Bab 2

78 0 1
                                    

BAB 2A FARIZAN

Kuching.

Aku terus membelek profil Facebook Normala untuk mencari idea di mana boleh menjejakinya. Dia masih lagi berada di Kuching. Banyak gambar-gambarnya di Kuching dan bersama dengan lelaki kaya Sarawak itu. Terbakar juga hati melihatkan gambar-gambar tersebut.

Teringat juga aku kepada kenangan lama ketika kami masih bersama. Sebatang rokok dibakar lagi dan aku terus menerus membelek Facebook Normala. Facebook lelaki kaya Sarawak tu aku cari juga. Ronald Chen namanya. Facebooknya juga aku belek untuk menambahkan lagi idea untuk mencari Normala.

"Pinjam lighter." Tiba-tiba aku ditegur seseorang. Rupanya mamat yang sedang syok tidur dalam dorm tadi dah bangun. Aku hulur lighter. Dia ambil dan bakar rokok. Sebaik saja dibakar, dia pun menghembus asap pertama dan asapnya berbau agak harum. Rokok apa dia hisap ni.

"Malaysia ke? Indonesia?" tanya mamat tu.

"Malaysia. KL." Aku jawap ringkas.

"Oh.."

"Kau?"

"Aku, Shah Alam." Ujar dia.

"Ooooo...." Kemudian perbualan terhenti seketika sambil masing-masing hisap rokok. Dia ni pendiam jugak ke? Aku ni dah la bukan reti nak bersembang sangat. Selalunya bila hisap rokok ni ada je point untuk bersembang. Tapi takpe, aku persetankan saja. Lagipun tujuan aku ke sini untuk menjejaki Normala.

Haruman bau rokok dari mamat ni terus mengganggu aku. Mamat ni hisap rokok Harvest ke? Tapi macam bukan jugak. Aku pernah hisap Harvest dan aku tau macam mana baunya. Yang ni bau lain sikit.

"Rokok apa tu?" tanya aku.

Dia menjawap dengan bahasa badan je. Dia tunjukkan bungkusan tembakau jenama MacBaren berperisa epal. Sambil dia menghembuskan asap, dia campakkan bungkusan tembakau kat depan aku.

"Nak try?"

"Boleh jugak. Tapi aku selalu roll pakai mesin. Tak reti guna tangan."

"Ehehe... senang je." Dia pun terus mengambil beberapa gumpal tembakau dan diletakkan di atas kertas rokok yang dia keluarkan. Dia letak filter rokok dihujung dan kemudian dengan lemah-lembut dia menggulung rokok tersebut. Cantik sungguh hasil tangannya membuat rokok gulung. Dia serahkan kat aku.

"Terima kasih." Dia balas dengan angguk kepala.

Rokok gulung tu aku bakar dan aku sedut asapnya. Memang ada sikit rasa epal. Tapi asapnya macam kurang sikit dan tak cukup keras macam rokok Dunhill yang aku suka. Teringat pulak rokok Dunhill yang aku sedang hisap ni masih lagi berbaki separuh. Sekarang dua-dua belah tangan aku ada rokok.

"Kuat hisap rokok ni, sampai dua. Hahaha.." kata mamat tu. Aku sengih dan padam rokok Dunhill. Aku nak nikmati rokok balutnya.

"Ok la. Kamek maok keluar makan. Kitak maok ikut?" kata mamat tu. Pemende dia cakap ni?

"Errr...."

"Hahaha... aku try cakap Sarawak. Aku nak keluar makan, nak join ke?" terang mamat tu.

Hari pun dah nak malam ni. Pukul 6.30 kat sini dah gelap. Dah nak maghrib. Perut lapar tapi aku masih takde selera nak makan. Hati tak keruan lagi ditinggalkan Normala. Cilake sungguh. Rasa sungguh loser bila kau tak dapat lupakan makwe yang dah tinggalkan kau dan dah happy dengan pakwe baru dia.

"Takpela. Nantila. Aku ada mende nak buat dulu." Lalu mamat tu pun blah.

Aku masih duduk kat sini dan membakar lagi sebatang rokok. Kemudian datang seorang laki yang bekerja kat kaunter bawah tadi naik ke atas. Dia senyum kat aku, aku senyum balik.

GerekWhere stories live. Discover now