutkan anaknya yang tidur .
" Hmmm ! "- tanda sudah bangun dari tidur . Insyirah yang Baru sahaja hendak bangun di peluk oleh seseorang . Ouhh lupa ada suaminya yang balik malam tadi . Aihh ! Macam manalah nak bangun dia ni dok peluk ii .
" Bangun , subuhhh ! "- insyirah mengoncangkan badan mateen yang sedang mengiring menghadapnya . Mateen terdengar suara isterinya terus memusingkan badannya memandang dinding . Insyirah bangun dari duduknya Dan masuk ke tandas . Selesai sahaja mengambil wudhuk Dan membersihkan dirinya , terus membuka lampu bilik Dan mengambil telekungnya untuk mendirikan solat subuh .

  Usai sahaja solat , insyirah mengejutkan suaminya lagi . Tapi kali ini menggunakan cara lain . Insyirah yang masih memakai telekung menutup lampu biliknya , Telefon ip6s diambilnya disuluh ke Arah muka mateen Dan pergi ke belakang mateen yang sedang nyenyak tidur di atas katil miliknya.  Kali Ini mateen tidur terlentang , sebelum itu insyirah akan mengambil gambar suaminya , tidak pernah insyirah menyimpan gambar mateen . Klik! klik ! , Seterusnya , insyirah mendekatkan mukanya ke Arah mateen Dan Cuba memeluknya . Makin lama makin kuat insyirah memeluk suaminya . Mateen yang baru terasa sakit badannya terus menolak insyirah yang berada di atas badannya kerana dia berasa sesakk untuk bernafas .
" Ahhhhhhhhhhh ! "- insyirah jatuh tergolek menyebabkan mateen terbangun dari tidur kerana suara yang menjerit .
" Mateen !! Sakitlahh !!!! "- keluar suara Manja insyirah yng di simpan selama ini . Mateen terus bangun dan ke tandas . Hello ! Dia ni taknampak ke aku yang tengah jatuh Ni? . Sakitkan Hati orang ja ! , Insyirah terus keluar dari biliknya .

   Sewaktu insyirah sedang membuat sarapan di dapur , mateen Masih lagi di biliknya selepas menunaikan solat subuh kira ii jam 6:30 a.m . Mateen yang sedang melipat sejarah terdengar Telefon insyirah berbunyi , terdetik di hatinya untuk melihat Telefon insyirah kerana dari tadi asyik berbunyi . Mateen duduk di birai katil mengambil Telefon insyirah di tepi katil . Ada panggilan masuk tapi tiada nama yang di simpan. Mateen menjawab panggilan itu

" Assalammualaikum ! Morning ! Salam subuh ! Aku call Kau banyak Kali tak angkat pon ? , Kau taknak layan aku ke ? Hello ? Insyirah ? Kau ada lagi tak ? Hello~ , Kau okey tak ? Asal kau nihh ? Insyirah ! "- taufiq rupanya menelefon insyirah di awal pagi , mateen terus mematikan panggilan itu , adakah mateen rasa di cabar apabila ada lelaki yang menelefon insyirah ? . Mateen bingkas bangun dari katil Dan terus keluar dari bilik itu untuk mencari insyirah .

