3

16 3 3
                                    

  "So, asal dtg?" Aku menjemput Alya masuk.

  "Haih, macam tak sudi je"

  Ish, orang tanya je . Aku diam. Malas hendak layan. Maklumlah ego tinggi . Dan tak semena mena aku tergelak kecil.

  Alya pandang aku semacam . " Kau okay tak ni.." Alya merapati aku sebelum menyambung katanya " Tadi nangis , sekarang gelak pulak . Gila ke apa?" .

  Aku diam. Mungkin benar cakap Alya , adakah aku dah gila?.  Aku tertunduk seketika.Hmm aku rasa aku patut luahkan . "weh , kau duduk la dulu"

  "Jangan nak tukar topik" Alya duduk di sebuah sofa yang memuatkan seorang duduk manakala aku duduk bertentangan dengan Alya   .

  "Okay fine . " aku tarik nafas dan hembus sebelum menyambung "Yes ,Aku nangis ."

  "Alaa.. Asal ?"

  "Aku teringatkan dia .." Aku tertunduk.

  Alya duduk kat sebelah aku. "Dia? Sape?"

  "Dia..Hariz"

  "Weh.. " Alya mengusap ngusap belakang aku.

  And .. Ni membuatkan aku sebak.

  "Tell me Saf "

   Aku pusing menghadap dia . "weh , aku just sedih kenapa dia lupa aku "

  Alya mula memegang tangan ku lembut. "Saf, dia bukan sengaja "

  "Yes , I know ! "Mataku terasa berat akibat takungan air mata.

  "Saf, rileks " Alya merenung mata aku sedalamnya.

  Aku tertunduk . lemah.

  "Saf, look at me .. Look at me " Alya memegang dagu aku.

  Aku mengalah. Aku pandang mata dia.

  "Saf, Hariz accident. "

   Yes. Memang.

***

   "Saf, kau okay ?" Tamara menegurku.

  Okay? Like seriously. Aku bla . malas hendak menjawab soalan bodoh .

   Aku duduk. Alya tak banyak cakap . Mungkin memahami keadaan aku .

  Semua orang dalam kelas memandangku buat seketika. Dan aku rasa sangat tidak selesa.

  Alya yang menyedari segera berdehem dan menggeleng geleng tanda ' jangan ganggu dia'.

  Aku pandang Alya dan tersenyum tawar.

  Alya hanya mengangguk.

***

  Usai loceng berbunyi, Alya memegang bahuku lembut . Aku tersentak seraya memandang Alya.

  "Saf, jom balik"

  Aku hanya mengangguk.  Terasa sangat lemah .

  "Al, Jom lawat Hariz " kataku setelah keluar dari kelas .

  "Okay. But how?"

  Aku sekadar tunduk. Aku terus teringat yang aku ada bawak handphone . "Al! Aku bawak phone!" Kalini aku tersenyum .

  "So? Grabcar?"

  Aku mengangguk laju.

  Alya tersenyum memandang aku. Senyuman yang  ikhlas diukirnya  setelah melihat aku ada semangat.

RASAWhere stories live. Discover now