#bab 4

46 0 0
                                    

"Ayah nak minta korang dua jaga semua anak-anak korang dan anak antara satu sama lain jadikan mereka seperti adik beradik , janji dgn ayah cuba jgn bagi diaorg semua utk menitiskan air mata pada perkara yg kecil dan kalau boleh jangan sesekali halang apa yg diaorg nk buat kalau benda tu tidak salah , biar diaorg semua bljr berdikari" kata-kata terakhir Tan Sri Kamal kepada Dato Rizal dan Dato Ahmad.Mereka masih tidak faham apakah motif ayah mereka utk berkata sebegitu tapi mereka hanya menjawab "baiklah ayah".Kemudian mereka bertiga bergelak tawa dan berseronok utk kali yg terakhir.Jam di tangan menunjukkan sudah jam 11 malam jadi mereka naik ke bilik utk tidur.Tetapi Tan Sri hanya duduk di bilik bacaan dan sedang membaca walaupun sudah malam tiba-tiba.Pintu bilik bacaan Tan Sri Kamal di ketuk."Masuk"kata Tan Sri Kamal dgn melihat pintu itu sekali imbas kerana sedang khusyuk membaca , pintu bilik itu di buka dgn perlahan-lahan Dato Hisham dan Datin Liza melangkah masuk ke bilik itu.
Dato Hisham dan Datin Liza dtg kerana ingin membincangkan ttg harta.Walaupun Dato Hisham dan Datin Liza telah berkata panjang lebar tetapi Tan Sri Kamal menjawab "Ayah dah ckp yg ayah tak nak ckp psl benda ni semua sekarang ni ayah nk korang dua keluar dari bilik ayah"dgn nada yg mrh sambil menutup buku yg sedang dibaca sehingga Dato Hisham dan Datin Liza terdiam seketika tetapi hasrat mereka tidak pernah berhenti utk mendapatkan semua yg mereka inginkan.
Tiba-tiba semasa mereka sedang bertikam lidah Tan Sri menghentikan kata-katanya sambil memegang dadanya dan menekan kerana waktu itu Tan Sri Kamal di serang serangan jantung.Tan Sri Kamal telah meminta ubat daripada Dato Hisham dan Datin Liza tetapi mereka dgn keadaan yg cemas terus meninggalkan bilik itu dgn segera.Lalu Dato Ahmad melalui bilik itu utk turun ke dapur utk minim segelas air , Dato Ahmad terkejut dan berlari memasuki bilik ayahnya itu dan mengangkat badan ayahnya yg terbaring di lantai lalu meletakkan kepala ayahnya di atas kakinya sambil menangis dan menjerit kepada ayahnya supaya ayahnya sedar tetapi Allah lebih sayangkan Tan Sri Kamal , Dato Rizal bergegas kerana terdengar suara adiknya itu beliau juga terpaku di hadapan pintu melihat jasad ayahnya dan menangis mengenangkan sebentar shj tadi mereka bergembira rupa-rupanya kegembiraan itu hanya sementara.Lalu Dato Rizal menabahkan diri utk bangun lalu menarik adiknya dan memeluk adiknya itu kerana adiknya itu terlalu sedih.Kemudian semua menantu dan cucu-cucu Tan Sri Kamal menuju ke arah bilik itu dan semua terpaku membisukan diri kerana tidak sanggup utk mengatakan apa-apa.

Bersambung
#DuitBukanSegala-galanya
#KisahHidupSarah
#JanganTamak
#TerimaKasih

Kisah Hidup SarahWhere stories live. Discover now