PERJALANAN menuju ke hutan Mukah baru sahaja bermula. Pemandu syarikat yang bernama Salleh menjemput Khaira Wilda di Hotel Riverside. Dia orang terakhir yang dijemput. Hayden Daniel duduk di kusyen hadapan bersebelahan dengan Salleh.
Hakimi dan Khaira Wilda duduk di kusyen belakang. Sejak masuk ke dalam Pajero tadi, mereka diam sahaja. Pajero terus dipandu menghala ke Mukah. Khaira Wilda memerhati ke bahagian belakang Pajero. Ada banyak bekalan makanan seperti beras, gula, biskut dan lain-lain. Pasti bekalan makanan untuk pekerja kontrak dalam hutan.
Di atas kusyen di tengah-tengah antara Hakimi dan Khaira Wilda, ada sebuah raga berisi beberapa bekas makanan bertutup rapat. Mungkin bekalan dari rumah yang dibawa oleh Salleh.
"Siapa yang bawa bekal ni?" tanya Khaira Wilda kepada Hakimi.
Hakimi hanya mengangkat bahu dan menunjuk ke arah Salleh yang tekun memandu Pajero.
"Lapar ke?" tanya Hayden Daniel kembali sambil berpaling ke belakang.
"Kalau lapar, makanlah! Pinggan kertas, sudu, garpu semua ada dalam raga tu."
"Tanya aje."
"Bekal tu mama saya yang suruh bawa tadi. Dia takut awak lapar. Beria-ia dia pesan, suruh saya ajak awak makan."
Khaira Wilda diam sahaja. Entah ya entah tidak... bisik hatinya. Dia tidak percaya bekalan itu disediakan untuknya. Mungkin sengaja hendak mengambil hati. Masih diingat tuduhan yang dilemparkan kepadanya. Dia tidak terasa hati pun, lantaran tuduhan itu jauh dari kebenaran.
Cuma hati rasa tidak tenteram bila harus satu kenderaan dengan Hayden Daniel. Entah mengapa dada tak habis-habis berdebar. Hesy, cemuih betul aku! Setiap kali dia mendengar suara lelaki itu berkata sesuatu, debar memburu lagi. Benci... Benci! Aku bencilah perasaan aku yang muncul ni, dia bermonolog dalam hati.
Semua orang diam sahaja beberapa ketika. Hakimi memejamkan mata dan pura-pura tidur. Khaira Wilda memerhati ke luar tingkap. Pemandangan mulai berubah. Kelihatan rumah-rumah penduduk di sepanjang jalan. Dari kejauhan terlihat banjaran dan gunung-ganang.
"Pasang lagu, Abang Salleh. Sunyi sangatlah," kata Hayden Daniel.
"Maaf, Encik Hayden. Radio rosak."
"Hmmm... Pula."
Hayden Daniel mengetuk-ngetuk jari pada dashboard. Dia menyanyi perlahan untuk menghilangkan bosan. Semakin lama semakin kuat pula dia menyanyi. Hakimi membuka sebelah matanya, memandang Khaira Wilda. Dia senyum sinis sambil menjulingkan mata ke arah Hayden Daniel kemudian memejam semula.
Selesai satu lagu, Hayden menyanyi lagi.
"Desert loving in your eyes all the way.
If I listen to your lies would you say.
I am a man without conviction.
I am a man who doesn't know.
How to sell a contradiction.
You come and go, you come and go.
Karma karma karma karma chameleon.
You come and go, you come and go.
Loving would be easy if your colours were like my dream.
Red, gold and green.
Red, gold and green.
Didn't hear your wicked words everyday.
And you used to be so sweet I heard you say.
That my love was an addiction
YOU ARE READING
MISS CLEANER UNDERCOVER
RomanceTajuk: Miss Cleaner Undercover Penulis: Fateen Najwa Penerbit: Penulisan2u ISBN: 978-967-0992-53-2 Harga: RM26.00 (Semenanjung) // RM29.00 (Sabah & Sarawak) Terbitan : Februari 2017 ****************** Saat mengetahui kebenaran yang hakiki, Hayden Da...