# bab 6

36 0 0
                                    

FLASHBACK

Pada suatu hari , ketika Sarah berusia 12 tahun , Sarah sedang menonton televisyen tiba-tiba terdengar bunyi suara ibubapanya.Sarah bergegas ke pintu utk berjumpa tapi malangnya itu hanya perasaannya sahaja.Sarah duduk di atas kerusi bersebelahan pintu utama rumah utk menanti kehadiran ibubapanya.Sarah menunggu dari tengah hari sehingga malam dan Sarah sanggup utk tidak makan utk menunggu tapi harapannya musnah hatinya sedih air mata mengalir di lubuk hatinya terasa seperti dia tidak wujud dalam dunia ibubapanya itu.Pada tahun itu Sarah memerlukan ibubapa utk memberi semangat kerana akan menduduki Ujian Peperiksaan Sekolah Rendah malangnya semua yg di harapkan hancur berkecai seperti cermin yg di hempaskan ke atas lantai.Walaubagaimanapun , perasaan utk memarahi ibubapanya tidak pernah timbul kerana Dato Rizal sentiasa ada masa utk anak-anak buahnya.Lagipun , Dato Rizal jarang utk pergi ke luar negara yg kerap meninggalkan rumah dan keluarga hanya Dato Ahmad dan Dato Hisham.Tetapi Dato Rizal sudah tidak tahu ingin berkata apa pada Sarah jika Sarah menayakan tentang ayahnya kerana tidak sanggup utk melihat air mata Sarah menitis lagi.

DONE FLASHBACK
Kini Sarah berusia 17 , Sarah sudah pun membesar , sekejab betul masa berlalu tahun ini pula Sarah akan menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).Tahun ini Sarah byk meluangkan masa berada di sekolah kerana menghadiri kelas tambahan sehingga pukul 3 petang , selepas itu Sarah akan berada di rumah bersama-sama rakan-rakan baiknya iaitu Rezza , Alia , Syafiq , Yana , Fiza dan Nisha untuk study group sehingga pukul 6 petang.Selepas makan malam dan menunaikan solat fardu , Sarah terus memasuki bilik bacaannya utk mengulang kaji pelajaran.Sarah dan rakan-rakannya ialah pelajar cemerlang jadi pihak sekolah dan guru-guru mengharapkan mereka untuk mengharumkan nama sekolah disebabkan itulah Sarah byk menghabiskan masa utk belajar sahaja.Pada usia itu Sarah sudah biasa ketidak adaan ibubapanya di rumah.

Sebelum ujian SPM dilangsungkan di sekolah

Sarah di hantar ke sekolah oleh Dato Rizal kerana Dato Ahmad dan Dato Hisham perlu out station di luar negara , "Pak ngah Sarah takut , Sarah takut Sarah tak berjaya dan memalukan nama keluarga"kata-kata Sarah di dlm kereta semasa kereta yg di pandu oleh Dato Rizal telah tiba di kawasan sekolah."Sarah nk takut apa , , Sarah dah usaha selama ni , in shaa Allah semua akan berjalan dgn baik pak ngah doakan Sarah berjaya"kata-kata Dato Rizal kepada Sarah sambil tersenyum , dan Sarah mula tersenyum dan yakin utk peperiksaan.Lalu Dato Rizal membukan pintu utk Sarah keluar dan Sarah menyalam tangan pak ngahnya itu , selepas Sarah memasuki sekolah barulah Dato Rizal memasuki kereta lalu meninggalkan sekolah Sarah itu , di dalam hatinya juga rasa berdebar tetapi dia percaya Sarah blh melakukan dgn jayanya.Lagi beberapa minit ujian akan berlangsung , ujian yg akan menentukan masa depan Sarah , ujian yg menentukan sama ada pengorbanannya selama ini , ujian yg akan menentukan segala-galanya.Semua mengaminkan doa yg di baca oleh ketua pengawas sekolah iaitu Rezza dan diiringi turun dari pentas oleh Sarah sebagai penolong ketua pengawas.Semua berdebar ketika ingin melangkah masuk ke dalam dewan peperiksaan.

Bersambung
#HartaBukanSegala-Galanya
#KisahHidupSarah
#JanganTamak
#TerimaKasih

Kisah Hidup SarahWhere stories live. Discover now