  Insyirah yang sedang masak di dapur sambil menjerit kecil apabila bahan ii masalah nasi goreng di masukkan di dalam kuali yang panas .
" Auww ! Mak Kau  ! " - Percikan minyak membuatkan insyirah melatah padahal tidaknya kena padanya . Gelagatnya di lihat oleh suaminya dari Tempat duduk ,iyelah tak pernah lihat orang goreng karipap macam tu , hendak ketawa sahaja mateen .
" Hai suami ! "- insyirah memberikan senyuman manis melambaikan tangannya yang memegang sudip  ke Arah suaminya yang entah mana timbul Tiba ii ada di di meja makan sambil mendogak dagu melihat insyirah . Mukanya yang tiada respon Masih terlihat handsome padanya dengan rambut nya yang sudah menutup dahi alahai bertambah tambah ! .
" Hangit "- mateen menunjuk ke Arah kuali yang sedang panas
" Masyaallah !! "- insyirah memandang ke dalam kuali melihat karipapnya sudah rentung !! Alahai Malu ja deñgan suaminya .
" Ni karipap ke APA? "- mateen yang sudah berada di belakang insyirah melihat karipap yang sudah di tapis menjadi hangus .
" Karipap pon susah sangat ! Sana buang semua Ni "- mateen mengarahkan insyirah membuat semua karipap yang hangit .
" Baiklah '~"- insyirah mengikut sahaja arahan suaminya .
" Nih sediakan bahan nasi goreng , aku masak kalau Kau masak habis terbakar pula dapur "- mateen sudah membebel , dia cakap uishh menyusup Beb !.
" Ekleh ingat sedap sngt ke dia masak poyo "- insyirah membebel perlahan lahan sambil mencari bahan masak di peti AIS .
" Aku dengar "- mateen bersuara . Insyirah terdiam seketikaa. Insyirah meletakkan bahan di atas meja hendak sahaja mengupas bawang , mateen mengarahkannya supaya duduk .
" Alahh nak tolong "- insyirah mengambil blander
" Takpayahlahh , boleh tak Kau duduk takpayah sebok ii , aku kata nak masak kan tadi "- kening mateen hampir sahaja bercantum , alahai Marah pula laki Ni . Insyirah hanya melihat mateen yang sedang masak dari tadi yang memakai apron seperti chef , handsome betul mamat nih  . Oleh kerana sunyi insyirah membuka radii di tepi tangga , kebetulan lagu " hang pi mana " di putarkan , insyirah mengambil sudu Dan garpu di tepi meja mengetuk meja mengikut rentak lagu itu . Bau nasi goreng terkumpul di dapur sedapnya ! . Mateen meletakkan nasi goreng di atas pinggan bulat memuatkan semua nasi Dan diletakkan di atas meja berdepan dengan insyirah . Walaupun mateen sudah duduk di hadapan nya , insyirah Masih lagi mengetuk ngetuk meja .
" Sikit ii Marah "- insyirah perasan mateen merenungnya dari tadi . Insyirah mengambil pinggan di letakkan di atas meja mencedokkan nasi goreng di dalam pinggan mateen .
" Nak air apa?'- insyirah bertanya Sambil me!Bawa dia mug ke tepi mesin air .
" Horlicks "- mateen
" kau suka Horlicks eh ?"- insyirah mengambil balang berisi Horlicks ditiangkan ke dalam mug , Dan diisi air panas
" Hmm "- mateen . Tandanya latuh
" Nahh "- insyirah menghulurkan mug berisi air Horlicks . Insyirah duduk berhadapan mateen , hanya minum Horlicks panas sahaja , nasi tidak dituang ke dalam pinggan nya sendiri . Bila bertentangan mata dengan mateen ,mateen merenung nya lagi .
" Apalagi !!! "- insyirah sudah merungut melihat mateen merenung dari tadi .
" Asal tak makan ? "- mateen bertanya , sudahh ! Kali Ni menyilangkan tangannya .
" aku tksuka makan pagi lah "- insyirah
" TK kira aku nak Kau makan sekarang dengan aku"- mateen sudah menolak pinggan Nye kedepan Dan merenung insyirah kembali
" Aku taknak makan kan ! , Lantak ah Kau "- insyirah hanya minum Horlicks panas sahaja . Dalam beberapa saat insyirah mengambil nasi goreng di hadapannya .
" Ni nampak ? Satu senduk , dia senduk , puas Hati sekarang tengku mateen ? "- insyirah menganjingnya .
" Puas "- mateen menarik pinggan nya Dan membacakan Doa makan . Mereka sama ii makan .

  Jam menunjukkan pada pukul 7:30 am . Insyirah sedang membasuh pinggan mangkuk yang di masak oleh mateen tanda Terima kasih gituhhh . Bila dipandang mateen , mateen sedang bermain dengan Telefon bimbitnya . Usai sahaja insyirah membasuh serta menyusun pinggan insyirah mengajak mateen ke Ruangtamu . Mereka duduk bersama insyirah sedang menukar siaran menggunakan remote hendak menonton drama Korea . Insyirah Baru perasan di tidak Mandi lagi .

