BAB 6

1 0 0
                                    

Di dalam hutan, Faiq, Izwan dan Dayana mula mencari Farah. Reaksi muka Dayana dan Faiq je nampak macam cemas dan risau. Izwan? Huh! Muka tak ada reaksi langsung! Selamba je. Siap tangan seluk dalam poket!!

“Faraaaaaahhhhhhh”

Dayana menjerit. Lantang juga suara dia ni, tak macam biasa. Selalunya suara dia ni macam doraemon. Suara manja dan sekarang ni terpaksa dia keluarkan suara high notenya demi mencari kawan baiknya, Farah

“wei aku ada rahsia ni”

Izwan membisikan sesuatu pada Dayana. Sempat juga si Izwan ni perhati pada abangnya supaya Faiq tak melihatnya berbisik pada Dayana

Dayana pula? Of course la dia terkejut sebab tertiba je si Izwan ni berbisik pada dia. Korang boleh bayangkan tak bila orang sombong dan jarang bercakap dengan orang tetiba berbisik pada seseorang secara tiba-tiba. Nak bagitahu rahsia pula tu? Amacam?!!

“rahsianya, kawan kau dah mati ditelan dengan hantu pokok”

Izwan membisik lagi dengan nada menakutkan. Dayana ni pula apa lagi! Nak je dia luku mamat cendol keparat ni!! Boleh pula dia cakap pasal hantu dalam hutan! Nasib baik ni baru pukul 11.25 pagi. Kalau 11.25 malam? Tak ke Dayana lari lintang pukang?

“saya rasa kita patut berpecah cari Farah”

Faiq mula bersuara dengan nada risau. Kenapa dia risau? Sebab pertama dia risau sebab Farah tu salah seorang ahli yang mengikuti camp ni. Kedua sebab dia rasa nak bertanggungjawab. Sebab adik dia, Farah berani masuk hutan. Ketiga? Sebab dia rasa dia suka pada Farah sejak pertama kali dia jumpa Farah.

“okayy”

Izwan membalas dengan gaya yang membosankan. Huh! Dia ingat dia tu siapa hah??

“okay la kalau macam tu. Kalau kita berpecah. Ada peluang besar nak jumpa Farah”

Dayana turut membalas dengan senang. Dia berharap sangat dapat jumpa dengan Farah

“eh jap! Dayana tak bawa fon kan? So Izz! Izz pergi cari bersama Dayana. Abang akan dapatkan bantuan orang lain”

Faiq memanggil Izwan yang membawa dirinya memjauhi Dayana dan Faiq. Izwan tu manusia ke tak? Nampak macam tak ada perasaan je

“huh! Telefon kau dah campak dalam laut ke?”

Izwan menjeling tajam pada Dayana sebelum dia menarik tangan Dayana

“kenaaapaaa kau pegangg tangann aku!”

Dayana terkejut apabila tangannya dipegang oleh Izwan. Apa kejadah mamat cendol ni!!

“okay la. Jom berpecah. Saya akan ke bawah kejap untuk dapatkan bantuan. Dan awak berdua! Hati-hati”

Faiq meninggalkan Dayana dan Faiq bersama. Faiq menuruni bukit manakala Dayana dan Izwan meneruskan pencarian Farah Naziera

“sebab kau la ni! Kenapa kau cabar kawan aku hah!”

Dayana menarik tangannya daripada dipegang oleh Izwan dan Izwan membiarkannya. Akhirnya dapat juga peredaran darah tangannya berjalan lancar. Ni tak! Selalu pegang sehingga dah terasa tersekat darah! Kesian pada tangan Dayana. Habis merah. Hastek Dayana tolong Tabah

Izwan membisukan dirinya. Hanya dengan isyarat mata je dia membalas. Pandangannya seperti pandangan membunuh. Dah la ada dalam hutan! Sunyi, tak ada orang lalu, jauh dari orang dan yang paling menakutkan diorang berduaan je. Confirm ada makhluk bernama syaitan menemani diorang!

“kau tahu tak Farah tu pantang dicabar! Kalau apa-apa jadi pada Farah. Siap kau!”

Dayana menunding jarinya ke arah mata Izwan. Nak je dia korek-korek biji mata Izwan. Tetapi disebabkan Dayana ni manusia berperikemanusian so Dia tak buat macam tu

Milik Kita- Far Day Moments💕Where stories live. Discover now