Bab1🐼

81 4 0
                                    

Jam tepat menunjukkan pukul 10.00 pagi di Kota London.Memandangkan hari ini sudah bermula cuti SEM,maka aku bercadang untuk tidur seharian.
"bip bip bip".
"haishh!bising la..dari tadi bip! bip!" kali ini aku menjawab panggilan dari iPhone aku yang sejak dari subuh tadi berbunyi bising.Tanpa melihat nama yang tertera di screen telephone,maka dengan kurang siumannya aku membalas dengan pantas.
"Nak APA?!dari subuh bunyi tau tak?!mengacau."

"Anak ummi ni garang ye..merajuk la macam ni. "jelas suara ummi menyapa gegendang telinga aku.

"Eh! ummi ke? maafkan Qis ummi.. sumpaah Qis tak tengok nama dekat screen tadi,sorry ya ummi" perlahan suaraku untuk memujuk kembali emosi ummi.

"Faham sangat anak ummi nihh! tu tengah buat ape tu? tidur?itu jelah kerja Qis...dari zaman sekolah tak berhenti tabiat tu..."emm bila dengar ummi membebel ni yang malas nak bukak koklea ni luas-luas.

"Qis dengar tak apa yang ummi cakap tadi?" Puan Juliana mula meninggikan suara vetonya.memang dia sudah lali dengan perangai anak bongsunya ini.Cakap banyak-banyak pun tak guna.

"Iye ummi,dengar..okay la.nak sambung tidur ni..hehe"balasku dengan suara yang menyakitkan hati.

"Tak! bangun dari katil tu sekarang jugak! susah betul lah nak nasihatkan Qis ni!nanti dah kahwin.."belum sempat Puan Juliana menyambung kata-katanya...

"Jauh lagi tu ummi..jangan nak loklak sangat aihh! cuti kali ni..in sya allah Qis balik bye.."balasku dengan laju.Memang merepek lah ummi ni..rilekslah! muda lagi...tak ada masa aku nak fikir pasal anak teruna orang aihh! buang masa.Dengan kaki yang macam sotong..aku gagah juga bangun dari katil.
🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇
'~GRRR..GRRR..GRRR~'
Adoii! lapar la pulak..emm nak masak..tak tahu sangat..setakat masak ikan goreng-goreng boleh lah! "aish Qistina Iris..lain kali bukan course law kau tu je yang kena study! memasak pun kena studylah! kan dah susah..perut sendiri nak lahap.."sendiri bebel sendiri aku tadahkan telinga.
Baru sahaja aku menapak satu tapak,Iphone 5s aku berbunyi kembali.Kali ini aku lebih berhati-hati..manalah tau babah pulak yang call Kali ni..tak 'naya' aku?.
Memang ' tefatttt ' tekaan aku..memang babah yang call..dengan pantas aku menjawab panggilannya itu.
"Assalamualaikum anak babah..macam mana?sihat?" Suara garau babah menyapa telingaku.

"Waalaikumsalam babah..boleh-boleh la babah..kadang-kadang sihat..kadang-kadang tu sakit.kenapa babah call Qis ni?mesti ada important things kan..babah mana ada call Qis kalau tak ada sebab.."balasku panjang.

"Aish! kenapa cakap macamtu dekat babah.. Qis suka fikir bukan-bukan pasal babah kan..memang ada important things,babah nak Qis sambung pengajian dekat sini je.Babah dengan ummi susah nak perhati Qis dekat sana.Bukan babah tak boleh nak tanggung..but you are only my daughter.Satu-satunya anak perempuan babah.Susah babah dengan ummi nak jenguk Qis dekat sana memandangkan kami juga sibuk."Aku terdiam mendengar idea yang dilontarkan Oleh babah tadi.'WHAT!!!' study dekat Malaysia?bukan aku tak setuju..tapi ini my last year.Bagilah aku enjoy nikmati Kota London ni sebelum aku balik Malaysia..aku rindu suasana ni nanti.

"Babah..sorry,I can't do that..Qis nak still sini sebab ini final year Qis..bolehkan? kenapa tiba-tiba je? selama 3 tahun lebih Qis dekat sini..babah tak pernah pulak nak cakap macam ni! no matter what babah..bagi masa dekat Qis.babah sendiri tahukan..Qis ni memang susah nak dibawa berunding.so..tak payah nak pujuk-pujuk Qis.I will not change my words" pantas bibir aku membalas kata-kata babah.

"OK babah tak paksa.but I will make sure yang Qis Kali ni tak tahan lama dekat London tu."
Belum sempat aku nak balas,babah dah matikan talian.Kejap!apa maksud babah?pastikan yang aku tak tahan lama dekat sini?,'Ini Qistina Iris lah! almost 3 tahun duduk sini..mestilah tahan!' aku mengukir senyuman..mungkin babah main-main je tu.Ahh! lupakan..yang pastinya..aku nak shopping harini.

Juara Hati💖Where stories live. Discover now