bab 19

27 0 0
                                    

Farah menjeling jam di tangannya. Tepat jarumnya menunjukkan pukul 5:30 petang.

“lambatnya diorang” Farah mengeluh dengan kuat sehingga didengari oleh Izwan.

“nanti diorang datang lah” Izwan mula bersuara.

Sebenarnya sepanjang mereka berdua di situ. Eh salah bertiga. Badrul je tengah membuta dan masih tak sedarkan diri. Mereka berdua tidak banyak bercakap. Ditanya sepatah. Sepatah la dijawabnya. Ditanya beribu patah, sepatah jawapan akan diberikan.

“yelah” jawab Farah berserta dengan keluhan

“sado gak aku kan. Pukul lelaki tu sampai still tak bangun bangun”

Izwan mengangkat lengannya menunjukkan biceps. Tak la sado sangat pun. Perasan je lebih tu

Farah pula menjuihkan bibir pada Izwan. Yela perasan je lebih. Poyo gila anak buaya darat kan?

“eh jap. Camne kawan abang Rian tu boleh angkat Dayana terapung tadi hah?” Farah tertanya-tanya

“wehh!! Tengok tuu!” Farah terkejut bila tengok badan kawan abang Rian yang masih meniarap di atas permukaan tanah semakin menghilang. Asap asap kelipan warna merah menyelubunginya

“wehh! Kenapa tuu!!” Izwan pun mula cuak. Yelah, dah nak waktu magrib ni. Mana tahu kerja syaitan ke mengusik diorang.

Akhirnya badan lelaki itu terus menghilang dan hanya tinggal debu-debu merah je.

“korangggg!!!!”

Terkejut Farah dengan Izwan terdengar pekikan Dayana dari atas berlari menuruni bukit berseorangan.

“mana abang Rian?” tanya Farah. Yelah tadi cakap nak panggil abang Rian kan.

“nanti aku cite kat korang. Jom kita tolong Izwan dulu.”

Dayana seperti tergesa-gesa dan terus memapah Izwan. Farah pun ikut jela arahan Dayana. Suara Dayana pun macam serius dan ketakutan je

Setelah mereka selamat sampai ke rumah. Terus Dayana mengunci pintu dan tingkap. Dalam rumah tu, sunyi gila even ada kelibat mama bersama dengan seorang lelaki yang hansem dan persis seperti mat salleh je.

“Bad, Daren dan Papa dah takde” Dayana terus menerpa ke arah lelaki tersebut.

Lelaki tu hanya senyum nipis tapi mukanya kelihatan seperti gusar. Mama pula, matanya berair kemerahan. Apa yang tengah berlaku ni?

Farah pun terkejut. Badrul? Daren? Macam pernah dengar. Bukan ke tu kawan Dayana sebelum Dayana dimasukkan ke rumah anak yatim? Dayana selalu cerita jugak pasal diorang.

“dan sekarang giliran Mr Chil” perlahan Dayana berbicara tapi sempat didengari oleh Farah dan Izwan.

“nahh. Kami tak perlu lama-lama kat bumi ni. Dah terlalu bahaya” lelaki yang dikenali Mr Chil oleh Dayana mula menyerahkan sesuatu. Seperti benda yang tajam seperti pedang dan diukiran dengan penuh oleh hiasan batu marmar.

“maaf” Dayana mula mengambil dari tangan Mr Chil. Dan air matanya ditahan daripada keluar.

“tak. Terima kasih. Sebab selamatkan kami” sempat Mr Chil berucap sebelum Dayana mengangkat pedang.

Hukkss!

Pedang tu akhirnya tertusuk tepat di jantung. Seperti lelaki tadi menghilang, tetapi kali ni Mr Chil mengeluarkan debu debu warna biru. Nampak cantik tapi seperti menyeksakan.

Mr Chil sempat mengumtunkan senyuman pada Dayana. Dan mama dah menangis teresak-esak.  Mr chil mula tidak kelihatan.

Satu keluhan dilepaskan oleh Dayana. Pedang di tangannya mula menghilang. Farah dan Izwan pula masih mencerna apa yang berlaku di hadapan mereka. Especially Farah. Izwan dah tahu hal yang sebenarnya.

Milik Kita- Far Day Moments💕Where stories live. Discover now