Part 6 : Wishes

15 2 0
                                    

Aku masih mengekori kereta Jun di depan. Mak aih, laju nak mati mamat ni bawak. Aku menghembus nafas perlahan. Harap-harap mama Jun tak ada apa-apa. Aku pon masih tak tahu apa yang berlaku tapi aku yakin yang Jun sangat risau akan mama dia. Aku membelok ke simpang sebelah kiri setelah melihat kereta Jun memasuki simpang tersebut. Aku pandang kawasan sekeliling. Hospital?

Di kepalaku, bermacam-macam andaian bermain. Pantas aku mencari parking apabila melihat Jun sudah siap sedia untuk keluar dari keretanya setelah dapat parkir. Luckily, ada kereta nak keluar parkir. Apa lagi, aku pon sambar tempat tu cepat-cepat. Setelah mematikan enjin, aku berlari-lari anak mengejar Jun yang sudah memasuki pintu utama hospital.

"Jun!" Jeritku memanggil namanya. Namun, Jun terus saja melangkah tanpa menghiraukan aku. Haish, tak boleh jadi ni. Aku panjangkan langkahku dan pantas memegang lengan kanan Jun. Jun menoleh ke arahku dan aku nampak Jun menangis.

"Mama aku..mama aku Ra.." Kata nya perlahan diselang-selikan dengan tangisannya yang tak berapa kedengaran. Aku menggangguk tanda mengerti lalu aku menarik Jun ke arah lif. Aku tahu yang Jun sekarang ni memang teramat risau terhadap mamanya. Terlintas di fikiranku, ommoni ada sakit apa-apa ke? Yang itu, tak pernah pulak aku tahu. Jun pon tak pernah memberitahu aku apa-apa.

Sesampainya di wad yang berkenaan, Jun terus meluru ke arah bilik yang diduduki mamanya tanpa aku sempat berkata apa-apa. Aku senyum kepada jururawat yang bertugas di situ dan segera melangkah ke arah bilik mama Jun di mana mummy aku berada.

" Mummy.." Panggilku perlahan sambil mengambil tempat duduk di sebelah ommaku. Aku lihat Jun bersandar di dinding sambil memejamkan matanya.

" Ra.." Panggil omma. " Ya my.." Balasku. Aku nampak air mata mama bergenang. " Apa yang terjadi sebenarnya my? Kenapa dengan mama Jun?" Tanyaku setelah aku tidak mampu lagi berteka-teki tentang situasi apa yang terjadi. Omma memegang tangan kananku sambil memandang wajahku dengan pandangan yang sangat redup. Aku mengangkat keningku sedikit sebagai tanda aku mahukan penjelasan darinya. Omma menghembuskan nafas perlahan.

" Mama Jun sakit, Ai Ra. Dia menghidap kanser hati tahap 4. Tadi, mama Jun pengsan waktu kami ada meeting. Muka dia pucat sangat Ra." Ommaku menangis lagi. Aku menelan air liur. Berita ini sangat mengejutkan aku. Seriously.

(P/S : Tahu yang cancer tu cliche sangat kan. Tapi dah malas nak fikir pasal penyakit lain. So mohon just ignore author yang tak berapa cukup ilmu ni. 😌)

" Sekarang, dia tengah struggle untuk survive. Mummy takut Ra. Mummy tak nak hilang kawan baik mummy." Aku menyandarkan kepala mama ke bahuku. "Mummy, Jun tahu ke pasal ni?" Tanyaku ingin tahu. Yelah, mungkin Jun tak tahu langsung pasal perkara ni sebab dia tak pernah pon nak cerita kat aku.

"Tahu." Balas ommaku pendek. Pantas aku mengerutkan dahiku. Aku pandang Jun yang berdiri di hadapanku. Masih sama seperti tadi. "Tapi.." Aku tidak sempat menyambung ayatku setelah omma berkata. " Jun tahu, tapi mama Jun kata dia tak nak bagitahu sayang pasal sakit dia. Dia tak nak Ai Ra risau. Jun pon tak bagi tahu Ai Ra sebab tak nak anak mummy ni risau."

Aku tak puas hati dengan jawapan omma. " My, sepatutnya Ai Ra kena tahu pasal benda ni my. Kenapa semua orang tak bagi tahu Ai Ra langsung? Ai Ra sayang ommoni macam Ai Ra sayang mummy." Kataku sambil menahan air mataku dari mengalir. Omma mengenggam tanganku.

"Mummy mintak maaf sayang sebab rahsiakan perkara ni. Mummy dah janji dengan mama Jun untuk tak beritahu Ra. Mama Jun sayang sangat dengan Ai Ra macam anak dia sendiri. Dia tak nak Ai Ra risau." Pujuk ommaku lagi. Aku memeluk ommaku. Aku berharap yang ommoni tidak ada apa-apa. Kami semua tidak dibenarkan masuk ke dalam bilik mama Jun buat masa ini.

Namun, setelah beberapa minit, aku lihat doctor dan beberapa orang nurse berlari masuk ke dalam bilik mama. Pantas aku bangun dan melangkah mendekati Jun setelah melihat Jun tidak dapat mengawal dirinya untuk masuk ke dalam. Aku memegang bahu dan lengan Jun.

FALLING IN LOVE ❤ [Malay Fanfic][Slow Update]Where stories live. Discover now