" Aku nak Mandi kejap "- insyirah bangun dari sofa terus ke bilik Dan masuk ke tandas . Selesai mandi insyirah terus ke bilik abahnya .
" Abah ! Makan . "- insyirah mengetuk bilik abahnya itu , tidak dinyahut , Tiba ii ada bau bawang di rongga hidungnya , cepat ii insyirah menoleh ke belakang , alahai ! Mateen sayang ! Suka buat terkejut orang .
" Mateen ! Terkejut orang ! "- insyirah sudah melekatkan badannya ke pintu bilik abah , mateen melangkah ke Arahnya merenung nya dengan lebih dekat dengan senyuman sinis .
" Busuklahh ! Bau bawang ! Pergi sana !"- insyirah sudah menutup hidungnya Bila mateen berada betul ii di depannya .
" abah takde dah keluar jumpa kawan dia , Aku nak towel , nak Mandi "- mateen mengusap rambut insyirah yang panjang sehingga ke bahu Dan memberikan senyuman kepadanya . Terlalu sekejap ! Dia senyum ! Dia pegang rambut aku ahhhhh !!
" Berangan "- mateen menjentik kepala insyirah .
" Auww !!! Sakitlahh "- insyirah mengusap kepalanya .

   Mateen sedang Mandi di dalam tandas , insyirah bersiap siap memakai tudung bawal memakai sweater Dan seluar panjang . Nak kemana Yaa ? Mateen yang Baru sahaja keluar tandas mengelap rambutnya yang basah melihat insyirah bersiap siap . Towel di belitkan di pinggangnya menampakkan badannya yang berotot .

" Nak pergi mana?"- mateen bertanya kepada insyirah yang sedang menghadap cermin .
" Nak pergi amik angin , nak ikut?"- insyirah bertanya . Seronok juga kalau mateen dapat ikutnya mengambil angin . Insyirah tidak memandang mateen yang sedang duduk di birai katilnya.
" Kat mna? "- mateen bertanya lagi .
" Kattt ... Iuuui !! Kau ni pakai lah baju kat tandas !! Gelilahh "- insyirah yang menoleh ke Arah mateen tidak berbaju sambil menutup matanya . Tak sanggup melihat tubuh badan laki sendiri . Takut tergoda
" Geli ke suka "- mateen tersenyum sambil mengeringkan rambutnya menggunakan towel . Melihat insyirah yang masih tutup matanya
" Dah ke belum ?! Cepatlah pakai baju "- insyirah bersuara sudah menghadap muka ke dinding . Beberapa saat lepas itu , insyirah menganggak mungkin mateen sudah memakai baju , insyirah memusingkan badannya ke belakang rupanya ! Mateen betul ii berada di depannya Masih tidak berbaju .
" Mateen !! Kau ni Sakai lah ! Pakai baju lahhh ! "- insyirah kembali menutup matanya .
" Sapa kata I nak pakai baju ?"- suara mateen berubah , mateen sudah memeluk pinggang insyirah .

  *Tok ! Tok ! Tok ! *  Pintu bilik di ketuk .
" Insyirah ! Mateen ! "- suara abah di sebalik pintu yang berkunci
" Kacaulah "- mateen melepaskan pelukan dari pinggang Isnyirah Dan terus mengambil baju di beg nya .
" Ye abah ! "' insyirah
" Keluar Jap abah nk bincang dengan kamu berdua "- suara abah
" Okey "- insyirah
" APA pandang ii ! "-  bertembung mata dengan mateen , mateen mengenyitkan mata ke Arahnya .
" Ieuuu ! Gelilahh "- insyirah sudha terlompat lompat kerana geli dengan sikap mateen yang begitu .
" Kau yang nak sangatkan tadi "-  mateen tersenyum sinis .

Isteri Mithali Tengku Mateen !💎💚 (completed)Where stories live. Discover now